لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

بوش: ايران و سوريه نهادهای لبنان را تضعيف می کنند


رييس جمهوری آمريکا نسبت به تلاش های ايران و سوريه برای تضيعف لبنان با استفاده از «ارعاب و خشونت» ابراز نگرانی کرد.
رييس جمهوری آمريکا نسبت به تلاش های ايران و سوريه برای تضيعف لبنان با استفاده از «ارعاب و خشونت» ابراز نگرانی کرد.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه دوازدهم فوريه،نسبت به تلاش های ايران و سوريه برای تضيعف لبنان با استفاده از «ارعاب و خشونت» ابراز نگرانی کرد.


رييس جمهوری در نامه ای به فواد سينيوره، نخست وزير لبنان، تصريح کرده است«من عميقا نسبت به فعاليت های برخی از جمله سوريه، ايران و متحدان آنها، در تضعيف نهادهای دموکراتيک لبنان از طريق ارعاب و خشونت نگران هستم»


جرج بوش در نامه خود تصريح کرده است که «آمريکا در حمايت از دولت مشروع لبنان که به صورت دموکراتيک انتخاب شده ترديد به خود راه نمی دهد».


رييس جمهوری آمريکا همچنين بارديگر بر حمايت کشورش از اکثريت پارلمان لبنان تاکيد کرد.


  • «من عميقا نسبت به فعاليت های برخی از جمله سوريه، ايران و متحدان انها، در تضعيف نهادهای دموکراتيک لبنان از طريق ارعاب و خشونت نگران هستم»
جرج بوش

آقای بوش در نامه خود خواستار انتخاب سريع و بدون قيد شرط رييس جمهوری در لبنان شده است.


لبنان از روز ۲۳ نوامبر سال گذشته که دوره رياست جمهوری اميل لحود به پايان رسيد، فاقد رييس جمهوری است و تلاش کشورهای اروپايی و نمايندگان اتحاديه عرب برای ايجاد توافق ميان گروه های لبنانی طرفدار غرب و هوادار سوريه و ايران در اين زمينه بدون نتيجه مانده است.


در يک سوی اين رويارويی ائتلاف، مخالفان به رهبری حزب الله لبنان قرار دارد که از حمايت ايران و سوريه بهره می برد و در سوی ديگر نيز ائتلاف اکثريت پارلمان ايستاده که از سوی غرب حمايت می شود.


حسن نصرالله در مصاحبه اخير خود آمريکا را متهم کرده بود که از متحدان لبنانی خود خواسته که از پذيرش حق وتو مخالفان در کابينه خودداری کنند.


وی گفته بود: «تا زمانی که ايالات متحده تصميم گرفته که قدرت وتو به مخالفان داده نشود، ما انتخابات رياست جمهوری نخواهيم داشت.»


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، پیشتر برای نخستين بار به صراحت از ائتلاف هوادار غرب در لبنان خواست که بر انتخاب رييس جمهوری مورد نظر خود پافشاری کنند.


وی همچنين گفته بود که «دخالت بشار اسد رييس جمهوری سوريه در امور داخلی لبنان» بردباری او را به سر آورده است.


منتقدان سوريه می گويند اين کشور به مدت نزديک به سه دهه، سياست داخلی لبنان را کنترل کرده است، اما در سال ۲۰۰۵ ميلادی و در پی ترور رفيق حريری، سياستمدار ضد سوری لبنان، تظاهراتی بزرگ عليه نفوذ اين کشور در لبنان برپا شد و سوريه مجبور شد تا نيروهای نظامی خود را از لبنان خارج کند.


XS
SM
MD
LG