لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

«خطر نابينايی، يک چشم اسانلو را تهديد می کند»


شرکت کنندگان در اين گردهمايی همبستگی با اسانلو با اتوبوس ها و اتوموبيل های خود به مقابل سفارت ايران در بروکسل رفتند تا خواستار آزادی منصور اسانلو شوند
شرکت کنندگان در اين گردهمايی همبستگی با اسانلو با اتوبوس ها و اتوموبيل های خود به مقابل سفارت ايران در بروکسل رفتند تا خواستار آزادی منصور اسانلو شوند

گزارش ها از ايران حکايت از آن دارد که يکی از چشمان منصور اسانلو، رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در آستانه نابينايی قرار دارد.


پروانه اسانلو در همين زمينه به راديو فردا گفت:«برخلاف آنچه که در هفته گذشته به من گفته شد، روز دوشنبه توسط همسرم باخبر شدم که شبکيه يکی از چشمانش پاره شده و دکتر به او گفته است که اگر تا دو يا سه روز آينده، عمل جراحی بر روی چشمش قرار نگيرد، ديگر اميدی به بهبودی آن نيست. به اين ترتيب، خطر نابينايی، يکی از چشمان آقای اسانلو را تهديد می کند.»


او اضافه کرد که از روز سه شنبه به همراه مادر و خواهر آقای اسانلو به تمام مقام ها و دستگاه های مسئول نامه نگاری کرده و خواستار عمل جراحی فوری او شده اند.


پروانه اسانلو تاکيد کرد در صورت هر گونه رويداد ناگواری عليه مقام های مسئول شکايت خواهد کرد.


بیانیه فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل درباره اسانلو


  • برخلاف آنچه که در هفته گذشته به من گفته شد، روز دوشنبه توسط همسرم باخبر شدم که شبکيه يکی از چشمانش پاره شده و دکتر به او گفته است که اگر تا دو يا سه روز آينده، عمل جراحی بر روی چشمش قرار نگيرد، ديگر اميدی به بهبودی آن نيست. به اين ترتيب، خطر نابينايی، يکی از چشمان آقای اسانلو را تهديد می کند
همسر منصور اسانلو

فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل روز سه شنبه، ۱۶ اکتبر، با انتشار بيانيه ای آنچه را که «نيرنگ های کثيف حکومت ايران در مورد منصور اسانلو» خواند، محکوم کرد.


اين سازمان بين المللی در بيانيه خود نوشت:«مطلع شده است که برعکس آنچه که به حنفی روستندی، رهبرکميته ملی هماهنگی فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل اندونزی و يکی از نمايندگان آن فدراسيون به ايران، گفته شده بود، آقای اسانلو تحت معالجات پزشکی قرار نگرفته است.»


رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه پيش از بازداشت، قرار بود تحت عمل فوری چشم قرار گيرد. چشم اين فعال کارگر زندانی، دو سال پيش در پی حمله نيروهای امنيتی آسيب ديده بود.


بر اساس اين بيانيه، هنگامی که آقای روستندی خواستار ديدار با آقای اسانلو شده بود، به او گفته شد که امکان اين ديدار وجود ندارد، زيرا رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه تحت عمل جراحی قرار گرفته است.


همين موضوع نيز به پروانه اسانلو، همسر اين فعال کارگر زندانی، که خواستار ملاقات با همسر خود بود، گفته شده بود.


در اين ارتباط، ديويد کاکرافت، رييس فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، گفت که«حکومت ايران بيش از پيش بی عدالتی روا می دارد و عميق تر از گذشته، از نيرنگ های کثيف بهره می گيرد. تمام شواهد حکايت از آن دارد که حکومت ايران خونسردانه تلاش می کند اين رهبر مهم اتحاديه کارگری در ايران را به تحليل ببرد.»


او افزود:«يک مشخصه مهم اين است که جنبش سنديکايی درجهان حکومت ايران را تحت فشار قرار داده است تا منصور اسانلو را آزاد کند.»


درهمين حال، فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل روز سه شنبه ويدئويی را در سايت يوتيوب قرار داد که مرتبط با معرفی منصور اسانلو و همبستگی بين المللی با او و ساير فعالان کارگر زندانی درايران است.


در خواست اعضای اتحادیه های کارگری اروپا برای آژادی اسانلو


اعضای سنديکاها و اتحاديه های عضو فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل در نخستين روز هفته «همبستگی جهانی حمل و نقل جاده ای» از جمهوری اسلامی ايران خواستند هرچه سريعتر منصور اسانلو را آزاد کند.


فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل که اين هفته را با هدف تامين امنيت بيشتر برای کارگران شاغل در صنعت حمل و نقل اعلام کرده بود، از اعضای خود در سراسر جهان خواسته است که همزمان، خواستار آزادی منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، شوند.


آقای اسانلو بيش از سه ماه پيش بازداشت شد و از آن زمان به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در زندان اوين نگه داشته شده است.


به گزارش سايت اينترنتی فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، در بروکسل، پايتخت بلژيک، نمايندگان اتحاديه های کارگری از کشورهای بلژيک، جمهوری چک، استونی، فرانسه، آلمان، ليتوانی، لوکزامبورگ، هلند، اسپانيا، و سوئد به همراه نمايندگان فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل و فدراسيون کارگران حمل و نقل اروپا، مراسمی را در مقابل ساختمان پارلمان اروپايی برگزار کردند.


پس از آن، شرکت کنندگان در اين گردهمايی، با اتوبوس ها و اتوموبيل های خود به مقابل سفارت ايران در بروکسل رفتند تا خواستار آزادی منصور اسانلو شوند.


بر اساس اين گزارش، درخواست آنان برای ملاقات با سفير جمهوری اسلامی ايران و تسليم نامه درخواست آزادی آقای اسانلو و ابراهيم مددی، معاون او، از سوی سفارت رد شد.


در اين نامه به نمايندگی از چهار ميليون و ۵۰۰ هزار کارگر صنعت حمل و نقل، بازداشت و زندانی شدن آقايان اسانلو و مددی «بدون دليل» اعلام شده است.


در اين نامه، با ابراز نگرانی از وضعيت جسمانی رييس و معاون هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه تاکيد شده است که نحوه رفتار با اين فعالان سنديکايی، غيرقابل قبول و برخلاف قوانين بين المللی است. بويژه که دولت ايران ملزم به رعايت حق تشکل يابی و فعاليت های سنديکايی برای کارگران شده است.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG