لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

زندان، مجازات نپذيرفتن حکم خلع لباس


حجت الاسلام عبدالعزيز عظيمی قديم، به يک سال حبس تعزيری محکوم شده است.
حجت الاسلام عبدالعزيز عظيمی قديم، به يک سال حبس تعزيری محکوم شده است.

دادگاه ويژه روحانيت در قم، حجت الاسلام عبدالعزيز عظيمی قديم، روحانی آذربايجانی، را به يک سال حبس تعزيری محکوم کرد.


کميته دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان، آسمک، اين روحانی را يک فعال هويت طلب آذربايجانی خوانده و گزارش داده که در فروردين ۱۳۸۴ توسط دادگاه ويژه روحانيت به اتهام «اهانت به حيثيت روحانيت» به ۱۰ سال محروميت از پوشيدن لباس روحانيت محکوم شد، اما وی اين حکم را اجرا نکرد و به دليل تخلف از حکم و پوشيدن لباس روحانيت، محاکمه و به تحمل ۹۱ روز حبس محکوم شد.


حجت الاسلام عظيمی قديم، همچنين روز ۱۴ مردادماه سال ۱۳۸۴، هنگام شرکت درمراسم گراميداشت سالروز مشروطيت که درکنار مزار باقرخان، سالار ملی، برگزار شده بود، بازداشت و بعد از حدود سه ماه با قرار وثيقه از زندان آزاد شد.


بر اساس اين گزارش، اين فعال آذربايجانی در سال ۱۳۸۵به مدت شش ماه در تبريز زندانی بوده است.


عليرضا جوانبخت، عضو کميته دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان، آسمک،به راديو فردا گفت:«ايشان به اتهاماتی چون تحريک مردم آذربايجان در سخنرانی های خود، به ويژه در مراسمی که در کنار مزار ستارخان، سردار ملی، در شهر ری، انجام داد، و يا مصاحبه های تلويزيونی با شبکه های خارج از کشور و يا تبليغات در شهرهای آذربايجان، از جمله اردبيل، متهم شده بود.»


در ارتباط با همين اتهامات، آقای عظيمی قديم به خلع لباس روحانيت به مدت ۱۰ سال محکوم شده بود. تازه پس از اين ۱۰ سال، دادگاه ويژه روحانيت بايد نظر می داد که ايشان می تواند دوباره لباس روحانيت را بر تن کند يا نه.


اما آقای عظيمی قديم هيچ وقت اين حکم را قبول نکرد و حکم جديد به خاطر تخطی وی از حکم قبلی صادر شد.


ارزيابی آقای عظيمی قديم از حکمی که عليه او صادر شده است، چيست؟


آقای عظيمی قديم خلع لباس روحانيت را قبول ندارد و می گويد هيچ جرمی را که باعث شود از کسوت روحانيت دربيايد و به مدت ۱۰ سال نتواند لباس روحانيت را بپوشد، انجام نداده است. ضمن آنکه وی می گويد هيچ اقدامی که شان روحانيت را پايين بياورد، انجام نداده است.


آخرين وضعيت پرونده آقای عظيمی قديم چگونه است؟ آيا دادخواست تجديد نظر کرده است و وکيل مدافع او اقدامی را در اين جهت انجام داده است؟


آقای عظيمی قديم ۲۰ روز مهلت دارد تا درخواست تجديد نظر در حکم خود را به دادگاه تسليم کند. طبق گفته آقای عظيمی، مراجعه اش به وکيل ناموفق بوده است و تاکنون چند وکيلی که او به آنها مراجعه کرده است، وکالت او را قبول نکرده اند. با اين همه، آقای عظيمی قديم قصد دارد با گرفتن وکيل، به حکم صادر شده اعتراض کند.


دليل خودداری اين وکلای مدافع از پذيرفتن وکالت آقای عظيمی قديم چه بوده است؟


اين امر در مورد بسياری از فعالان آذربايجانی قبلا هم اتفاق افتاده است. حتی دو سال قبل، در خرداد ۱۳۸۴، در شهر نقده هم چنين اتفاقی افتاد و هيچ وکيلی در آذربايجان غربی حاضر به برعهده گرفتن وکالت آنها نشد و يا اصولا به آنها اجازه ندادند که اين وکلا، وکالت خانواده چهار جان باخته حوادث چهارم خرداد ۱۳۸۴ را بر عهده بگيرند، اما در مورد آقای عظيمی قديم، اطلاع دقيقی ندارم.


XS
SM
MD
LG