لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

نگاه تازه : انتخابات مجلس هشتم


جمعه چهاردهم اسفند در ايران انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.


در شرايطی که اصولگرايان حامی دولت محمود احمدی نژاد حساس ترين مراکز قدرت را در دست دارند و از تريبون های بيشتری برخوردارند، به باور برخی تحليلگران اين انتخابات می تواند آزمونی برای دولت او باشد. برخی ازمنتقدان دولت آقای احمدی نژاد هم شرکت در اين انتخابات را جدالی نا برابر می دانند.


به همين خاطر در «نگاه تازه» اين هفته به سراغ محمد، فاطمه و کيان در تهران، لرستان و مازندران رفتيم که گرايش های گوناگون سياسی دارند.


اين جوانان از حال و هوای انتخاباتی در شهرهايشان می گويند. فاطمه معتقد است که شرکت در انتخابات حتی از نان شب هم واجب تر است.


او می افزايد: «ما طبق تعاليمی(مذهبی)هم که داريم به ما می گويند حتی اگر دو نفر هستيد هميشه يک نفر را ب ه عنوان رهبر انتخاب کنيد».


اما کيان می گويد که زمانی در انتخابات شرکت می کند که نماينده اش تاييد صلاحيت شده باشد و در ادامه می گويد: «وقتی نماينده من رد صلاحيت می شود من به چه کسی می توانم رای دهم».


محمد در اين ميان اعتقاد دارد برای جلوگيری از آن اتفاقی که در انتخابات رياست جمهوری افتاد و پديده ای مانند اقای احمدی نژاد از طريق پادگانی انتخاب شد و به رياست جمهوری رسيد، بايد در انتخابات شرکت کرد.


  • «فکر می کنم با گفتن اين که ما شرکت نمی کنيم چون رد صلاحيت وجود دارد به نوعی ما حضور قشر جديدی، که نه در دو فراکسيون اصلاح طلب و محافظه کار جای می گيرد و نه در جريانات ۳۰سال گذشته که از قديم وجود داشته است، را نادیده گرفته و مقداری کم لطفی به اين جريان جديد است».
فریبا عادلخواه

محمد می گويد که مردم برای مشارکت و يا عدم مشارکت در انتخابات دچار سردرگمی و ترديد هستند.


در اين برنامه فريبا عادلخواه، جامعه شناس ايرانی مقيم پاريس، نيز به تحليل نظر جوانان شرکت کننده در اين مباحثه می پردازد.


خانم عادلخواه می گويد:«فکر می کنم با گفتن اين که ما شرکت نمی کنيم چون رد صلاحيت وجود دارد به نوعی ما حضور قشر جديدی، که نه در دو فراکسيون اصلاح طلب و محافظه کار جای می گيرد و نه در جريانات ۳۰سال گذشته که از قديم وجود داشته است، را نادیده گرفته و مقداری کم لطفی به اين جريان جديد است».


در اين برنامه حسين زمان از خوانندگان آغازگر موسيقی پاپ پس از انقلاب بهمن ۵۷ نيز حضور دارد واز تجربه همکاری با اصلاح طلبان در زمان کانديداتوری مصطفی معين کانديدای اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوری دو سال پيش می گويد.


به اعتقاد آقای زمان انتخابات زمانی می تواند موثر افتد که حاصل و نتيجه اش نيز تاثير گذار باشد.


او ابراز عقيده می کند که: «مجلس چون مجلس مستقل و مقتدری در جايگاه خودش نيست و نخواهد بود با آن شکلی که الان برايش طرح ريزی شده بنابراين هر جناح اصلاح طلب يا مخالف با روند کنونی حکومت اگر بر سر کار آيد به نظر من زياد نمی تواند تاثير گذار باشد».


برنامه «نگاه تازه» را مي توانيد روزهای شنبه ساعت ۹ شب به وقت تهران و روزهای دوشنبه ساعت ۷ بعد از ظهر به وقت تهران بشنويد.


با ما به شماره تلفن ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴ تماس بگيريد.


نشانی ايميل ما در دنيای مجازی:


javanan@radiofarda.com


XS
SM
MD
LG