لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

آیت‌الله رفسنجانى: افراد ناآگاه مسئولیت‌ را بر دوش رهبر مى‌اندازند


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ئییس مجلس خبرگان رهبر و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ئییس مجلس خبرگان رهبر و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام
رئیس مجلس خبرگان رهبرى روز پنج‌شنبه به انتقاد از کسانى پرداخت که به گفته او در مبارزه براى انقلاب اسلامى کارى نکرده‌اند، ولى اکنون میدان‌دارى مى‌کنند و مسئولیت کارهاى خود را بر دوش رهبرى مى‌اندازند.

به گزارش خبرگزارى کار ایران، ایلنا، آیت‌الله هاشمى رفسنجانى روز پنج‌شنبه در سخنانى در آرامگاه آیت‌الله خمینى و در جمع اعضاى مجلس خبرگان از «افراد ناآگاهى» که مسئولیت «کار‌ها و حرف‌هاى نامربوط» خود را بر عهده رهبر جمهورى اسلامى مى‌گذارند انتقاد کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبرى اظهار داشت: «متاسفانه افراد ناآگاه به جاى این که مسئولیت کارهاى خودشان را بپذیرند به گونه‌اى رفتار مى‌کنند که همه مسئولیت‌ها را به عهده آقا مى‌اندازند و با جا خالى دادن و حرف‌هاى نامربوط باعث مى‌شوند ترکش کارهایى که مردم از آنها قبول نمى‌کنند، به آن طرف (رهبرى) برود.»

هر چند آقاى رفسنجانى توضیح نداده است که منظور وى از «افراد ناآگاه» چه کسانى است، اما پیشتر برخى از چهره‌هاى اصول‌گراى منتقد دولت مانند على مطهرى، نماینده مجلس شوراى اسلامى، نیز از محمود احمدى‌نژاد به دلیل این که وى در رویدادهاى پس از انتخابات مسئولیت‌ها را به عهده رهبر گذاشته، انتقاد کرده بودند.

على مطهرى در اواخر دى‌ماه با تاکید بر نقش احمدى‌نژاد در «زمینه‌سازى بحران» اظهار داشته بود: «اتفاقاً مطرح شدن آقاى احمدى‌نژاد به عنوان زمینه‌ساز این بحران لازم و ضرورى است، زیرا ایشان مانند راننده‌اى است که باعث تصادف دو خودروى دیگر شده و از صحنه گریخته است و باید او را به صحنه بازگرداند. توهین‌هایى که در طول این چند ماه توسط افراد ضد اسلام به رهبر انقلاب شد، بخش عمده آن ناشى از اقدامات آقاى احمدى‌نژاد بود. لذا عملکرد ایشان باید رسیدگى شود.»

این گونه انتقادها علیه رئیس دولت جمهورى اسلامى به‌ویژه به دلیل آن مطرح شده است که محمود احمدى‌نژاد در سخنرانى‌ها و اظهارات خود در ماه‌هاى پس از انتخابات ریاست جمهورى کمتر درباره حوادث پس از انتخابات و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان به نتایج انتخابات در ایران اظهار نظر کرده است.

آیت‌الله هاشمى رفسنجانى در بخش دیگرى از سخنان خود در آرامگاه رهبر پیشین جمهورى اسلامى ابراز امیدوارى کرده است که مقام‌هاى حکومتى از «مسئولیت خود شانه خالى نکنند».

وى همچنین با اشاره به پیشنیه مبارزاتى خود پیش از پیروزى انقلاب ۱۳۵۷ اظهار داشت: «در آن هنگام ما طلبه‌هاى جوانى بودیم که با مسائل سیاسى و اقتصادى آشنایى داشته و به خصوص من که کارهاى مطبوعاتى و نشریه مکتب تشیع را انجام مى‌دادم، با رفقا عمیق‌ترین خفقان را مى‌دیدیم و فکر مى‌کردیم چیزى نیست که بتواند آن را بشکند و امیدى هم نمانده بود، زیرا تمام گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌ها که حرف مردم را مى‌زدند سرکوب شده بودند و یک قبرستان واقعى و یاس مطلق در کشور حاکم بود.»

وى از «آگاهى مردم» به عنوان عامل پیروزى انقلاب یاد کرد و به انتقاد از کسانى پرداخت که به گفته او در داخل کشور تلاش مى‌کنند افکار آیت‌الله خمینى را «مخدوش» نمایند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «افراد ناآگاه شاید با حسن نیت کمک مى‌کنند که افکار امام را مطرود و مخدوش کنند و کسانى که در آن زمان حرفى براى گفتن نداشتند الان میدان‌دارى مى‌کنند.»

چندى پیش حسن خمینى در نامه‌اى خطاب به رئیس صدا و سیماى جمهورى اسلامى نسبت به «مخدوش کردن شخصیت جامع عارف کامل و مهربان» آیت‌الله خمینى از طریق پخش گزیده‌هایى از سخنرانى‌هاى وى به‌ویژه با موضوع «برخورد شدید با مخالفان» اعتراض کرده بود.

نوه آیت‌الله خمینى همچنین در نامه خود تاکید کرده بود چهره‌اى که توسط صدا و سیما از رهبر پیشین جمهورى اسلامى ارائه مى‌شود «فرسنگ‌ها با حقیقت امام که به فرموده‌ رهبرى انقلاب همه هویت جمهورى اسلامى است فاصله دارد».

همچنین مهدى کروبى و میرحسین موسوى، دو تن از نامزدهاى معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران، و نیز سایر شخصیت‌هاى اصلاح‌طلب مانند محمد خاتمى، رئیس جمهور پیشین، نیز بارها حامیان دولت را به دور شدن از اندیشه‌هاى رهبر پیشین جمهورى اسلامى و میدان دادن به نظامیان متهم کرده‌‌اند.

رئیس مجلس خبرگان رهبرى نیز در اظهارات روز پنج‌شنبه خود بدون نام بردن از فرد یا گروه خاصى در این باره گفته است: «امام سمبل و نمونه بود که نباید از آن غفلت کنیم و کسانى که این کار را مى‌کنند دقیقا مانند کسانى هستند که میوه درختان پربار را مصرف مى‌کنند و زیر سایه آن آرمیده‌اند، ولى آهسته آهسته درخت را از بیخ مى‌زنند و این اشتباهى است که اتفاق مى‌افتد.»

وى همچنین با تاکید بر این که جمهورى اسلامى تاکنون در مسیر درستى گام برداشته افزود: «افراد نورسیده‌اى نخواهند کار جدیدى را شکل دهند که از عهده آن برنمى‌آیند، زیرا ممکن است با حسن نیت بناى تازه‌اى را روى بنایى که تخریب کرده‌اند بسازند که البته اشتباه مى‌کنند.»
XS
SM
MD
LG