لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

یزدی: سخنان هاشمی توهین و جسارت به رهبری بود


محمد یزدی
محمد یزدی
محمد یزدی، از روحانیان تندروی حامی دولت بار دیگر با حمله به اکبر هاشمی رفسنجانی، سخنان وی را که در آن آیت‌الله خامنه‌ای اصلح‌ترین فرد برای حل مشکلات کنونی معرفی شده بود، «توهین و جسارت» به رهبر جمهوری اسلامی ارزیابی کرد.

سخنان آیت‌الله یزدی که اکنون علاوه بر عضویت در شورای نگهبان و نایب رئیسی مجلس خبرگان، مدیریت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را بر عهده دارد، واکنشی به اظهارات روز شنبه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که در آن با تأکید دوباره بر راهکارهایی که در نماز جمعه ۲۶ تیر ماه برای حل بحران ارائه کرده بود، مسائل موجود «با کمک افراد معتدل از هر دو جناح موجود کشور» و «با تدبير رهبری» قابل حل و فصل است.

این روحانی حامی دولت با تأکید بر اینکه هنوز نتوانسته است خود را در قبال اظهارات آقای هاشمی راضی کند، گفت که «رهبری بارها و بارها بر خودداری خواص از دو پهلو حرف زدن تأکید کرده‌اند و ایشان در سخنان خود بارها خواسته‌اند که هاشمی به آغوش نظام باز گردد ولی هاشمی با موضع‌گیری‌های خود هر روز از نظام دورتر می‌شود».

آقای یزدی با اشاره به تعبیر آیت‌الله خامنه‌ای در مورد «دو پهلو حرف زدن خواص»، گفت که سخنان هاشمی از دو پهلو حرف زدن هم بدتر است.

آیت‌الله خامنه‌ای هفته گذشته از همه جريان‌ها و گرايش‌های سياسی در ايران خواسته بود که «خط و مرز خود را با دشمن به صورت شفاف مشخص کنند» و در اين ميان وظيفه «خواصی که تأثيرگذاری بالايی دارند» را بيش از ديگران ارزیابی کرده بود.

رهبر جمهوری اسلامی بدون اعلام روشن منظور خود از خواص، «موضع‌گيری دوپهلوی خواص» را کافی ندانسته و به آنها هشدار داده بود که بايد «مواضع خود را در قبال اقدامات دشمن شفاف بيان کنند.»

این سومین بار است که در ماه‌های گذشته آیت‌الله محمد یزدی، صراحتاً رئیس مجلس خبرگان ایران را به باد انتقاد گرفته است و نکته قابل توجه آن است که این انتقادات آقای یزدی هر بار پس از آن بیان شده که آقای هاشمی رفسنجانی بر راهکارهای خود برای حل بحران تأکید کرده است.

پیش از این در آذر ماه امسال و پس از انتشار سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی در جمع شماری از تشکل‌های دانشجویی در مشهد، آیت‌الله یزدی وی را متهم به ایجاد تقابل بین سپاه و مردم کرد و از وی خواست که بازی‌های سیاسی را کنار گذاشته و به آغوش رهبری باز گردد.

پیش از این هم تنها یک روز پس از برپایی نماز جمعه ۲۶ تیرماه به امامت آقای هاشمی رفسنجانی، محمد یزدی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به دیدگاه‌های طرح شده از سوی رئیس مجلس خبرگان اعتراض کرد.

وجه مشترک سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه ۲۶ تیرماه و نیز در جمع دانشجویان در مشهد، علاوه بر رخدادهای انتخاباتی، تأکید ویژه بر نقش مردم در ادامه حیات جمهوری اسلامی بود که هر بار با واکنش تند محمد یزدی روبه‌رو شد.

این اظهارات تنها یک بار با واکنش اکبر هاشمی رفسنجانی روبه‌رو شد. زمانی که وی در آذر ماه امسال در جریان یک پرسش و پاسخ، در واکنش به حملات آیت‌الله یزدی گفت که «ژ متأسفانه ایشان (آقای یزدی) بر اثر مشکلات جسمی، گاهی دچار عصبانیت می‌شود و عجولانه اعلام نظر می‌کند» و «سال‌هاست که جواب من به آقای یزدی درخواست شفا برای ایشان است».
XS
SM
MD
LG