لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۰

انتقاد اتحاديه اروپا از اظهارات احمدی نژاد درباره اسرائيل


اتحاديه اروپا در بيانيه ای اظهارات محمود احمدی نژاد را محکوم کرد
اتحاديه اروپا در بيانيه ای اظهارات محمود احمدی نژاد را محکوم کرد

رياست اتحاديه اروپا در بيانيه ای روز جمعه اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، درباره اسرائيل را به شدت محکوم کرد.


آقای احمدی نژاد روز پنجشنبه با اشاره به سالگرد تاسيس دولت اسرائيل، گفته بود برخی فکر می کنند با برگزاری «جشن تولد» می توانند اين «جنازه متعفن» را زنده کنند.


اسلوانی، رييس دوره ای اتحاديه اروپا، در بيانيه ای تصريح کرده است اظهارات آقای احمدی نژاد «غير قابل قبول، زيانبار و غيرمتمدانه است».


رياست اتحاديه اروپا در بيانيه خود اضافه کرده است که اين اتحاديه «اظهارات اخير رياست جمهوری ايران را در به شدت محکوم می کند».


ریاست دوره ای اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرده است:« چنين اظهاراتی از سوی نماينده دولت ايران شايست نیست».


اسلوانی که اوايل سال جاری ميلادی برای اولين بار رياست دوره ای اتحاديه اروپا را برعهده گرفته است در اين بیانیه از رهبران ايران خواسته تا به اظهارات «دشمنانه» عليه اسرائيل پايان دهند.


آقای احمدی نژاد همچنين روز پنجشنبه درباره شرکت کنندگان در مراسم سالگرد تاسیس اسرائيل گفته بود:«شرکت‌کنندگان در اين مراسم نيز بايد بدانند نامشان در زمره جنايتکاران صهيونيست ثبت خواهد شد».


ايران موجوديت دولت اسرائيل را به رسميت نمی شناسد و از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، دولت جمهوری اسلامی لحن تندتری درقبال اسرائيل در پيش گرفته است.


محمود احمدی نژاد در نخستين روز هايی که به قدرت رسید خواهان «محو اسرائيل از روی نقشه» جهان شد.


اظهارات رياست جمهوری ايران درباره «محو اسرائيل از روی نقشه» جهان و همچنين انکار قتل عام يهوديان، هولوکاست، توسط آلمان در جريان جنگ جهانی دوم با انتقادهای بين المللی مواجه شده است.


آقای احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ گفته بود هولوکاست (قتل عام يهوديان) در جنگ جهانی دوم به دست آلمان نازی «افسانه» است.


رییس جمهوری ایران همچنین در سخنرانی به مناسبت روز «قدس» در سال گذشته، ضمن تکرار سخنان پيشين خود عليه اسراييل، خواهان انتقال کشور اسراييل به «اروپا يا آلاسکا» شده بود.


محمود احمدی نژاد در تابستان سال گذشته در سخنرانی در چهارمين اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بيت گفته بود: اسرائیل «پرچم شيطان است.»


مجموعه اظهارات رییس جمهوری درباره اسرائیل باعث شده است تا مقام های این کشور ایران را با آلمان دوران هیتلر مقایسه کنند.


در همين زمینه، شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، روز دوشنبه، با اشاره به رویکرد رهبران جمهوری اسلامی در قبال اسرائیل، تهديد ايران مجهز به سلاح هسته ای را کابوسی برای جهان دانست و آن را با خطر هيتلر مقايسه کرده است.


شيمون پرز در کنفرانس مطبوعاتی در اورشليم ( بيت المقدس) به خبرنگاران گفته بود: « ترکيبی از رهبريت افراطی جمهوری اسلامی و بمب اتمی برای تمامی کشورهای دنيا مانند يک کابوس است.»


رييس جمهوری ۸۴ ساله اسرائيل، همچنين افزوده بود که «شرايط از زمان نازی ها پيچيده تر است جرا که هيتلر سلاح هسته ای در اختيار نداشت.»


کشوراسرائيل و مقامات اين کشور درتمامی آئين های سالروز هولوکاست ميان آنچه که «تهديدات ناشی ازايران برای موجوديت اسرائيل» ناميدند با رخدادهای جنگ جهانی دوم و کشته شدن شش ميليون نفر يهوديان ارتباط قائل می شوند.


شيمون پرزرئيس جمهوری اسرائيل نيزدرمراسم رسمی قربانيان هولوکاست دراسرائيل گفته بود: «جامعه جهانی مسووليت جدی برای جلوگيری ازتکرار خطرات عليه ملت يهودی وموجوديت اسرائيل دارد».


XS
SM
MD
LG