لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

آیت الله مهدوی کنی: جریان های طرفدار حذف رفسنجانی مهم نیستند


آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران، در پاسخ به پرسشی در خصوص تلاش جریان هایی برای حذف اکبر هاشمی رفسنجانی، گفته است که «این جریانات مهم نیستند».

اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت، پس از انتخابات ریاست جمهوری باعث شده است تا گروه های تندرو طرفدار دولت او را هدف حملات خود قرار دهند.

آقای هاشمی در آخرین حضور خود در نماز جمعه تهران در ۲۶ تیر ماه با ابراز تردید در صحت انتخابات ریاست جمهوری، خواستار آزادی زندانیان سیاسی و دلجویی از آسیب دیگان حوادث پس از انتخابات شده بود.

این سخنان باعث خشم طرفداران محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، شد و از آن زمان حامیان دولت به مناسبت‌های مختلف به رییس مجلس خبرگان حمله کرده اند.

اوج اینگونه حملات، جایی بود که محمد یزدی از روحانیون تندرو حامی دولت، در ماه‌های گذشته در سه مقطع آقای هاشمی را مورد حمله قرار داد و از وی خواست تا به دامان رهبری بازگردد.

در همین زمینه، قاسم روانبخش، روحانی نزدیک به آیت الله مصباح یزدی و طرفدار دولت دهم، گفته است: «حذف هاشمی رفسنجانی از صحنه سیاسی کشور کاری دور از دسترسی نیست».

در واکنش به این رویکرد طرفداران محمود احمدی نژاد، آیت الله مهدوی کنی در پاسخ به این پرسش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، که «برخی جریانات خواهان حذف چهره‌ای مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هستند»، گفته است: «این جریانات مهم نیستند و ما همچنان پای سخنرانی آقای هاشمی می‌نشینیم.»

آیت الله مهدوی کنی در همین حال در پاسخ به پرسش دیگر درباره تلاش برای «برای بیرون راندن نیروهای باسابقه نظام از صحنه» گفته است: «البته در صورتی که نیروها خودشان نخواهند از صحنه خارج شوند».

اظهارات آیت الله مهدوی کنی به دلیل جایگاه وی در درون جریان اصولگرایان حائز اهمیت است.

گروه‌های میانه رو در درون جریان اصولگرایان که منتقد محمود احمدی نژاد هستند در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری کوشیده اند تا فاصله خود را با تندور های طرفدار دولت دهم در موضع گیری در قبال اکبر هاشمی رفسنجانی حفظ کنند.

درهمین زمینه، علی لاریجانی، رییس مجلس، نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا درباره «حمله به و تخريب چهره‌هاي كهنه‌كار نظام» جمهوری اسلامی گفته است: «رفتار تخريبی در مورد شخصيت‌های كشور را رفتار درستی نمی‌دانم».

این در حالی است که به باور علی لاریجانی در شرايط فعلی «وضعيت مقداري آرام‌تر شده است».

مواضع اکبر هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات ریاست جمهوری باعث شده است تا وی در مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد حاضر نشود و در مقابل محمود احمدی نژآد از ان تا کنون در جلسات مجمع تشخیص مصلحت که ریاست ان برعهده هاشمی رفسنجانی است حاضر نشده است.
XS
SM
MD
LG