لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

تلاش مشایی برای تاسیس هفت حزب در آستانه انتخابات


در حالی که کمتر از یک سال به انتخابات مجلس و نزدیک به دوسال به انتخابات ریاست‌ جمهوری باقی مانده است، حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور از تلاش اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، برای تشکیل هفت حزب خبر داد.

حمیدرضا فولادگر، در مصاحبه با خبرآنلاین اظهار داشت، «حدود هفت حزب که به نظر می‌رسد از سوی آقای مشایی حمایت می‌شوند، درخواست مجوز کرده‌اند. اما به جز یک مورد هنوز مجوزشان صادر نشده است.»

به گفته این عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور «احزابی با عنوان "جامعه وعاظ ولایی"، "جبهه عدالت خواه ایران اسلامی"، "۷۲ تن از اساتید دانشگاه" ...که تحت عنوان "جبهه رفاه و عدالت" معرفی شدند.»

حمید رضا فولادگر، در ادامه افزود که تاکنون درخواست ایجاد «جامعه ولایی وعاظ ولایی» رد شده و با تقاضا برای تاسیس «جبهه عدالت‌خواه ایران اسلامی» موافقت شده است.

این عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، همچنین اعلام کرد که تقاضای گروه «۷۲ تن از اساتید دانشگاه» در دست بررسی است.

در همین حال سایت اصولگرای جهان نیوز نیز به تازگی گزارش داده بود که «افراد نزدیک به دفتر رئیس جمهور» درصدد هستند در سال جدید روزنامه‌ای به نام «هفت صبح» منتشر کنند.

تلاش اسفندیار رحیم مشایی، که نزدیک‌ترین چهره سیاسی به رئیس جمهور به شمار می‌رود، برای تاسیس چند حزب در حالی است که محمود احمدی‌نژاد بارها در سخنرانی‌های خود نقش احزاب در سیاست را زیر سئوال برده بود.

اسفندیار رحیم مشایی، جنجالی‌ترین فرد تیم محمود احمدی‌نژاد است، که همواره هدف حملات شخصیت‌ها و گروه‌های اصولگرا بوده است.

وی به خاطر اظهار نظرهایش درباره موضوعاتی چون «مکتب ایرانی» و موسیقی نیز با واکنش تند برخی از مراجع و روحانیون مواجه بوده است.

شماری از سایت‌ها و محافل اصولگرا و دیگر ناظران سیاسی، فعالیت‌های اسفندیار رحیم مشایی را، کارزاری تبلیغاتی برای رسیدن به ریاست جمهوری آینده دانسته‌اند.

در این میان محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به صراحت هشدار داده است که رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد به دنبال ریاست جمهوری است.

محمد یزدی در مهر ماه سال ۸۹ در سخنانی شدید‌اللحن گفت: «مشایی آدمی است که از پول و موقعیت استفاده می‌کند و بر این تصور است که با این کارها می‌تواند رئیس‌جمهوری آینده شود؛ بنده همین‎جا به شما می‌گویم، در آینده اگر آقای مشایی به‎عنوان رئیس‌جمهوری مطرح شود، اولین تشکلی که رسما و صریحاً مخالفت خواهد کرد، جامعه مدرسین است.»

به گفته رئیس جامعه مدرسین قم، اسفندیار رحیم مشایی «در خیلی استان‌ها کارهایی را شروع کرده و با پول بی‌حساب مردم که خیلی‌ها از آن اطلاع دارند و در جریان هستند، درصدد رییس‌جمهوری شدن است.»

در ماه‌های اخیر برخی از سایت‌های اصولگرا، نوشتند که که آیت‌‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، گفته است،«اگر من بمیرم هم نمی‌گذارم روحم نیز آقای مشایی را تایید صلاحیت کند»، که با واکنش علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد روبرو شد.

علی اکبر جوانفکر که مدیرعامل خبرگزاری ایرنا نیز است در این باره گفت: «اگر آقای جنتی اين صحبت را کرده باشد واقعا جای تاسف است.»

مهرماه سال گذشته برخی از سایت‌ها نوشتند که اسفندیار رحیم مشایی، در میان جمعی از هوادارانش گفته است باید به گونه‌ای عمل کرد که آرای کسانی که به میرحسین موسوی رای داده بودند، جذب شود.

در حالی که چهره‌های اصولگرا و همسو با آیت‌الله خامنه‌ای همواره از هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «جریان فتنه» یاد کرده‌اند، با این حال تیم محمود احمدی‌نژاد و به ویژه شخص اسفندیار رحیم مشایی از بکارگیری چنین ادبیاتی خودداری کرده و واکنش محسوسی به اعتراض‌های اخیر نشان نداده‌ است.

محمد جواد اکبرین، پژوهشگر دینی، در گفت‌وگو با رادیو فردا، اقدامات اسفندیار رحیم مشایی و از جمله اظهار نظرهای جنجالی وی را کارزاری برای ایجاد محبوبیت در طیف ناراضی جامعه دانسته است.

سراج‌الدین میردامادی، فعال سیاسی در پاریس، نیز تلاش برای ایجاد احزاب تازه از سوی اسفندیار رحیم مشایی را، پروژه محمود احمدی‌نژاد دانسته که به رئیس دفترش سپرده شده است.

به گفته سراج‌الدین میردامادی، این احزاب «دولت‌ساخته» است و اقدامی برای سرپوش گذاشتن به نامحبوب بودن دولت در میان مردم است.
XS
SM
MD
LG