لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

انتقاد اسرائیلی ها از سخنان موفاز در باره حمله به ایران


شائول موفاز، معاون نخست وزير و وزير حمل و نقل. (عکس:AFP)
شائول موفاز، معاون نخست وزير و وزير حمل و نقل. (عکس:AFP)

مقام های اسرائيلی روز يکشنبه، اظهارات «تهديد آميز» شائول موفاز، معاون نخست وزير و وزير حمل و نقل این کشور، درباره احتمال حمله به تاسيسات هسته ای ايران را رد کردند.


ماتان ويلنایی، معاون وزارت دفاع اسرائيل در گفت و گو با راديوی دولتی اسرائيل، اظهارات اخير شائول موفاز، را «استفاده نادرست از مسايل استراتژيک مهم برای مقاصد سياسی داخلی» توصيف کرد.


آقای موفاز از اعضای حزب «کاديما»ی اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل است و از رقيبان وی برای تصدی ریاست این حزب محسوب می شود.


يکی از مقام های وزارت دفاع اسرائيل که نخواست هويتش فاش شود به رويترز گفت: «اظهارات شائول موفاز منعکس کننده سياست اسرائيل نيست و چنين سخنانی می تواند تلاش اسرائيل را برای متقاعد کردن بقيه کشورها برای افزايش فشار بر ايران دشوارتر کند.»


شائول موفاز، روز جمعه به روزنامه اسرائيلی «يديعوت آخرونوت» گفته بود: «اگر ايران برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را دنبال کند ما به آن حمله می کنيم.»


وی تاکيد کرد که اگر اسرائيل بخواهد عليه ايران دست به اقدام نظامی بزند، چنين عملياتی را با حمايت ايالات متحده آمريکا انجام خواهد داد.


دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد روز جمعه گفت: «آمريکا نگرانی اسرائيل در مورد خطر ايران مسلح به بمب اتمی را درک می کند، ولی همچنان به رويکرد ديپلماتيک برای حل اين بحران پايبند است.»


برخی تحلیلگران گفته اند که سخنان آقای موفاز از عوامل اصلی جهش نه درصدی بهای نفت در روز جمعه بود.


روزنامه پر تيراژ «معاريو» چاپ اسرائيل به شدت سخنان آقای موفاز را مورد حمله قرار داده و گفته که «اگر امروز آقای موفاز وزير دفاع بود حتما در خواست می کرد که به دليل اين سخنان، وزير حمل و نقل از کابينه اخراج شود.»


آقای موفاز که زاده تهران است پيشتر فرمانده ستاد مشترک ارتش اسرائيل و وزير دفاع اين کشور بود.


سيور پولتزکر، از متخصصين مسايل اقتصادی روزنامه«يديوث»، با اشاره به بالا رفتن ناگهانی قيمت نفت در روز جمعه می گويد: سخنان شائول موفاز به ايران که چهارمين توليد کننده نفت جهان است کمک کرد.


ايران روز شنبه در نامه ای به دبيرکل سازمان ملل متحد و شورای امنيت، خواستار واکنش اين نهاد بين المللی به تهديد يک مقام اسرائيل عليه ايران شده است.


محمد خزایی، نماينده ايران در سازمان ملل متحد، در نامه خود به دبيرکل سازمان ملل نوشته است:«چنين تهديد خطرناکی عليه کشور مستقل و عضو سازمان ملل متحد به منزله نقض آشکار قوانين بين المللی و تخلف از اصول منشور اين سازمان است و پاسخ و اقدام قاطع و روشن سازمان ملل و خصوصا شورای امنيت را می طلبد.»


از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، جنگ لفظی ايران و اسرائيل شدت گرفته است.


محمود احمدی نژاد اندکی پس از پيروزی در انتخابات رياست جمهوری ايران بر اين گفته آيت الله خمينی که «اسرائيل بايد از صفحه روزگار محو شود» تاکيد کرده بود.


اسرائيل که از سوی کشورهای منطقه خاورميانه متهم به داشتن سلاح اتمی است در سال ۱۹۸۱ تاسيسات اتمی ناتمام عراق را بمباران و نابود کرد.


XS
SM
MD
LG