لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

محمد یزدی: مشایی با پول بی‌حساب مردم به دنبال رئیس ‌جمهور شدن است


آیت‌الله محمد یزدی، نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری
آیت‌الله محمد یزدی، نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری
محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که وی و اعضای جامعه مدرسین آنقدر اسفندیار رحیم مشایی را «مردود» می‌دانند که حتی حاضر به ملاقات با وی نیستند، گفته است، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد با پول بی‌حساب مردم در صدد رئیس جمهور شدن است.

آیت‌الله محمد یزدی، نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری در گفت و گویی با هفته‌نامه «پنجره» به شدت از اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده و گفته است با رئیس جمهور شدن وی مخالفت خواهد کرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این باره گفته است: «مشایی آدمی است که از پول و موقعیت استفاده می‌کند و بر این تصور است که با این کارها می‌تواند رییس‌جمهوری آینده شود؛ بنده همین‎جا به شما می‌گویم، در آینده اگر آقای مشایی به‎عنوان رییس‌جمهوری مطرح شود، اولین تشکلی که رسما و صریحاً مخالفت خواهد کرد، جامعه مدرسین است».

محمد یزدی اضافه کرده است:«و اگر بنده در قید حیات باشم، قطعا با این موضوع مخالفت خواهم کرد و به هر قیمتی که باشد موافقت نخواهیم کرد که آقای مشایی رییس‌جمهوری مملکت شود، ولی در حال حاضر ایشان در خیلی استان‌ها کارهایی را شروع کرده و با پول بی‌حساب مردم که خیلی‌ها از آن اطلاع دارند و در جریان هستند، درصدد رییس‌جمهوری شدن است.»

محمد یزدی همچنین با بیان این که جامعه مدرسین بارها نسبت به اظهارات مشایی اعتراض کرده، اظهار داشته است: «خود آقای احمدی‎نژاد، به بنده و آقای جنتی پیشنهاد کردند که شما که این‎قدر از آقای مشایی انتقاد می‌کنید، بگذارید یک جلسه بیاید پیش شما، آقای جنتی در همان جلسه بلافاصله در حضور آقای احمدی‎نژاد گفتند که یعنی ما هم این بدنامی را پیدا کنیم که با آقای مشایی ملاقات کرده‎ایم؟»

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین افزوده است: «ما اصلاً آقای مشایی را قبول نداریم که درخواست ملاقات بکند و در این جهت آقای احمدی‌نژاد درخواست کرده‌اند که بگذارید آقای مشایی بیاید و حرف‎هایش را شما بشنوید و آقای جنتی همان‎جا گفت: یعنی به ما تهمت ملاقات با فلانی بخورد؟ آقای مشایی این‎قدر پیش ما مردود است که حاضر نیستیم با وی ملاقات کنیم.»


اسفندیار رحیم‌مشایی از چهره‌های جنجال‌برانگیز دولت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌آید که محافظه‌کاران حامی دولت بارها نسبت به برخی از سخنان وی اعتراض کرده‌اند.

وی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته خورشیدی از «دوستی با ملت اسرائیل» سخن گفته بود که این سخنان واکنش تند اصولگرایان را نیز به دنبال داشت.

از همین رو پس از انتخابات ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با صدور «حکم حکومتی» با انتصاب اسفندیار رحیم‌مشایی، به عنوان معاون اول رئیس جمهور از سوی محمود احمدی‌نژاد مخالفت کرد.

چندی پیش نیز سخنان اسفندیار رحیم‌مشایی در باره «مکتب ایران» با واکنش تند حامیان اصولگرا و محافظه‌کار دولت روبرو شده بود.

آقای رحیم مشایی در مرداد ماه سال جاری در مراسم پایانی همایش ایرانیان خارج از کشور گفته بود: «از مكتب اسلام دریافت‌‌هاى متنوعى وجود دارد، اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مكتب ایران است و ما باید از این به بعد مكتب ایران را به دنیا معرفى كنیم.»

همزمان با واکنش تند برخی از حامیان دولت به سخنان اسفندیار رحیم‌مشایی، گزارش‌هایی در باره تاسیس «جبهه عدالت و رفاه»، با هدف حمایت از رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری دور بعدی در ایران منتشر شده بود که آیت‌الله یزدی نیز در سخنان خود به آن واکنش نشان داده است.

«هاشمی رفسنجانی بحث شورای رهبری را دوباره مطرح کرده است»


نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از گفت و گوی خود با هفته‌نامه پنجره در باره رابطه خود با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان هم گفته است: «ما رابطه‎مان با آقای هاشمی همیشه خوب بوده، البته اختلاف هم داشتیم؛ در حال حاضر، هم رابطه‎مان خوب است و اختلاف هم داریم. در مجلس هم که ایشان رییس بود و بنده نایب‎رییس، همیشه با هم اختلاف داشتیم. به ایشان می‌گفتم این روشنفکربازی‎ها اسمش اجتهاد نیست و آقای هاشمی می‌گفت مجتهدین گفته‌اند، اجتهاد مبنای خاصی دارد. در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به‎عنوان عضو شورای نگهبان شرکت می‌کردم. بارها با آقای هاشمی این بحث‌ها را داشتم که آقای هاشمی شما این‌جا حق ندارید که بگویید این خلاف شرع است یا خیر؛ این‌جا مجمع تشخیص مصلحت نظام است و تشخیص خلاف شرع بودن یا نبودن مربوط به شورای نگهبان است و آقای هاشمی می‌گفت نه حالا این‌جا بحث می‌کنیم، شاید در رأی‎گیری تأثیری داشته باشد که بنده می‌گفتم این خلاف است و اشکال شرعی دارد و شما حق ندارید این مسائل را مطرح کنید.»

وی همچنین با بیان این که به دلیل اختلافش با هاشمی رفسنجانی در نشست سال گذشته مجلس خبرگان شرکت نکرده بود، افزوده است: «با این اوصاف ما با هم دوست هستیم. البته نویسنده‌ای گفته که قضیه ما با لبخند حل می‌شود که این مطلب صحیح نیست، زیرا قضیه ما با ایشان حل شدنی نیست، آقای هاشمی یک نوع تفکری دارد و ما هم یک تفکر دیگر، اما در عین‎حال ایشان یک روحانی سابقه‎دار، مبارز و خدوم در کشور است که ما روشش را نمی‌پسندیم و با خودش هم صحبت کرده‎ایم، ولی تخریبش را هم جایز نمی‌دانیم.»

آیت‌الله یزدی در ادامه گفت و گوی خود با هفته نامه پنجره در پاسخ به پرسشی درباره مخالفت برخی از اعضای مجلس خبرگان با انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی هم گفته است: «مخالفت داشتن، یک مسئله و فکر تشکیل شورای رهبری مسئله‌ای دیگر است که بیشتر از طرف آقای هاشمی سرچشمه گرفته بود و در این رابطه، همان زمان، اکثر اعضای جامعه مدرسین مخالفت کردند. در حال حاضر هم که دوباره آقای هاشمی این مباحث را مطرح می‌کند، باز هم ما مخالفیم و بعدا هم مخالف خواهیم بود. به این علت که مسئله تشکیل شورای رهبری مبنای فقهی و علمی ندارد، بلکه مبنای روشنفکری دارد، چون یک مجتهد هیچ‎وقت نمی‌تواند مقلد باشد و با نظر شورایی بحث کند.»

وی همچنین درباره عملکرد هاشمی رفسنجانی بعد از انتخابات ریاست ‎جمهوری هم گفته است: «در جریان فتنه، سران فتنه به پشتیبانی آقای هاشمی خیلی کارها کردند و آقای هاشمی اساسا یک نوع تفکر داشته و دارد که هیچ ربطی به جامعه مدرسین ندارد. ایشان هیچ وقت عضو جامعه مدرسین نبوده و همیشه عضو جامعه روحانیت مبارز بوده و در آن‌جا نیز همیشه این بحث‌ها با ایشان وجود داشته است.»

آیت‌الله یزدی همچنین با بیان این که درحال حاضر روش ناطق نوری را تایید نمی‌کند، در باره دیدگاهش نسبت به رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی گفته است: « آقای ناطق امروز، غیر از آقای ناطق پنج سال پیش است، مثل آقای هاشمی که غیر از آقای هاشمی ده سال پیش است.»

وی همچنین درباره علت تغییر نظرش نسبت به علی‌اکبر ناطق نوری اظهار داشته است: «زیرا بدون علت از دوستانش کناره‌گیری کرده، به‎خاطر یک‎سری مسائلی که جزیی است. در نظام سیاسی و زندگی نباید به جزییات به این اندازه توجه کرد و آن جمله معروف که می‌گویند فروعات را با اصول از هم جدا کنید، بیشتر به همین مسئله تأکید دارد و آن‎ها که در متن جریان هستند، متوجه می‌شوند که معنای اصول و فروعات با هم چیست.»
XS
SM
MD
LG