لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

وضعيت مبهم اسانلو پس از بازداشت


منصور اسانلو پيشتر نيز ماه ها زندانی بود.
منصور اسانلو پيشتر نيز ماه ها زندانی بود.

در حالی که گزارش شده منصور اسانلو، سه شب بازداشت شده، مقامات مسئول در قوه قضاييه صدور هرگونه حکم جلب و بازداشت برای آقای اسانلو را رد کرده اند.


به گفته همسر و همکاران آقای اسانلو، اين فعال کارگری در ساعت هفت بعدازظهر به وقت تهران، زمانی که عازم منزل خود بود، هنگام پياده شدن از اتوبوس، مورد حمله و ضرب و جرح چند نفر قرار گرفته و با يک دستگاه خودرو پرايد از محل دور شده است.


اگر قانون در ايران اجرا می شد نگران نبودم، اما با شيوه بازداشت همسرم، به شدت نگران سرنوشت اوهستم.
همسر منصور اسانلو

ابراهيم مددی، نايب رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در گفت و گو با راديو فردا، گفت:« پس از مراجعه به معاونت امنيت دادگستری تهران، دادستانی تهران و هيئت نظارت بر حقوق شهروندی استان تهران، به ما گفته شد که دستگاه قضايی هيچ گونه حکم جلب و بازداشتی برای منصور اسانلو صادر نکرده است.»


به گفته وی، مقامات قضايی در عين حال از وضعيت کنونی منصور اسانلو ابراز بی اطلاعی کرده اند.


با اين حال، آقای مددی به راديو فردا گفت:« چهار نفر از شاهدان ربودن منصور اسانلو گفته اند که ربايندگان خود را مامور نيروی انتظامی معرفی کرده اند، اما هيچ گونه حکم جلبی را به آقای اسانلو نشان نداده اند.»


آقای مددی گفت بر اساس قوانين ايران، شخص متهم بايد توسط دستگاه های قضايی احضار شود و مورد اتهامی به او ابلاغ شود.


نايب رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تاکيد کرد که دليل خاصی برای بازداشت آقای اسانلو وجود نداشته است.


همسر منصور اسانلو نيز با ابراز نگرانی و تاثر شديد، به راديو فردا گفت که در جريان پيگيری سرنوشت همسرش، نيروهای انتظامی با خشونت و بااستفاده از باتوم، با او و برادر آقای اسانلو برخورد کرده اند.


وی گفت:«اگرقانون درايران اجرا می شد، نگران نبودم، اما با شيوه بازداشت همسرم، به شدت نگران سرنوشت اوهستم.»


يوسف مولايی، يکی از وکلای مدافع آقای اسانلو در گفت و گو با راديو فردا به اين پرسش که آيا بازداشت آقای اسانلو در ارتباط با حکم يک سال زندان او است، پاسخ منفی داد و گفت:«اين حکم اصلا قابل اجرا نيست.»


سازمان های بين المللی کارگری با انتشار بيانيه های جداگانه ای، ضمن محکوم کردن آنجه آن را ربوده شدن منصور اسانلو خوانده اند، خواستار آزادی سريع و بدون قيد و شرط او شده اند.

آقای مولايی نحوه بازداشت موکل خود را آن گونه که خانواده اين فعال کارگری بيان کرده اند، نادرست و غيرقانونی خواند و افزود:«معمولا نيروهای امنيتی و کسانی که در چهارچوب قانون عمل می کنند، چنين رفتاری را ندارند و اين موجب نگرانی ما شده است.»


محمد علی عمويی، فعال سياسی در ايران، از بازداشت رييس هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و نيز بازداشت فعالان دانشجويی در روزهای اخير، در شرايط حساس کنونی ايران ابراز تاسف کرد و به راديو فردا گفت که اين گونه رفتارها فقط شکاف ميان مردم و حاکميت را گسترش می دهد.


آقای عمويی همچنين اشاره کرد که سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، يک نهاد معتبر و قانونی کارگری در ايران است که نه تنها مورد توجه و حمايت کارگران ايرانی قرار دارد، بلکه درمجامع جهانی نيز به رسميت سناخته شده است.


وی بر اين اعتقاد است که به همين دليل بايد در انتظار نتايج منفی بازداشت آقای اسانلو درمجامع بين المللی بود.


محکوميت «ربوده شدن» منصور اسانلو


فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل با انتشار بيانيه ای، آنچه را ربوده شدن منصور اسانلو توسط افراد ناشناس خوانده، غير انسانی ناميده و خواستار آزادی بی قيد و شرط و سريع آقای اسانلو شد.


در اين بيانيه آمده است:« از تمام اتحاديه های جهانی می خواهيم که به ربوده شدن منصور اسانلو اعتراض کنند و اين عمل شنيع و رسوا عليه انسانيت و فعاليت اتحاديه ای را محکوم کنند.»


فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل در اين بيانيه از تمامی اتحاديه های جهانی خواسته است برای انجام اقدامات ضروری جهت آزادی منصور اسانلو آماده باشند.


فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل پنج ميليون نفر عضو دارد و سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نيز عضو آن است.


کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری نيز با صدور بيانيه، ضمن محکوم کردن ربوده شدن منصور اسانلو، خواستار آزادی وی شد.


اين دو سازمان بين المللی کارگری، از سازمان بين المللی کار خواسته اند تا اقدامات لازم را برای آزادی آقای اسانلو انجام دهد.


در عين حال، قرار است کری تاپيولا، از مسئولان سازمان بين المللی کار، امروز در ژنو با وابسته وزارت کار جمهوری اسلامی ايران در اين سازمان در مورد منصور اسانلو گفت و گو کند.


همزمان، کنگره اتحاديه های کارگری در نامه ای به سفير جمهوری اسلامی در بريتانيا، به ربوده شدن منصور اسانلو اعتراض کرد و از وزارت امور خارجه بريتانيا خواست برای آزادی آقای اسانلو تلاش کند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG