لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

«ده‌ها» مغازه در ایران به دلیل فروش عروسک «باربی» پلمب شدند


گزارش‌ها حاکی است که به دنبال ممنوعیت فروش عروسک «باربی» در ایران، پلیس نظارت بر اماکن عمومی «ده‌ها» مغازه را به دلیل فروش این عروسک پلمب کرده است.

خبرگزاری مهر روز سی‌ام مهرماه گزارش داد که پلیس نظارت بر اماکن عمومی تهران به منظور برخورد با «مظاهر غربی و ترویج دهنده بی‌بند و باری» فروش عروسک‌های باربی را ممنوع اعلام کرده و هشدار داده است، فروشگاه‌هایی که اقدام به فروش این عروسک‌ها کنند از نظر پلیس متخلف هستند و با آن‌ها برخورد می‌شود.

جمع‌آوری عروسک‌های باربی از سطح مغازه‌ها در ادامه طرح «امنیت محله محور» صورت گرفته و یک منبع آگاه در پلیس امنیت در این خصوص به خبرگزاری مهر گفته است: «تا کنون ده‌ها مغازه فروشنده عروسک باربی از سوی مأموران پلمب شده است و اجرای این طرح ادامه دارد.»

روزنامه ابتکار روز شنبه نوشت که پلیس در جریان اجرای این طرح، «از تمامی اسباب‌بازی‌فروشی‌ها و عرضه‌کنندگان محصولات فکری بازرسی کرده و عروسک‌های باربی را از سطح شهر جمع آوری کرد».

خبرگزاری کار ایران، ایلنا ضمن انتقاد از طراحی این عروسک آورده است: «عروسک باربی بر خلاف سایر عروسک‌ها که تداعی کننده کودک بوده و دارای چهره‌ای معصومانه است، یک زن ۲۰ ساله آمریکایی با تمام مشخصات اندامی را نشان می‌دهد که با دقت فراوان طراحی و ساخته شده و با حضور تصاویرش در اکثر مایحتاج و ملزومات ضروری کودکان و نوجوانان... خود را به آنان تحمیل می‌ کند و موجب خرید عروسک می‌شود.»

انتقاد از فروش عروسک باربی در ایران از سال ها پیش ادامه داشته و پیش از این نیز نیروی انتظامی و مسوولان جمهوری اسلامی نسبت به فروش این محصول در ایران هشدار داده بودند.

قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان پیشین جمهوری اسلامی، اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ در نامه‌ای به معاون رییس جمهوری ایران، حضور عروسک های باربی در بازار ایران را «زنگ خطری برای تمامی مقامات کشور» خواند و خواستار آن شد که تدابیری برای حفظ فرهنگ اسلامی و ارزش‌های انقلابی اندیشیده شود.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۵ برای مقابله با عروسک‌های پرطرفدار باربی، تولید عروسک‌هایی با نام «دارا و سارا» را به چین سفارش داد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که نخستین بار ایده ساخت این عروسک را مطرح کرد، دارا و سارا را یک خواهر و برادر دوقلوی هشت ساله معرفی کرده است.

این عروسک‌ها سال ۱۳۸۰ با پوشش‌های مختلف اقوام ایرانی به بازار آمدند اما محبوبیت چندانی میان کودکان ایرانی به دست نیاوردند.

برخی کارشناسان صنعت اسباب‌بازی، وزن بالای این عروسک‌ها، انعطاف ناپذیری آن‌ها و قیمت بالای این محصول را از جمله دلایل پایین بودن محبوبیت عروسک‌های دارا و سارا دانسته‌اند. ‌

یک مادر ۳۸ ساله در مورد عروسک‌های دارا و سارا به خبرگزاری رویترز گفته است: «دختر من باربی را ترجیح می‌دهد. او می‌گوید دارا و سارا زشت و چاق هستند.»

هم‌اکنون به رغم ممنوعیت فروش باربی، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا از برقرار بودن قاچاق این محصولات خبر داده است.

یک فروشنده عروسک نیز در این خصوص به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما هنوز عروسک‌های باربی را می‌فروشیم، اما به صورت مخفیانه.»
XS
SM
MD
LG