لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

«متهمین میکونوس در روز کریسمس آزاد می شوند»


ترور رهبران کرد مخالف جمهوری اسلامی در رستوران میکونوس رخ داد.
ترور رهبران کرد مخالف جمهوری اسلامی در رستوران میکونوس رخ داد.

رسانه های آلمانی گزارش داده اند که کاظم دارابی و عباس راحيل، دو متهم اصلی قتل مخالفان جمهوری اسلامی در رستوران ميکونوس، در روز ۲۴ دسامبر – ۵ دی ماه – آزاد خواهند شد.


به گزارش خبرگزاری آلمان، دادستانی فدرال در ايالت جنوبی کارلسروهه، اعلام کرده است اين دو متهم همزمان با تعطيلات کريسمس در روز تولد پيامبر مسيحيان با عفو رو به رو خواهند شد.


کاظم دارابی و عباس راحيل (متهم لبنانی الاصل پرونده) از سوی دادگاهی در آلمان به دليل دست داشتن در قتل دکتر صادق شرفکندی، رهبر وقت «حزب دموکرات کردستان ايران» و سه نفر از دستياران وی، دستگير و به حبس ابد محکوم شده بودند.


روزنامه آلمانی زبان «دی ولت»، در گزارشی از آزادی قريب الوقوع اين دو متهم خبر داده بود، اما مقام های رسمی حاضر نشدند اطلاعات اين گزارش را تاييد کنند.



بنای یادبودی که در محل رستوران میکونوس برای قربانیان نصب شده است.

خبرگزاری آلمان گزارش داده که در تمامی اين سال ها که دارابی و راحيل در زندان بوده اند، همواره گزارش هايی تاييد نشده مبنی بر احتمال تعويض اين دو متهم با زندانيان آلمانی در ايران به گوش می رسيد، اما مقام های قضايی آلمان همواره می گفتند که «تنبيه مجرمين» موضوع قابل مذاکره ای نيست.


اين خبرگزاری به نقل از وزير امور خارجه آلمان در روز شنبه گزارش داد که ايران در جريان آزادی اين دو تن، «هيچ نقشی نداشته است.»


صادق شرفکندی – مهم ترين قربانی ترور در رستوران ميکونوس - پس از قتل دکتر عبدالرحمان قاسملو، به عنوان رهبر حزب دموکرات کردستان ايران برگزيده شده بود.


وی در پاييز سال ۱۹۹۲ به برلين، پايتخت آلمان دعوت شده بود تا درهمايش «انترناسيونال سوسياليستی» شرکت کند.

شبی که او همراه با دستيارانش در رستوران «ميکونوس» برلين مشغول صرف غذا و گفت وگو بود، به ناگهان تيمی از مهاجمان مسلح به انواع سلاح های خودکار به رستوران هجوم برده و او و سه نفر ديگر از ناراضيان کرد را به قتل رساندند.


در حکم دادگاه ميکونوس آمده است که آخرين رايزنی های «تروريست ها» برای انجام اين قتل، در منزل کاظم دارابی انجام شد.

دادگاه آلمان، متهمان اين حادثه را «ماموران اعزامی از سوی وزارت وقت اطلاعات جمهوری اسلامی» معرفی کرد و در حکم خود، شماری از سران وقت جمهوری اسلامی را به «آمريت» در اين قتل متهم کرد.

نام علی فلاحيان، وزير وقت اطلاعات ايران صريحا در «آمريت» اين قتل مطرح شد و حکم جلب بين المللی عليه او صادر شد.

پيش از صادق شرفکندی، دکتر عبدالرحمان قاسملو در وين (پايتخت اتريش) کشته شده بود. حزب دموکرات کردستان ايران، همواره اين قتل را نيز به جمهوری اسلامی نسبت داده است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG