لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

اتحاديه اروپا: انتخابات ایران آزاد و عادلانه نبود


بر اساس تازه ترین گزارش ها اصولگرایان دور در اول انتخابات تهران پیروز شده اند. (عکس از فارس)
بر اساس تازه ترین گزارش ها اصولگرایان دور در اول انتخابات تهران پیروز شده اند. (عکس از فارس)

اتحاديه اروپا روز یکشنبه در يک اظهار نظر رسمی در باره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ايران اعلام کرد که انتخابات در ايران آزاد و عادلانه نبوده است.


به گزارش خبرگزاری ها، اتحاديه اروپا در بيانيه خود در باره انتخابات مجلس شورای اسلامی ايران اعلام کرده که «عميقاً نگران است» که رای گيری دور از استانداردهای بين المللی برگزار شده باشد و امکان يک رقابت انتخاباتی را سلب کرده باشد.


در بيانيه اتحاديه اروپا آمده است که «استانداردهای معمول بين الملی از اين جهت نقض شده است که ايرانيان نمی توانند کانديداهايی از جناح های مختلف سياسی را انتخاب کنند.»


هیئت های اجرایی وزارت کشور و شورای نگهبان جمهوری اسلامی، پس از ثبت نام کانديدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی بيش از دو هزار نامزد را رد صلاحيت کردند.


جناح اصلاح طلب جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده است که تعداد زيادی از کانديداهای این جریان جزء رد صلاحيت شدگان بوده اند.


روز شنبه، ۲۵ اسفند ماه نیز، وزارت امور خارجه آمريکا در واکنش به برگزاری انتخابات مجلس ايران گفته بود که «انتخابات به دور از استانداردهای بين المللی و معيارهای دمکراتيک برگزار شده است.»


  • «استانداردهای معمول بين الملی از اين جهت نقض شده است که ايرانيان نمی توانند کانديداهايی از جناح های مختلف سياسی را انتخاب کنند.»
اتحادیه اروپا

در ايران، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در آخرين نشست خبری خود در سال ۱۳۸۶ آمریکا را «بازنده اصلی» انتخابات روز جمعه مجلس خواند و «برنده حقيقی» را مردم ايران و جوانان دانست.


اصولگرايان پيروز دور اول انتخابات تهران معرفی شدند


در همین حال، بر اساس تازه ترين آمار منتشر شده از شمارش آرای استان تهران، ۱۴ کانديدای اصولگرا به عنوان منتخبين مردم تهران معرفی شده اند و انتخاب ۱۶ نماينده ديگر تهران نیز به دور دوم کشيده شده است.


نتيجه شمارش آرای بيش از نيمی از صندوق های رای گيری حوزه انتخابيه تهران، ری، شميرانات و اسلام شهر نشان می دهد که ۱۴ نامزد از ليست های «جبهه متحد اصولگرايان» و «ائتلاف فراگير اصولگرايان» به عنوان منتخبين دور اول انتخابات مجلس هشتم در حوزه تهران بزرگ به مجلس راه يافته اند.


همچنين ۳۲ کانديدا هم به عنوان نامزدان راه يافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی معرفی شده اند. در ميان اين ۳۲ نفر نام چند کانديدای ائتلاف اصلاح طلبان نیز وجود دارد.


نام پنج نفر از ۱۴ کانديدايی که به عنوان کسب کنندگان بيشترين تعداد رای در تهران معرفی شده اند، در هر دو ليست «جبهه متحد اصولگرايان» و «ائتلاف فراگير اصولگرايان» وجود دارد اما نام هفت نفر فقط در ليست «جبهه متحد اصولگرايان» قرار دارد.


در انتخابات مجلس هشتم، محافظه کاران، نامزدهای خود را در مجموع زير دو عنوان جبهه متحد و ائتلاف فراگير اصولگرايان معرفی کرده اند.

جبهه متحد اصولگرايان که به گروه ۵ + ۶ نيز معروف هستند متشکل از رايحه خوش خدمت (حاميان محمود احمدی نژاد)، جبهه پيروان خط امام (۱۴ گروه اصولگرا) و اصولگرايان موسوم به تحول خواه و ايثارگران هستند که به ديدگاه ها و سياست های رهبر جمهوری اسلامی و رييس جمهوری ايران نزديک تر هستند.


ائتلاف فراگير اصولگرايان نيز که تنها پنج نامزد مشترک با جبهه متحد دارد به افرادی چون محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، علی لاريجانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی و محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نزديک هستند.


در اين بين نام برخی از کانديداها به طور مشترک در هر دو فهرست وجود دارد. حداد عادل، رييس مجلس هفتم شورای اسلامی که بر اساس گزارش خبرگزاری ها تا اين لحظه بيشترين تعداد آرای حوزه تهران بزرگ را کسب کرده است، در هر دو ليست اصولگرايان سر ليست است.


مرتضی آقا تهرانی، نماينده اصولگرای مجلس هفتم، احمد توکلی رييس مرکز پژوهش های مجلس که در ماه های گذشته انتقادات تندی از دولت محمود احمدی نژاد مطرح کرده است و محمد رضا باهنر، نايب رئيس مجلس پس از حداد عادل، نفرات دوم تا چهارم اين ۱۴ نفر هستند.


علي مطهری، حسن غفوری فرد، شهاب الدين صدر، بيژن نوباوه وطن، عليرضا مرندی، علي عباسپور تهراني فرد، حميدرضا كاتوزيان، اسماعيل كوثری، رضا اكرمی و فاطمه آليا به ترتیب سایر کاندیداهایی هستند که خبرگزاری های ایران از آنان به عنوان نامزدانی نام برده اند که تا کنون بیشترین آرای حوزه انتخابیه تهران بزرگ را کسب کرده اند.


«جبهه متحد اصولگرايان» معتقد است که فهرست آنها مورد قبول جامعه مدرسين حوزه علميه قم، جامعه روحانيت مبارز و ۵۰ گروه و جريان اصولگرا است و شعار آنها نيز «پروا مکن بشتاب، همت چاره ساز است» تعيين شده بود.


در مقابل «ائتلاف فراگير اصولگرايان» هم معتقد است که «در ساير ليست ها افرادی وجود دارند که از عهده وظايفشان بر نمی آيند».


اختلافات دو گروه اصولگرا تا جايی پيش رفت که پنج نفر از افراد سرشناس محافظه کار از جمله علی اکبر ولايتی، مشاور بين الملل آيت الله خامنه ای برای ايجاد توافق ميان آنها به رايزنی های گسترده ای پرداختند، ولی موفق نشدند تا فهرست مشترکی از نامزدهای اصولگرا معرفی کنند. با اين حال نام برخی کانديداها در هر دو ليست وجود دارد.


اعتراض اصلاح طلبان


از سوی دیگر، به گزارش منابع خبری نزدیک به ائتلاف اصلاح طلبان، تعدادی از کانديداهای اين ائتلاف در پی آنچه «در پی تعلل وزارت کشور در اعلام نتايج شمارش آرا در تهران و شايعه دخل و تصرف در انتخابات به نفع يک جريان سياسی خاص» با حضور در ستاد انتخابات کشور خواهان اطلاع از نتايج واقعی شمارش آرا شدند.


نتيجه شمارش آرای بيش از نيمی از صندوق های رای گيری حوزه انتخابيه تهران، ری، شميرانات و اسلام شهر نشان می دهد که ۱۴ نامزد از ليست های «جبهه متحد اصولگرايان» و «ائتلاف فراگير اصولگرايان» به عنوان منتخبين دور اول انتخابات مجلس هشتم در حوزه تهران بزرگ به مجلس راه يافته اند.

مجيد انصاری، جواد اطاعت، و اسحاق جهانگيری کانديداهای ستاد ائتلاف اصلاح طلبان به همراه حسين مرعشی، رييس ستاد ائتلاف اصلاحطلبان در تهران، عصر روز شنبه ۲۵ اسفند ماه با وزير کشور و معاون سياسی وی ديدار کردند.


جواد اطاعت دربار مذاکرات خود با مقامات وزارت کشور گفت:«ما از وزارت کشور درخواست کرديم که در شمارش آراء سرعت بيشتری به کار گرفته شود و آمار تهران به صورت تدريجی برای جلوگيری از ايجاد شبهه و شايعات اعلام شود.»


مصطفی پور محمدی، وزير کشور جمهوری اسلامی ايران پس در ساعات پايانی جمعه ۲۴ اسفند ماه اعلام کرده بود که نتيجه شمارش آرای اين دوره از انتخابات خلاف سنت گذشته، به مرور اعلام نمی شود و وزارت کشور پس از شمارش آرا نتايج را رسماً اعلام می کند.


وزير کشور جمهوری اسلامی همچنين گفته بود که نتيجه شمارش آرای تهران دو روز پيش از آغاز سال نو اعلام می شود.


«حرف و حديث های انتخابات تهران»


عبدالواحد موسوی لاری، رييس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان با اشاره به اين که « نحوه شمارش آراء را مهم ترين مسئله ای که امروز بايد مورد توجه قرار گيرد»، گفت:« طبق گزارشاتی که از سراسر کشور مي رسد ما با شرايط متفاوتی روبه رو هستيم و مهم ترين مسئله ای هم که امروز برای ما حائز اهميت است يکدست بودن جريان نظارت و اجرا و راه ندادن نمايندگان کانديداها سر صندوق های رأی و بي اطلاعی مطلق از سرنوشت انتخابات است».


آقای موسوی لاری با تاکيد بر اين که «هيچ اطلاعی از نحوه شمارش آرا نداريم»، گفت: «متاسفانه امروز شرايط به سمتی رفته که نگرانی نسبت به سلامت انتخابات وجود دارد. اما متأسفانه اين حساسيت را مسئولان اجرا و نظارت در نظر نگرفتهاند و لذا سرنوشت انتخابات در تهران کاملاً مبهم است و در خيلی مناطق حرف و حديث های زيادی مي رسد.»


در همين حال براساس آخرين گزارش ها از شمارش آرای انتخابات هشتمين دوره مجلس تاکنون آمار نهايی ۱۵۱ حوزه انتخابيه از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شده است.


وزير کشور روز شنبه از مشارکت شصت درصدی در انتخابات خبر داد و گفت:« در اين مرحله از انتخابات حدود ۲۵ ميليون نفر مشارکت عمومی داشته ايم .»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG