لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

«شمشیر داموکلس» بالای سر فعالان جنبش دانشجویی


فعالان دانشجويی و حقوق بشر اين دستگيری ها را موج جديدی از برخورد با دانشجويان متمايل به طيف چپ می دانند.
فعالان دانشجويی و حقوق بشر اين دستگيری ها را موج جديدی از برخورد با دانشجويان متمايل به طيف چپ می دانند.

کانون مدافعان حقوق بشر با صدور بيانيه ای به ادامه بازداشت سه دانشجوی دانشگاه اميرکبير، ادامه بازداشت دانشجويان کرد و چپ گرا و ديگر فعالان اجتماعی و مدنی اعتراض کرد.


در اين بيانيه آمده است: «روند برخورد با فعالان جنبش دانشجويی در دانشگاه های سراسر ايران موجب اعتراض و نگرانی محافل حقوق بشری را فراهم کرده است.»


آمار بازداشت های دانشجويی در روزهای اخير و برخورد با جنبش دانشجويی به گفته اين کانون، «تاسف برانگيز» و وضعيت نگهداری دانشجويان نگران کننده است.


  • « در واقع اين تشکيل پرونده ها حالت شمشير داموکلس برای دانشجويان دارد که مبادا دست به فعاليت مجددی بزنند و اعتراضات خود را ادامه دهند.»
عبدالفتاح سلطانی

علدالفتاح سلطانی، حقوقدان و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر و عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر در گفت و گو با راديو فردا با اشاره به فشارهای صورت گرفته در دو سال اخير بر دانشجويان در ايران می گويد که دانشجويان مذهبی يا غير مذهبی که از دولت نهم انتقاد کنند، دستگير می شوند و برای آنها پرونده های سنگين تشکيل می شود.


اين وکيل دادگستری می گويد:« در واقع اين تشکيل پرونده ها حالت شمشير داموکلس برای دانشجويان دارد که مبادا دست به فعاليت مجددی بزنند و اعتراضات خود را ادامه دهند.»


روز دو شنبه دست کم ۱۰ تن از دانشجويان طيف چپ موسوم به آزادی خواه و برابری طلب بازداشت شدند و پيگيری خانواده های اين دانشجويان نشان داده است که آنها توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده اند.


فعالان دانشجويی و حقوق بشر اين دستگيری ها را موج جديدی از برخورد با دانشجويان متمايل به طيف چپ می دانند.


همزمان نه تن از دانشجويان کرد همچنان در زندان هستند. جواد عليزاده، فرشاد دوستی پور، صالح ايومن و سهراب کريمی، دانشجويان کردی هستند که بعد از تجمع ادوار تحکيم وحدت در ۱۸ آذر ماه دستگير شدند.


همچنين هانا عبدی و روناک صفارزاده، دو تن از دانشجويان کرد و از اعضای کمپين يک ميليون امضاء برای تغيير قوانين زن ستيز از سه ماه پيش در زندان هستند.


صباح نصری و هدايت غزالی، دو دانشجوی کرد دانشگده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران که در نشريه دانشجويی خود به بيان مشکلات کردها می پرداختند، نيز از تابستان در زندان هستند.


همچنين ياسر گلی، دانشجوی دانشگاه آزاد سنندج از سه ماه پيش تا کنون در زندان است و مادر وی نيز به تازگی بازداشت شده است.


ادامه بازداشت به رغم تبرئه شدن در دادگاه

در همين حال احمد قصابان، احسان منصوری و مجيد توکلی، سه دانشجوی دانشگاه امير کبير از ارديبهشت ماه تا کنون به اتهام توهين به مقدسات و رييس جمهوری در زندان هستند. اين سه دانشجو از اين اتهامات تبرئه شده اند و با وجود پرداخت وثيقه های ۸۰ ميليون تومانی تا کنون آزاد نشده اند.


احمد قصابان، احسان منصوری و مجيد توکلی، سه دانشجوی دانشگاه امير کبير از ارديبهشت ماه تا کنون به اتهام توهين به مقدسات و رييس جمهوری در زندان هستند. اين سه دانشجو از اين اتهامات تبرئه شده اند و با وجود پرداخت وثيقه های ۸۰ ميليون تومانی تا کنون آزاد نشده اند.

اين سه دانشجو به اتهام چاپ و توزيع نشريات دانشجويی که مقامات جمهوری اسلامی می گويند در آن ها به مقدسات اسلام توهين شده است، دستگير شدند. دانشجويان می گويند در چاپ و توزيع اين نشريات دست نداشته اند و لوگوی نشريات جعل شده است.


عبدالفتاح سلطانی، موسس کانون مدافعان حقوق بشر و عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر درباره ادامه بازداشت اين سه دانشجو می گويد: «موجی برای نگهداشتن اين دانشجويان در زندان واقعا وجود ندارد. مگر اينکه بگوييم برخوردهايی با اين سه دانشجو در هنگام بازداشت صورت گرفته که مقامات نگران هستند اين سه دانشجو در صورت آزادی افشاگری کنند و بگويند که چه برخوردهايی با آنها صورت گرفته است. ما به اين وضعيت واقعا معترض هستيم.»


با اين حال عبدالفتاح سلطانی می گويد کانون مدافعان حقوق بشر قدرت اجرايی ندارد و می افزايد:«آنچه می توانيم انجام دهيم يکی وکيل در اختيار دانشجويان قرار دادن است. هر چند که در مراحل دادسرا علی رغم مراجعات مکرر وکلا، از پذيرفتن آنها خودداری می کنند.حداکثر درخواست وکيل را می گيرند در حالی که عملا وکيل از اعمال وکالت خود محروم است و موکل از استفاده کردن خدمات وکيل بی بهره است.»


عبدالفتاح سلطانی در ادامه می گويد: «از ديگر کارهايی که کانون مدافعان حقوق بشر می تواند انجام دهد، صدور بيانيه است و اگر خانواده برخی از دانشجويان مشکلات مالی داشته باشند، کانون مدافعان حقوق بشر در حد وسع خود به آنها کمک مالی می کند.»


کانون مدافعان حقوق بشر در بيانيه خود همچنين به صدور احکام کميته های انضباطی عليه دانشجويان و ادامه بازداشت ليلا حيدری، بهروز صفری، عليرضا متين پور، جليل غنی لو و سعيد متين پور، فعالان حقوق بشر آذربايجان بدون امکان دسترسی به وکيل اعتراض کرده است.


XS
SM
MD
LG