لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

ترکیه: در ازای نفت ایران نه دلار می‌دهیم نه طلا


وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه می‌گوید که این کشور پول واردات نفت ایران را نه با دلار حساب می‌کند و نه با طلا.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، تانیز ییلدیز روز سه‌شنبه ۲۰ تیر در واکنش به شایعاتی پیرامون معاوضه نفت ایران و طلای ترکیه، گفته‌است که این کشور پول نفت ایران را تنها با لیره، واحد پول ترکیه، پرداخت می‌کند.

دوشنبه برخی از رسانه‌های ترکیه، از جمله روزنامه «وطن» گزارش کرده بودند که این کشور از ماه مارس، ابتدای سال جاری میلادی، پول نفت وارداتی از ایران را با طلا پرداخت می‌کند.

بر اساس این گزارش‌ها، از زمانی که سازمان سویفت (انجمن ارتباطات میان‌بانکی جهانی) کلیه روابط خود با سیستم مالی ایران را قطع کرده‌است، ترکیه و ایران توافق کرده‌بودند که نفت ایران با طلای ترکیه معاوضه شود.

صادرات ۶۰ تن طلا از ترکیه به ایران طی ماه‌های مارس تا مه، به گمانه‌زنی‌ها پیرامون این روش پرداخت دامن زده بود.

ترکیه سالانه حدود ۸ میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد می‌کند. این کشور سال گذشته روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت خام نیز از ایران وارد کرد، اما آقای ییلدیز اول ماه آوریل اعلام کرد که ترکیه واردات نفت از ایران را ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.

داده‌های آماری گمرکی که ۱۵ تیرماه منتشر شد، نشان می‌دهد که ترکیه طی ماه گذشته، ژوئن، تنها سه محموله ۱۵۰ هزار تنی نفت ایران را در دو بندر «علی‌آقا» و «توتون چیفتلیک» تحویل گرفته‌است که برابر با واردات روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت است، البته این کشور طی ماه‌های اولیه سال جاری میلادی بعضا روزانه تا ۲۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بود.

ترکیه به‌خاطر کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت از ایران، ماه گذشته موفق شد که از تحریم‌های جدید آمریکا که از ۲۸ ژوئن علیه بانک مرکزی ایران که مسئول دریافت و انتقال پول نفت صادراتی ایران است وضع شده، به مدت ۶ ماه معاف شود.

تانیر ییلدیز گفته‌است که شرکت بوتاش، واردکننده گاز از ایران، پول گاز وارداتی از ایران را به دلار حساب می‌کند، اما شرکت نفت توپراش، پول واردات نفت از ایران را به لیره پرداخت می‌کند.

اداره دولتی آمار ترکیه در گزارش آخر اردیبهشت خود از بازار طلای این کشور اعلام کرد که صادرات طلا از ترکیه به ایران در ماه مارس سال جاری، اسفند و فروردین گذشته، نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از ۳۰ برابر افزایش داشته‌است.

ترکیه در ماه مارس سال ۲۰۱۱ معادل ۱۳ میلیون دلار صادرات طلا به ایران داشته‌است، در حالی که این رقم در ماه مارس سال جاری به ۴۸۰ میلیون دلار رسیده‌است. بنا به گزارش‌ها، ترکیه در شش ماهه اول سال جاری، ۶۰ تن طلا به ایران فروخته‌است.

دو کشور گفته‌اند که در نظر دارند حجم بازرگانی دوجانبه خود را از ۱۴ میلیارد دلار کنونی به ۳۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۵ افزایش دهند.
XS
SM
MD
LG