لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

انتقاد اتحاديه اروپا از اظهارات احمدی نژاد درباره اسراييل


اتحادیه اروپا از اظهارات رییس جمهوری ایران برعلیه اسراییل انتقاد کرد
اتحادیه اروپا از اظهارات رییس جمهوری ایران برعلیه اسراییل انتقاد کرد

آلمان رييس دوره ای اتحاديه اروپا روز سه شنبه ششم ژوئن اظهارات محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران درباره اسراييل را شديدا محکوم کرد.


به گزارش خبرگزاری آلمان، رييس دوره ای اتحاديه اروپا اعلام کرده است که دولت ايران بار ديگر دلايل بيشتری برای بی اعتمادی نسبت به اين دولت در اختيار جامعه جهانی قرار داده است.


رييس دوره ای اتحاديه اروپا از ايران خواسته است از هرگونه تهديدی که تاکنون بر عليه اسراييل مطرح کرده دوری گزیند، حق حيات دولت اسراييل را به رسميت شناخته و مسئولانه در منطقه رفتار کند.


آقای احمدی نژاد روز يکشنبه در جمع ميهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم هيجدهمين سال درگذشت آيت الله خمينی گفته بود:«احيای روحيه خودباوری در ملت ايران، سرمشق ملت های اين کشورها شد و امروز شاهد هستيم که ملت لبنان، راه خود را شناخته و برای اولين بار پس از ۶۰ سال هيمنه رژيم اشغالگر را فرو ريخت و کليد شمارش معکوس نابودی رژيم صهيونيستی را زد».


اين اظهارات آقای احمدی نژاد با واکنش منفی مقام های سياسی کشورهای آمريکا، فرانسه و اسپانيا مواجه شده است.


کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، به اظهارات آقای احمدی نژاد واکنش نشان داده و گفته بود اين سخنان رييس جمهوری ايران «حفره عميقی برای کشورش حفر می کند»

کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، به اظهارات آقای احمدی نژاد واکنش نشان داده و گفته بود اين سخنان رييس جمهوری ايران «حفره عميقی برای کشورش حفر می کند».


خانم رايس در هواپيمايی سخن می گفت که او را به مقصد پاناما سيتی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان کشورهای آمريکايی می برد.


به گفته يک مقام اسراييلی، هيئتی از اين کشور در اين هفته در واشنگتن با مقام های آمريکايی، از جمله خانم رايس، گفت و گوهايی به ويژه درباره ايران و سوريه خواهد داشت.


سرپرست اين هيئت شائول مفاظ وزير راه و ترابری اسراييل خواهد بود. به گفته سخنگوی وزير راه و ترابری اسراييل، آقای مفاظ پيش از مذاکرات راهبردی روز پنج شنبه، با کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا ديدار خواهد کرد.


واکنش فرانسه و اسپانيا به اظهارات ضد اسراييلی احمدی نژاد


برنارد کوشننر وزير امور خارجه فرانسه، سخنان آقای احمدی نژاد درباره اسراييل را «غير قابل قبول» خواند و گفت اين اظهارات با تلاش ايران برای تبديل شدن به يک بازيگر مهم در منطقه، همخوانی ندارد.


آقای کوشنر در بيانيه خود گفته است: «اين سخنان، اگر به راستی ابراز شده باشد، غير قابل قبول است و من به شديدترين وجهی آن را محکوم می کنم.» به گفته وی، حق موجوديت اسراييل، را نمی توان زير سوال برد.


در همين حال وزير امور خارجه اسپانيا ضمن تقبيح سخنان محمود احمدی نژاد، از احضار سفير جمهوری اسلامی ايران خبر داد.


ميگل آنخل موراتينوس، وزير امور خارجه اسپانيا گفت: «اين مساله غير قابل قبول است که رييس جمهوری عضوی از جامعه جهانی، اينگونه سخنانی را ابراز کند.»


XS
SM
MD
LG