لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

دوازده دانشجوی دانشگاه شیراز بازداشت شدند


دانشجویان دانشگاه شیراز پس از نه روز تحصن به طور مشروط به تحصن خود خاتمه دادند.
دانشجویان دانشگاه شیراز پس از نه روز تحصن به طور مشروط به تحصن خود خاتمه دادند.

تجمع دانشجويان دانشگاه شيراز به طور مشروط در نهمين روز در حالی پايان يافت که روز پنج شنبه ۱۲ تن از دانشجويان متحصن که به دادگاه انقلاب احضار شده بودند، بازداشت شدند.


کاظم رضايی، عباس رحمتی، هادی عسگری، اسماعيل جليلوند، لقمان مديری، حميد جنتی، محسن گوهری نيا، مجتبی بخشنده، سعيد کوشکی و سه تن ديگر از دانشجويان متحصن که نخواستند نامشان فاش شود، در روزهای ابتدايی تجمع دانشجويان دانشگاه شيراز به دادگاه انقلاب احضار شده بودند.


اين دوازده دانشجو روز پنج شنبه پس از مراجعه به دادگاه انقلاب دستگير و به بازداشتگاه منتقل شدند.


اتهام اين دانشجويان هنوز مشخص نيست و به گفته يکی از فعالان دانشجويی دانشگاه شيراز، دانشجويان اين دانشگاه به شدت به دستگيری اين دوازده دانشجو معترض و پيگير آزادی آنها هستند.


دانشجويان دانشگاه شيراز در روزهای گذشته خواستار مصونيت ۱۲ دانشجوی احضار شده به دادگاه انقلاب شده بودند.


  • کاظم رضايی، عباس رحمتی، هادی عسگری، اسماعيل جليلوند، لقمان مديری، حميد جنتی، محسن گوهری نيا، مجتبی بخشنده، و سعيد کوشکی پس از مراجعه به دادگاه انقلاب دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شدند

اين در حالی است که شب چهارشنبه دانشجويان تجمع کننده در دانشگاه شيراز اعلام کردند به طور مشروط تا روز شنبه تجمع خود را متوقف خواهند کرد و در صورتی که مسوولان دانشگاه به مطالباتشان رسيدگی نکنند، روز يکشنبه هفته آينده اين تجمع را از سر خواهند گرفت.


روز چهارشنبه تعدادی از نمايندگان دانشجويان با معاون رييس دانشگاه شيراز مذاکره کردند و مسوولان در نامه ای کتبی قول رسيدگی به مطالبات دانشجويان را دادند.


يکی از دانشجويان دانشگاه شيراز به راديو فردا گفت که دانشجويان معترض اعلام کرده اند اگر تا روزشنبه هياتی از وزارت علوم به دانشگاه شيراز نرود و حرف های دانشجويان را نشنود، دانشجويان از روز يکشنبه به صورت گسترده تری تجمع را از سر می گيرند.


مهم ترين و نخستين خواسته اين دانشجويان استعفای محمد هادی صادقی، رييس دانشگاه شيراز است و آنها اعلام کرده اند خواسته های صنفی شان را با مديريت جديد دانشگاه مطرح خواهند کرد.


دانشجويان دانشگاه شيراز می گويند رييس اين دانشگاه فضای دانشگاه شيراز را پادگانی و امنيتی کرده است.


به گزارش خبرنامه امير کبير، پايگاه خبری دانشجويان دانشگاه امير کبير تهران، وزارت علوم بدون توجه به خواسته های دانشجويان، انتخابات شورای صنفی دانشگاه شيراز را تاييد کرده است.


برکناری شورای صنفی فعلی و برگزاری انتخابات شورای صنفی، برچيده شدن دوربين های مدار بسته نصب شده در دانشگاه ها، فراهم آوردن امکان دسترسی به اينترنت در دانشکده فنی دانشگاه شيراز، تجهيز و توسعه خوابگاه های دختران، توزيع غذا در روزهای تعطيل، منصوب کردن سرپرست های مناسب برای خوابگاه های دختران، جذب اساتيد کارآمد و پايان دادن به برخوردهای گزينشی با اساتيد، امکان استفاده دانشجويان متاهل از خوابگاه استيجاری و تجهيز خطوط اتوبوسرانی برای دانشکده دامپزشکی از ديگر خواسته های صنفی دانشجويان دانشگاه شيراز است.


يکی از دانشجويان دانشگاه شيراز به راديو فردا گفت که در روزهای گذشته نيروهای بسيج با پخش اعلاميه هايی، دانشجويان متحصن را وابسته به نيروها و گروه های خارجی معرفی کرده اند.


دانشجويان دانشگاه شيراز رابطه با گروه های خارجی را رد کرده و بازتاب به گفته آنها «جهت دار» و «ناقص» اين تحصن توسط رسانه های داخلی را محکوم کرده اند.


در همين حال فعالان دانشجويی دانشگاه شيراز خبر از تحت فشار قرار داشتن سحر يزدانی، ناهيد افراسيابی، اسماعيل جليلوند، حمدالله نامجو، چهار دانشجويی داده اند که پيش از اين هم در دادگاه انقلاب پرونده داشته اند. اين چهار تن از مديران مسوول نشريات دانشجويی دانشگاه شيراز هستند که پيشتر به دادگاه انقلاب و کميته های انضباطی احضار شده بودند.


از روز دوم تجمع، تعدادی از خانواده های دانشجويان معترض تلفنی تهديد شده اند.


يک دانشجوی دانشگاه شيراز به راديو فردا گفت که مسوولان دانشگاه شيراز با خانواده های بيش از ۳۰ تن از دختران دانشجو تماس تلفنی گرفته و به آنها گفته اند که فرزندانشان شب به خوابگاه مراجعه نکرده و در تحصن شرکت کرده بودند. مسوولان دانشگاه شيراز ضمن تهديد خانواده های دانشجويان از آنها خواسته اند به فرزندانشان بگويند تحصن اعتراضی را پايان دهند.


XS
SM
MD
LG