لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

انتخابات مجلس: آزمون احمدی نژاد


محمود احمدی نژاد در شعارهای انتخاباتی خود قول داده بوده ثروت نفتی ايران را در اختيار مردم قرار دهد.
محمود احمدی نژاد در شعارهای انتخاباتی خود قول داده بوده ثروت نفتی ايران را در اختيار مردم قرار دهد.

انتخابات روز جمعه مجلس شورای اسلامی در ايران، از سوی بسياری ناظران به عنوان آزمونی برای سنجش ميزان محبوبيت دولت محمود احمدی نژاد، ارزيابی شده است.


هر چند که جناح محافظه کار با وجود شکاف ميان خود و با توجه به رد صلاحيت گسترده نامزدهای جناح اصلاح طلب، برای تصاحب دوباره اکثريت کرسيهای مجلس، عملا بدون رقيب است، اما کماکان گروهی از اصلاح طلبان را تبليغات خود در تلاشند تا ميدان مبارزه را به انتخابات تهران محدود کنند و رای سی نماينده نخست تهران را «نتيجه حقيقی» انتخابات می خوانند.


در تهران، اصلاح طلبان با دو فهرست که شباهت بسياری دارند در انتخابات حضور دارند، اما آنچه که به عنوان يکی از راههای سنجش محبوبيت آقای احمدی نژاد توصيف می شود، آرايی است که در حمايت از فهرستی با عنوان «ياران خاتمی» به صندوق ريخته خواهد شد.


آیا در انتخابات جمعه شرکت می کنید؟ نظر خود را با دیگران در میان بگذارید.


در هشتمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ايران، دو جناح محافظه کار يا اصولگرا و يک گروه اصلاح طلب برای کسب کرسيهای نمايندگی مجلس با يکديگر رقابت دارند.


مجلس ايران دارای ۲۹۰ کرسی نمايندگی است.


اصلاح طلبان، اين انتخابات را «غير عادلانه» خوانده اند، اما همچنان از دارندگان حق رای خواسته اند که در انتخابات شرکت کنند.

ائتلاف گروه های اصلاح طلب هرچند تنها برای حداکثر يک سوم کرسی های نمايندگی مجلس شورای اسلامی رقابت می کند، چرا که بسياری از نامزدهای اين جناح را اعضای غير انتخابی شورای نگهبان رد صلاحيت کرده اند.


اصلاح طلبان، اين انتخابات را «غير عادلانه» خوانده اند، اما همچنان از دارندگان حق رای خواسته اند که در انتخابات شرکت کنند.


از جمعيت هفتاد ميليونی ايران، ۴۴ ميليون تن دارای حق رای هستند
.
در اين انتخابات، گروهی که بيش از سايرين هوادار دولت است، جبهه متحد اصولگرايان است.


اين گروه ائتلافی را علی لاريجانی، سرپرست پيشين مذاکرات هسته ای و محمد باقر قاليباف، شهردار تهران حمايت می کنند.


اين دو در انتخابات رياست جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۴، از محمود احمدی نژاد شکست خوردند.


تحليلگران سياسی می گويند، انتخابات روز جمعه می تواند تعيين کند که پيشاپيش انتخابات رياست جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۸ آيا ميزان محبوبيت محمود احمدی نژاد رو به کاهش است يا نه.


بسياری از ايرانيان از بابت تورم فزاينده در کشور خشمگينند.


نرخ تورم در ايران، حدود ۱۹ درصد و ميزان بيکاری، بيش از ده درصد برآورد شده است.


اين در حالی است که محمود احمدی نژاد در شعارهای انتخاباتی خود قول داده بوده ثروت نفتی ايران را در اختيار مردم قرار دهد.


از انقلاب ايران در سال ۱۳۵۷ به اين سو، انتخابات مجلس و رياست جمهوری حتی در دوران جنگ هشت ساله ايران و عراق در موعدهای مقرر برگزار شده اند.


XS
SM
MD
LG