لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

افزایش زیرزمینی تعداد مبتلایان به ایدز در آسیا


سازمان ملل متحد، ضمن اخطار نسبت به گسترش زیر زمینی بیماری ایدز درکشورهای آسیایی، خواهان در پیش گرفتن روشی همه جانبه برای مبارزه با این بیماری شده است.
سازمان ملل متحد، ضمن اخطار نسبت به گسترش زیر زمینی بیماری ایدز درکشورهای آسیایی، خواهان در پیش گرفتن روشی همه جانبه برای مبارزه با این بیماری شده است.

یک مقام بلند پایه سازمان ملل متحد، ضمن اخطار درباره گسترش زیر زمینی بیماری ایدز درکشورهای آسیایی، از مسوولان کشورهای این قاره خواسته است روشی همه جانبه و شجاعانه در مبارزه با بیماری اچ ای وی پیش بگیرند.


پیترپیوت، مدیر آژانس ایدز سازمان ملل متحد، در گفت و گو با خبرگزاری رویترز با اشاره با آمار رو به افزایش بیماران مبتلا به ایدر در قاره آسیای گفته است که«درکشورهای آسیای که مردم اغلب گرایشات محافظه کارانه دارند، این بیماری را لکه ننگ می دانند و از اعلام آن خودداری می کنند».


به گفته آقای پیوت «همین مسئله موجب شده که ایدز به طور خطرناکی به صورت زیرزمینی گسترش یابد.»


آقای پیوت می افزاید: «در کشورهای گینه نو، اندونزی، هند ومالزی بیماری ایدزبه دلیل تزریق مواد مخدرو از طریق سرنگ، به شدت افزایش یافته است.در اندونزی تعداد مبتلایان به ایدز به طور تصاعدی افزایش می یابد، اما به دلیل ننگ بودن این بیماری همه آمارها کاملا زیرزمینی است».


طبق گزارش سالانه سازمان ملل متحد درخصوص بیماری های علاج ناپذیر، تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در قاره آسیا، در سال ۲۰۰۵، چیزی حدود هشت میلیون وسیصد هزار نفربوده ودر حدود ۹۳۰ هزار نفر به تازگی به ویروس اچ ای وی آلوده شده بودند

به گفته آقای پیوت «مذهب نمی تواند از مردم علیه بیماری ایدز محافظت کند. گره حل این بیماری تنها در دست دولتمردانی است که با آگاهی بخشیدن و اتخاذ تصمیمات مناسب برای بالابردن سطح سواد و برنامه های پیشگیرانه تعداد مبتلایان را به حداقل برسانند.»


طبق گزارش سالانه سازمان ملل متحد درخصوص بیماری های علاج ناپذیر، تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در قاره آسیا، در سال ۲۰۰۵، چیزی حدود هشت میلیون وسیصد هزار نفربوده ودر حدود ۹۳۰ هزار نفر به تازگی به ویروس اچ ای وی آلوده شده بودند.


مطابق آخرین گزارش ها، تعداد بیماران مبتلا به ایدز در ایران نیز رو به افزایش است.


رشد ۵۰ درصدی مبتلایان به ایدز در ایران


دکتر عباس صداقت رييس اداره ايدز وزارت بهداشت اوایل شهریوراعلام کرد که آمار تخمينی رسمی از شمار افراد مبتلا به اچ آی وی و ايدز در ايران ۶۰ الی ۷۰ هزار نفر است. اين آمار نسبت به سه سال گذشته رشدی ۵۰ درصدی داشته است.


دکترحميدرضا ستايش هماهنگ کننده مقيم سازمان ملل متحد در ايران در مسئله ايدز، در مصاحبه با راديوفردا می گويد: «درباره مبتلايان به اين بيماری آمار واقعی وجود ندارد بلکه يک آمار ثبت شده و يک آمار برآوردی وجود دارد».


او می گويد آمار ثبتی شامل مبتلايانی است که به شکلی در سيستم نظام ثبتی کشور وارد شده اند و آمار برآوردی، شمار دقيق تری از متبلايان را نشان می دهد.


دکترستايش می گويد: « در کشورهای پيشرفته معمولا بيش از ۸۰ درصد مبتلايان در نظام بهداشتی ثبت شده اند در حالی که موارد ثبت شده در ايران تقريبا ۲۰ الی ۳۰ درصد شمار کلی است.»


طبق آمار منتشر شده در اواخر سال ۲۰۰۳ شمار مبتلايان به اچ آی وی در ايران ۳۵ الی ۴۰ هزار تن اعلام شد. اين رقم اکنون به ۶۰ الی ۷۰ هزار يعنی حدود دو برابر رسيده است.
XS
SM
MD
LG