لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۵

عبدالحلیم خدام: نیروهای سوری در ترور عماد مغنیه نقش داشته اند


عماد مغنیه روز سه شنبه در انفجار خودروی حامل وی کشته شد و روز پنجشنبه مراسم تشیع او برگزارشد.
عکس فرانس پرس
عماد مغنیه روز سه شنبه در انفجار خودروی حامل وی کشته شد و روز پنجشنبه مراسم تشیع او برگزارشد. عکس فرانس پرس

عبداحليم خدام، رهبر اپوزيسيون سوريه، که بيش از دو دهه از مشاوران ارشد حافظ اسد بوده است، در گفت وگو با یک خبرگزاری ايتاليايی می گويد: ترور عماد مغنيه می تواند بر روابط کنونی تهران و دمشق تاثير منفی داشته باشد.


عبدالحليم خدام، مشاور سابق حافظ اسد و رهبر جبهه نجات سوريه که بخش هايی از مخالفان بشاراسد، رييس جمهوری کنونی اين کشور عربی را دربرمی گيرد، شک ندارد که اسرائيل در ترور عماد مغنيه از رهبران نظامی حزب الله که سه شنبه در دمشق در انفجار خودروی حامل وی کشته شد، دست داشته است.


وی در گفت و گو با خبرگزاری ايتاليايی کرونوس اينترناسيونال می گويد:«بدون همکاری جناحی از نيروهای سوری انجام اين چنين عملياتی در دمشق امکان پذير نيست.»


  • «قتل عنصری امنيتی و شناخته شده چون عماد مغنيه که می دانست دهها سرويس اطلاعاتی به دنبالش هستند و مامورين امنيتی سوری حفاظت از او را در جريان اقامت هايش در دمشق عهده دار بودند کار ساده و آسانی نيست، و بدون شک کسانی داخل حکومت و يا از مخابرات سوريه( نيروی امنيتی سوريه) اطلاعات لازم را برای ترور وی در اختيار اسرائيل و يا يک کشور خارجی ديگر قرار داده اند».
عبدالحلیم خدام

خدام که به مدت ۲۰ سال در زمان رياست جمهوری حافظ اسد، پدر رييس جمهور کنونی، پرونده لبنان را در حاکميت سوريه عهده دار بوده است در ادامه می افزايد:«قتل عنصری امنيتی و شناخته شده چون عماد مغنيه که می دانست دهها سرويس اطلاعاتی به دنبالش هستند و مامورين امنيتی سوری حفاظت از او را در جريان اقامت هايش در دمشق عهده دار بودند کار ساده و آسانی نيست، و بدون شک کسانی داخل حکومت و يا از مخابرات سوريه( نيروی امنيتی سوريه) اطلاعات لازم را برای ترور اين رهبر نظامی حزب الله در اختيار اسرائيل و يا يک کشور خارجی ديگر قرار داده اند».


عبدالحليم خدام در ادامه می افزايد:« ۲۵ سال است که صدها نفر در جستجوی ردپای عماد مغنيه که آمريکا برای دستگيری اش ۲۵ ميليون دلار جايزه تعيين کرده است بودند وليکن نتوانستند او را بيايند و تنها ماموران انتظامی سوری، ايرانی و عناصر حزب الله می توانستند اطلاعات اين چنين دقيقی را در اختيار سازمان دهندگان اين ترور قرار دهند».


مشاور سابق حافظ اسد که از دو سال پيش در همکاری با اخوان المسلمين سوريه جبهه نجات را تشکيل داده است در ادامه اضافه می کند:«ترور عماد مغنيه نه در ماه های آينده بلکه در ميان مدت روابط تهران و دمشق را تيره خواهد ساخت زيرا ايرانی ها نيز معتقدند حداقل جناحی از حکومت سوريه در اين قتل شرکت داشته است».


عبدالحليم خدام در ادامه گفت وگوی خود با کرونوس اينترناسيونال حکومت کنونی سوريه را «غلام حلقه به گوش جمهوری اسلامی» می خواند و می افزايد:«بشار اسد قبول کرده است از طرح جمهوری اسلامی ايران برای منطقه حمايت کند و به يکی از عوامل اجرايی اين طرح تبديل شود».


آقای خدام حزب الله لبنان را نيز ديگر عوامل اجرايی طرح هايی که در تهران برنامه ريزی شده اند، می خواند.


XS
SM
MD
LG