لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

بوش: حاکمان ایران مردم خود را سرکوب می کنند


رییس جمهوری آمریکا می گوید: رژيم تهران نماد افراط گرایی است.
رییس جمهوری آمریکا می گوید: رژيم تهران نماد افراط گرایی است.

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در آخرين گزارش سالانه خود در برابر کنگره، که روز دوشنبه ایراد شد، جمهوری اسلامی را متهم کرد که مردم خود را سرکوب می کند و در تلاش های صلح در منطقه نیز اخلال ایجاد می کند.


محتوای اصلی گزارش سالانه جرج بوش مسایل اقتصاد داخلی آمریکا بود. اما وی در حاشیه به نکاتی در باره «تهدیدهای پیش روی آمریکا» نیز پرداخت.


ریيس جمهوری آمريکا در نطق ساليانه خود گفت: «ما در برابر افراط گرایان ايستاده ايم؛ رژيم تهران نماد افراط گرایی است.»


به گفته جرج بوش «حاکمان ايران مردمان خوب و با استعداد را سرکوب می کنند.»


  • «پيام من به مردم ايران روشن است: ما با شما اختلافی نداریم. ما به سنت ها و تاريخ شما احترام می گذاريم. در انتظار روزی هستيم که به آزادی دست یابید.»
رییس جمهوری آمریکا

آقای بوش همچنین گفت که به نظر او در هر نقطه ای از خاورمیانه که آزادی در حال پیشرفت است، جمهوری اسلامی علم مخالفت برمی افرازد.


رییس جمهوری ایالات متحده سپس به موضوع عراق پرداخت و جمهوری اسلامی را متهم کرد که از گروه های شورشی در آنجا حمايت مالی می کند و آنها را آموزش می دهد.


همچنین به گفته جرج بوش، «ايران از گروه تروريستی حزب الله لبنان پشتیبانی می کند و به حماس کمک می کند تا تلاش های صلح را در سرزمين مقدس ناکام کند.»


ریيس جمهوری آمريکا در نطق سالانه خود به پرونده هسته ای جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد و گفت که ایران در ادامه تهدیدهای خود، «موشک های بالستيک دوربرد تولید می کند و به تلاش هايش برای دستيابی به توانايی غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد.»


جرج بوش خطاب به مردم ایران گفت: «پيام من به مردم ايران روشن است: ما با شما اختلافی نداریم. ما به سنت ها و تاريخ شما احترام می گذاريم. در انتظار روزی هستيم که به آزادی دست یابید.»


رییس جمهوری ایالات متحده سپس دولت مردان جمهوری اسلامی را خطاب قرار داد و گفت: «غنی سازی هسته ای را متوقف کنید. به گونه ای که بتوان صحت آن را تایید کرد. در آن صورت می توان مذاکرات را آغاز کرد.»


جرج بوش اظهار داشت: آمريکا با تمامی کسانی که نظاميان آن کشور را تهديد می کنند مقابله خواهد کرد؛ «ما در کنار هم پيمانان خود خواهيم ايستاد و از منافع حياتی خود در خلیج فارس دفاع خواهيم کرد.»


کند شدن رشد اقتصادی آمریکا


در حالی که طی هفته های اخیر رشد اقتصادی در آمریکا کاهشی نگران کننده داشته است، مسایل مربوط به اقتصاد داخلی ایالات متحده در کانون گزارش سالانه جرج بوش قرار داشت.


رییس جمهوری آمریکا در آغاز سخنرانی خود با اشاره به اختلافات موجود میان جمهوریخواهان و دموکرات ها گفت: «تاريخ ثبت خواهد کرد که ما با وجود اختلافات مان، مقتدرانه در کنار يکديگر قدرت و عزم آمريکا را نشان داديم.»


  • «مردم آمريکا در باره رشد اقتصادی بلندمدت مطمئن باشند؛ اما در کوتاه مدت، شاهدیم که اين رشد در حال کاهش است.»
رییس جمهوری آمریکا

جرج بوش خطاب به نمایندگان کنگره گفت: «به مردم خود نشان دهيم که جمهوريخواهان و دموکرات ها می توانند با یکدیگر رقابت کنند اما در عين حال برای دستیابی به نتايج همکاری می کنند.»


آقای بوش با اشاره به رکود اقتصادی در برخی بخش ها گفت: آمريکا به مدت پنجاه و دو ماه متوالی شاهد رشد در بخش اشتغال بوده اما اکنون این رشد سرعتی کندتر یافته و بهای برخی کالاها از جمله بنزين و مواد غذایی، افزایش یافته است.


جرج بوش افزود: «مردم آمريکا در باره رشد اقتصادی بلندمدت مطمئن باشند؛ اما در کوتاه مدت، شاهدیم که اين رشد در حال کاهش است.»


کاهش رشد اقتصادی آمریکا که به رکود در بازارهای بورس جهانی منجر شده است، نگرانی های وسیعی را دامن زده است.


رییس جمهوری آمریکا گفت: برای گذر از این دوران کاهش رشد اقتصادی، دولت آمریکا هفته گذشته بر سر بسته رشد اقتصادی، شامل کاسته شدن از ماليات ها و همچنین مشوق هايی برای سرمايه گذاری تجاری با ریيس مجلس نمايندگان به توافق رسیده است.


وی از اعضای کنگره خواست تا هر چه زودتر این مجموعه طرح ها را تصويب کنند.


جرج بوش در آخرین گزارش سالانه خود همچنین به «دو چالش بزرگ» در سیاست داخلی آمریکا اشاره کرد. به گفته وی، این دو چالش به «مهاجرت و حفظ مرزها» و «تأمين اجتماعی و بيمه پزشکی سالمندان» مربوط است .


همچنین در گزارش سالانه رییس جمهوری آمریکا به موضوع انرژی نیز پرداخته شد.


آقای بوش تاکید کرد که وابستگی نفتی آمريکا باید کاهش یابد و انرژی های تجدیدپذیر باید جایگزین انرژی های آلاینده شوند.


آموزش، قضاوت، همسایگان آمریکا و کارگران خارجی نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در آخرین گزارش سالانه رییس جمهوری ایالات متحده بود.


XS
SM
MD
LG