لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۳

سی و سه پل اصفهان: دو بار ریزش در یک هفته


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، برای دومین بار بخشی از پیاده‌رو مقابل بنای تاریخی سی ‌وسه پل در اصفهان نشست کرده است.

این حادثه در محدودهٔ عملیاتی تونل متروی اصفهان در فاصلهٔ کمتر از ۱۵ متری رمپ جنوبی سی و سه پل به وقوع پیوسته است. چند روز پیش نیز این محدوده فرو نشست و مسئولان شهری در اصفهان مجبور به استفاده از ورق‌های فولادی در این منطقه شدند تا از نشست و ریزش زمین به علت تردد خودرو‌ها جلوگیری شود.

برای بررسی بیشتر این موضوع رادیوفردا گفت‌وگویی کرده است با شاهین سپنتا، از اعضای انجمن‌های میراث فرهنگی در اصفهان، و نخست از او درباره دلیل این حادثه پرسیده است:

شاهین سپنتا: طی چند روز گذشته این دومین باری است که ما شاهد فرو نشستن بخشی از خیابان در حدود ده متری رمپ جنوبی پل سی و سه پل هستیم.

این نشست‌ها بعد از شروع فعالیت مجدد دستگاه حفاری مترو اتفاق افتاده است. گرچه مسئولان مترو آن را به سست بودن کف خیابان و عدم زیرسازی مناسب آن طی سال‌های گذشته نسبت می‌دهند.

برخی هم معتقدند که اینجا چون در گذشته محل تجمع آب بوده و آب آب‌روهای چهارباغ که از باغ هزار جریب منشا می‌گرفته است، در این محل تجمع کرده و بعد داخل رودخانه می‌ریخته است، از گذشته در این منطقه رسوخ کرده و الان به تدریج باعث نشست و ریزش می‌شود.

  • آقای سپنتا، آیا مسئولان شهرداری اصفهان برای حفر تونل مترو با مسئولان سازمان میراث فرهنگی مشاوره و هماهنگی کرده‌اند؟

سازمان میراث فرهنگی به طور مکرر در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها در این مورد اعلام کرده است که ترجیح می‌دهند که خط شمال به جنوب مترو اصفهان از نزدیکی سی و سه پل و محور چهارباغ عبور نکند.

کار‌شناسان این سازمان همچنین مایل به عبور خط مترو محور شرق به غرب این شهر از نزدیکی میدان نقش جهان نیستند.

الان نقشه مدیریت شهری شهر اصفهان که تدوین شده است را نمی‌شود پیش‌بینی کرد که هر آن ممکن است چه اتفاق جدیدی رخ بدهد.

اگر به این ترتیب پیش برویم ممکن است در روزهای آینده شاهد ریزش‌های دیگری در نزدیکی آثار تاریخی یا حتی در زیر ساختمان‌های مسکونی حاشیه خیابان چهارباغ بالا باشیم.

همان طور که می‌دانید قرار است بخشی از تونل مترو شهر اصفهان از زیر هتل سوئیت و همچنین از زیر ساختمان‌های مسکونی حاشیه چهارباغ عبور کند.

در این صورت این احتمال وجود دارد که حفر تونل به این ساختمان‌ها نیز آسیب وارد کند. به همین دلیل پیشنهاد ما به مسئولان شهرداری این است که در این مورد تجدید نظر کنند، چرا که هر جا که جلوی ضرر را بگیریم در واقع منفعت کرده‌ایم.

  • شما خودتان در اصفهان هستید و احتمالا محل نشست را از نزدیک دیده‌اید، در مورد مشاهدات خودتان برایمان بگویید.

من هفته گذشته بعد از این که نشست ایجاد شد و مقداری از پمپ‌های دستگاه پی. بی.‌ام از خط خیابان بیرون آمده بود و هم امروز که مجدد در حوالی سی و سه پل این نشست تکرار شد، محل را دیدم.

دستگاه‌هایی آمدند و ملاط سیمان تولید کردند و در داخل حفر‌ها تزریق کردند و روی حفره را هم با ورقه‌های فلزی پوشاندند تا خودرو‌ها بتوانند از آن محل عبور کنند.

مسئولان مترو گفتند که این نشست احتمالا به علت حرکت خودروهای سنگین یا آبیاری فضای سبز منطقه اطراف رخ داده است. اما به نظر نمی‌رسد که علت اصلی، این باشد.

همان طور که خدمت‌تان عرض کردم این نشست‌ها با شروع مجدد حفاری در منطقه اتفاق افتاده و این عواملی که ذکر شده، ممکن است زمینه نشست را فراهم کرده باشد، ولی علت اصلی شروع به کار مجدد دستگاه‌های حفاری است که ایجاد لرزش می‌کند و باعث ریزش لایه‌های سست خاک می‌شود.
XS
SM
MD
LG