لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

«پرسش های مهمی در مورد برنامه هسته ای ايران بی پاسخ مانده»


محمد البرادعی، مدیر کل آژانس انرژی بين المللی اتمی.(عکس:AFP).
محمد البرادعی، مدیر کل آژانس انرژی بين المللی اتمی.(عکس:AFP).

محمد البرادعی، مدیر کل آژانس انرژی بين المللی اتمی، روز شنبه در مصاحبه ای با مجله آلمانی زبان «در اشپیگل» گفت: «هنوز پرسش های مهمی در مورد برنامه هسته ای ايران بی پاسخ مانده» و «پيامی که رهبران ايران می دهند این است که در مددت نسبتا کوتاهی اين کشور قادر به ساختن بمب اتمی است.»


اين سخنان آقای البرادعی در حالی بيان می شود که شائول موفاز، معاون اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل که همزمان وزير حمل و نقل اين کشور نيز هست گفته است: «اگر ايران برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را دنبال کند ما به آن حمله می کنيم.»


وی تاکيد کرد که اگر اسرائيل بخواهد عليه ايران دست به اقدام نظامی بزند، چنين عملياتی را با حمايت ايالات متحده آمريکا انجام خواهد داد.


دانا پرينو سخنگوی کاخ سفيد، در واکنش به سخنان اين وزير اسرائيل روز جمعه گفت: «آمريکا نگرانی اسرائيل در مورد خطر ايران مسلح به بمب اتمی را درک می کند، ولی همچنان به رويکرد ديپلماتيک برای حل اين بحران پايبند است.»


به گزارش خبرگزاری آلمان، محمد البرادعی در اين مصاحبه گفت که ايران همکاری لازم را با آژانس نکرده است.


مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در آخرين گزارشی که درباره فعاليت های اتمی ايران تهيه و به شورای حکام آژانس ارائه کرده، از ايران به خاطر عدم همکاری با بازرسان آژانس درمورد ادعاهای مربوط به وجود برنامه مخفی توليد سلاح اتمی انتقاد کرد و اين مسئله را همچنان مايه« نگرانی جدی» دانست.


جمهوری اسلامی می گويد به همه پرسش های آژانس پاسخ داده و خواستار بسته شدن پرونده هسته ای خود در شورای امنيت و آژانس شده است.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، علی لاريجانی، ریيس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه گفت:« جمهوری اسلامی خواستار خريدن وقت برای پرونده هسته ای ايران نيست بلکه درپی حل ريشه ای اين مسئله است.»


«صلح جهانی و ان پی تی در خطر»


آقای البرادعی همچنين اخطار کرد که تهديد عمليات نظامی عليه تاسيسات مظنون به فعاليت های هسته ای می تواند به معاهده بين المللی عدم گسترش سلاح های هسته ای صدمه بزند.


آقای البرادعی افزود: عمليات يکجانبه نظامی فقط به چارچوب معاهده بين المللی عدم گسترش سلاح های هسته ای-ان پی تی- صدمه می زند.


محمد البرادعی افزود که اخطار داد که چنين عملياتی می تواند موجب تغييری تاريخی شود.


وی همچنين در مورد افزايش خطر مسابقه تسليحاتی برای دست يافتن به بمب اتمی و احتمال بيش از بيش بمباران تاسيسات هسته ای هشدار داده و آن را تهديدی جدی برای صلح جهانی خواند.


آقای البرادعی خواستار برخوردی شفاف از سوی مفامات سوری شده و گفت هيئتی از بازرسان آژانس از ۲۲ تا ۲۴ ژوئن به سوريه می روند تا از مجتمع بمباران شده «الکبار» و چند منطقه ديگر بازديد می کنند.


خبرگزاری آسوشيتدپرس از قول ديپلمات ها اخیرا گزارش داد که سوريه به همسايگان عربش گفته است که با درخواست آژانس بين المللی انرژِی اتمی برای بازديد از تمامی اماکنی که ظن وجود تاسيسات هسته ای درآنجا می رود، موافقت نخواهد کرد.


به گفته اين ديپلمات ها، سوريه تنها اجازه بازرسی از يک نقطه را که هواپيماهای اسرائيل هفت ماه پيش، آنرا بمباران کردند، خواهد داد. سوريه ابتدا بمباران اين مکان را تکذيب کرد اما سپس گفت که مجمتع بمباران شده ، يک ساختمان متروکه نظامی بوده است.


XS
SM
MD
LG