لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۹

«فصلی تلخ» در روابط بازرگانی ایران و چین


هوجین تائو، رییس جمهوری چین در دیدار با مقامات ایرانی. پکن سعی دارد که خود را مخالف تحریم ایران نشان دهد.
هوجین تائو، رییس جمهوری چین در دیدار با مقامات ایرانی. پکن سعی دارد که خود را مخالف تحریم ایران نشان دهد.

به نوشته رسانه های روز یکشنبه، سی ام دیماه، نشست اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، که واپسین روز هفته گذشته برگزار شد، محدودیت های بانکی را که پکن در روابط بازرگانی خود با جمهوری اسلامی اعمال می کند، به محاکمه کشید.


روزنامه «دنیای اقتصاد» در شماره روز یکشنبه خود می نویسد: «سخنرانان با خشم با طرف های چینی خود سخن می گفتند و تیرهای تهدید را یکی یکی به سمت سفیر چین که از مدعوین بود، پرتاب می کردند.»


عامل اصلی این انتقادها، به گفته محافل کسب و کار تهران، روش دو پهلوی چین در روابط با جمهوری اسلامی است.


پکن اطمینان می دهد که مخالف اعمال تحریم علیه تهران است، ولی در همان حال بانک های چینی پا به پای شماری از بانک های غربی بر بازرگانان ایرانی سخت می گیرند.


پکن اطمینان می دهد که مخالف اعمال تحریم علیه تهران است، ولی در همان حال بانک های چینی پا به پای شماری از بانک های غربی بر بازرگانان ایرانی سخت می گیرند.

در همان نشست اسدالله عسگر اولادی، رییس اتاق مشترک ایران و چین خطاب به سفیر چین گفت: «ما علاقه داریم از کشور چین خرید کنیم. اما به ما بگویید پولش را چطور بپردازیم؟ پول را در جیبمان بریزیم یا در کیسه؟»


این اشاره ای است آشکار به خودداری بانک های چینی از گشایش اعتبار برای بازرگانان ایرانی.


در روابط بازرگانی بین المللی صادر کننده برای کسب اطمینان از پرداخت بهای کالاهایش، از وارد کننده می خواهد در بانکی معتبر گشایش اعتبار کند. شمار زیادی از بانک ها هم در غرب و هم در آسیا و خاورمیانه در حال حاضر از گشایش اعتبار برای ایران خودداری می کنند.


آقای عسگر اولادی در همان نشست از سفیر چین پرسید: «کدام سال چین نیاز داشته و ایران دست نیاز آن را پس زده؟ و این در حالی است که خریدهای ما از شما همواره نقدی بوده و خریدهای شما از ما چهار تا شش ماه بعد وصول شده است.»


رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تهدید کنان افزود: «از اخم غرب بود که ما لبخند چین را پذیرفتیم. از چین انتظار نداریم کاری کند که که ما اخم غرب را تبدیل به لبخند غرب کنیم.»


در همان نشست مقام های رسمی جمهوری اسلامی از جمله مهدی میر ابوطالبی، سرپرست معاونت خارجی وزارت امور خارجه و مهدی غضنفری، معاون وزیر بازرگانی در انتقاد از سیاست بازرگانی چین علیه ایران با نمایندگان بخش خصوصی هم آوا شدند.


صاحب منصبان جمهوری اسلامی در حالی سیاست بانکی و بازرگانی چین علیه ایران را محکوم می کنند که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، هفته گذشته در دیدار از پکن از روابط ایران و چین ابراز رضایت کرد.


در این دیدار رهبران پکن به آقای جلیلی اطمینان دادند کشورشان همراه با روسیه به تلاش برای کاهش فشار به ایران ادامه خواهد داد.


آنچه در اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گذشت، نشانه عدم آشنایی کافی انتقاد کنندگان با قواعد حاکم بر صحنه اقتصادی بین المللی است.


روابط میان بازیگران این صحنه، تنها بر قدرت و منافع تکیه دارد و چون جمهوری اسلامی به دلیل سیاست بین المللی خود به انزوا کشانده شده، چین به خود اجازه می دهد هم از بازار ایران استفاده کند و هم در اعمال تحریم علیه این کشور، با آمریکا همراه باشد.


این روشی است پاسخگوی منافع چین و تغییر آن با انتقاد و التماس، امکان پذیر نیست.


سفیر تازه جمهوری خلق چین، که در نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و چین حضور داشت، به انتقادات مطرح شده از سوی ایرانیان پاسخی نگفت و به بیان جملاتی دیپلماتیک، اکتفا کرد.


XS
SM
MD
LG