لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

احمدی نژاد: چگونه می توانیم هاله نور را نبینیم؟


تصویری از وبلاگ محمود احمدی نژاد
تصویری از وبلاگ محمود احمدی نژاد

يک ماه پس از آن که اظهارات رئيس جمهوری ايران در خصوص اداره کشور توسط امام زمان، موجی از انتقادات را به دنبال داشت، محمود احمدی نژاد با انتشار يادداشتی در وبلاگش به منتقدان پاسخ گفت.


آقای احمدی نژاد برای پاسخ دادن به کسانی که اظهارات وی را «عوام فريبی» می خوانند، داستان را از سه سال پيش شروع کرده است؛ زمانی که او رفته بود به نيويورک تا در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند و بعد از بازگشت گفت که هنگام سخنرانی يک «هاله نور» دور سرش شکل گرفت.


رييس جمهوری ايران از آن زمان تا امروز بارها و بارها با انتفادهايی چون «عوام فريبی» يا «سوء استفاده از اعتتقادات مذهبی گروهی از مردم» رو به رو شد.


حالا او در يک مطلب مفصل، به مجموعه انتقادها پاسخ داده است و عقايد خود را درباره ارتباطات متافيزيکی رايج در صحنه سياست داخلی و خارجی ايران، تشريح کرده است؛ اعتقاداتی که بدون استثنا ريشه مذهبی دارند.


رييس جمهوری ايران در وبلاگش نوشته است: «کسانی که ديگر حتی هاله ای از نور هم نمی بينند، خداوند را از ‏محاسبات سياسی خود، کنار گذاشته اند.»


سه سال تاخير


نزديک به سه سال از انتشار فيلم معروفی که در آن احمدی نژاد وجود «هاله نور» بالای سرش در مجمع عمومی سازمان ملل را شرح می داد گذشته است.


در آن فيلم آقای احمدی نژاد برای آيت الله جوادی آملی يکی از روحانيان بلندپايه در قم شرح می داد که چگونه نمايندگان هيات های ديپلماتيک ساير کشورها در جريان سخنرانی وی مسحور هاله نوری شده بودند که بر فراز سرش قرار گرفته بود.


احمدی نژاد در ملاقات با جوادی آملی در شرح حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل همچنين گفته بود: «من روز آخری که سخنرانی کردم، تقريبا همه سران بودند يکی از همان جمع به من گفت: وقتی تو شروع کردی "بسما.." و "اللهم" را گفتی، من ديدم يک نوری آمد، تو را احاطه کرد و تو تا آخر در يک حصن و حصاری رفتی.»


«من خودم هم احساس کردم که فضا يک دفعه عوض شد و همه حدود بيست و هفت، هشت دقيقه تمام، اين سران مژه نزدند. اينکه می گم مژه نزدند، غلو نميکنم. اغراق نيست، چون نگاه می کردم، همه سران مبهوت مانده بودند. انگار يک دستی همه آنان را گرفته بود، آنجا نشانده بود. چشمها و گوش هايشان را باز کرده بود که ببينيد از جمهوری اسلامی پيام چيست.»
اظهارات سه سال پیش احمدی نژاد

وی در ادامه مدعی شده بود: «من خودم هم احساس کردم که فضا يک دفعه عوض شد و همه حدود بيست و هفت، هشت دقيقه تمام، اين سران مژه نزدند. اينکه می گم مژه نزدند، غلو نميکنم. اغراق نيست، چون نگاه می کردم، همه سران مبهوت مانده بودند. انگار يک دستی همه آنان را گرفته بود، آنجا نشانده بود. چشمها و گوش هايشان را باز کرده بود که ببينيد از جمهوری اسلامی پيام چيست.»


انتشار آن فيلم در زمان خودش از سوی سايت بازتاب نزديک به محسن رضايی فرمانده اسبق سپاه پاسداران و رقيب احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری، موجی از انتقادات توام با طنز را متوجه احمدی نژاد کرد.


در همان زمان علی زادسر جيرفتی يکی از نمايندگان حامی دولت در مجلس شورای اسلامی از رئيس جمهوری خواسته بود «به هر نحو که صلاح می ‏دانيد يک بار و برای هميشه مواضع اعتقادی و مديريتی خود و دولت را راجع به چنين مباحثی به استحضار مردم برسانيد.»


حالا به نظر می رسد که آقای احمدی نژاد تصميم گرفته «يک بار برای هميشه»، اين مواضع را تشريح کند.


رجوع شود به: آيت الله خمينی


رئيس جمهوری ايران، با عنوانی که برای نوشته خود برگزيده، بخش اصلی ريشه استدلال هايش را نمايان کرده است: «امام خمينی، سياست مدار يا حقيقت مدار؟»


او می نويسد که دو «فرهنگ سياسی» را در «عصر آيت الله خمينی» تجربه کرده است:


«يکسو، سياستمداران بوده و خواهند بود که تنها بر مدار سياست و قدرت و چرتکه اندازی های عادی و ‏مادی، تحليل می کنند و تصميم می گيرند. آنان هيچ وقت و هيچ کجا، دست خدا و مديريت الهی را نمی بينند و هرگز، ‏حتی هاله ای از نور عنايت خدا را که در عصر خمينی عزيز بر اين ملت باريدن گرفت، مشاهده نمی کنند.»


وی اين گروه از سياستمداران را «اصطلاحا ‏مذهبی» ناميده و آنان را به خاطر طرز محاسبه مادی مورد انتقاد قرار داده است.


به نوشته وی اين گروه از سياستمداران واقع گرا «منکر ‏تدبير الهی و دست غيب خدا در عرصه انقلابند و درست مثل ماترياليستهای عالم، حضور خدا و حجت خدا را در ‏تحولات عالم و سير تاريخ بشر انکار می کنند و ای کاش فقط انکار می کردند، به سخره می گيرند و نيشخند می زنند.‏»


احمدی نژاد اما گروه ديگر از سياستمداران را «حقيقت مدار» ناميده و خودش و خمينی را از جمله سياستمداران حقيقت مدار معرفی می کند.


وی در مورد بنيانگذار جمهوری اسلامی نوشته است: «او سياست را هم از منظر معنوی می ديد، ‏دست خدا را بالاتر از همه دست ها به وضوح می ديد.انقلاب را کار خدا ‏می خواند، جمله های او با خدا آغاز می شد، می گفت قلب مردم را خدا منقلب کرد، خرمشهر را خدا آزاد کرد، ‏ابرقدرتها به اذن خدا نابود خواهند شد، فتوحات رزمندگان را فتح الهی می خواند زيرا فتح بدست اوست.»


وی يادآوری کرده که آيت الله خمينی، ماجرای ناتمام ماندن عمليات نجات گروگان های آمريکايی در صحرای طبس را حاصل «معجزه توفان شن» دانسته و آن شن ها را مامور خدا معرفی کرده و نوشته آقای خمينی «همه جا جنود خداوند را می ديد و از همه چيز، تفسيری الهی و ماوراء مادی داشت بی آنکه سلسله ‏عوامل ظاهری و طبيعی را انکار کند.»


رئيس جمهوری ايران همچنين نوشته است: «همانگونه که آن روز، برخی گروههای سياسی، اين ‏طرزتعبير را مصداق ارتجاع و خرافه می ناميدند امروز نيز کسانی، ديگر حتی هاله ای از نور هم نمی بينند، خداوند را از ‏محاسبات سياسی خود، کنار گذاشته اند و می خواهند خود صاحب و مالک انقلاب باشند.»


آقای احمدی نژاد در ادامه با اشاره به اين که «من امروز نيز فقط و فقط، تحليل های سياسی از نوع امام را موفق می دانم» نوشته است: «حال که تبديل جنبش ظاهراً کوچک پانزده ‏خرداد به يک نهضت عظيم و بين المللی از شرق آسيا تا قلب اروپا و از آسيای ميانه تا عمق آفريقا را می بينيم.»



  • «برای من جالب و در عين حال مايه تأسف بود که چگونه يادآوری همين عقايد واضح شيعی و ديدگاه صريح امام با ‏وسعتی عجيب و تحريف هايی ناجوانمردانه از چپ و راست مورد حمله قرار گرفت.»
محمود احمدی نژاد

وی همچنين در وبلاگش تاکيد کرده است: «هرچه هم قسی القلب باشيم، نمی توانيم هاله های نور خدا ‏را منکر شويم. هرکس نمی بيند به کوری خود اعتراف کرده است.‏»


«چرا مسخره می کنيد؟»


آقای احمدی نژاد همچنين اظهارات خود در مورد ارتباط با ماوراء طبيعه را نيز مشابه اظهارات آيت الله خمينی در اين مورد دانسته و با اشاره به پذيرفتن اظهارات آيت الله خمينی در خصوص «امداد های غيبی» از سوی اغلب مقامات فعلی جمهوری اسلامی در دهه اول انقلاب، تاکيد کرده است: «اگر شن های طبس ‏مامور خدا بودند و اگر صاحب اصلی انقلاب دلواپس اين انقلاب است، پس چگونه است که کسانی از دعوی مديريت ‏الهی عالم، تعجب کرده و آن را مورد تمسخر قرار می دهند؟!‏»


وی نوشته: «برای من جالب و در عين حال مايه تأسف بود که چگونه يادآوری همين عقايد واضح شيعی و ديدگاه صريح امام با ‏وسعتی عجيب و تحريف هايی ناجوانمردانه از چپ و راست مورد حمله قرار گرفت.»


رییس جمهوری در بخش ديگری از يادداشت خود در پاسخی غيرمستقيم به سخنگوی سابق جامعه روحانيت که چندی پيش در پاسخ به ادعای احمدی نژاد در خصوص نقش امام زمان در مديريت کشور، گفته بود که « قطعا امام زمان تورم ۲۰ درصدی، گراني ها و خيلی اشتباهات را بر ملت نمی پسندد» نوشته است: «من چند بار گفته ام که ‏برخی گرانی ها، و نه همه آنها، اتفاقاً محصول مديريت پنهان و ائتلاف مافيایی در بازار با برخی سياستمداران از همان نوعی ‏که گفتم و کار کسانی است که پس از سه سال، هنوز هم رأی مردم را فصل الخطاب ندانسته و به اراده مردم در ‏انتخابات رياست جمهوری نهم، تسليم نشده اند.»


وی همچنين بدون ذکر نام، رییس قوه قضاییه ايران را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است: «متأسفانه آنان که مسئول ‏رسيدگی و اجرای عدالت اند نيز، اصل وجود مفسدين اقتصادی را منکر می شوند و گويا پيام هشت ماده ای رهبری را ‏هم شعاری و عوام فريبی می دانند.»


وی همچنين نوشته است: «مشاهده نور خدا در عالم سياست، و در فتوحاتی که پياپی در لبنان فلسطين تا عراق و ‏ايران و حتی در نيويورک، به نفع ارزش های انقلابی و اسلامی واقع می شود، برای آنان که در دامان فرهنگ توحيدی ‏امام خمينی پرورش يافته اند و برای نسل انقلاب چيز عجيبی نيست بلکه نديدن اين هاله های نور است که عجيب وعيب ‏است.»


تکذیب می کنیم


در اولين سال رياست جمهوری محمود احمدی نژاد اخباری در مورد امضای يک ميثاق نامه با امام زمان منتشر و برخی وب سايت ها نوشتند که محمد حسين صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سوی هيئت دولت مامور شده تا نسخه ای از اين ميثاق نامه را به جمکران ببرد و با انداختن آن در چاه جمکران به دست امام زمان برساند.


وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعيه ای اين شايعه را تکذيب کرد.


در دوره مديريت احمدی نژاد در شهرداری تهران نيز برخی خبرها در خصوص نقشه مسير امام زمان در هنگام ظهور و تلاش و برای آسفالت کردن چنين مسيری منتشر شد.


اين بار رییس جمهوری خود همه اين شايعات را تکذيب کرده است.


او با بيان اينکه هدف «تحريف های ناجوانمردانه» قرار گرفته از اين موارد مشخصا نام برده است: « نوشتند که احمدی نژاد در هيئت ‏دولت موقع نهار، يک ظرف غذا هم برای حضرت روی ميز می چيند! احمدی نژاد در دوره شهرداری، مسير حرکت ‏کاروان حضرت از مکه به تهران را پيشاپيش آسفالت کرده است! احمدی نژاد مدعی ارتباط با حضرت شده و گران ‏شدن برنج را، محصول مديريت حضرت و تصميم ايشان دانسته است!»


منقدين: خرافات راه افتاده است


فارغ از شايعات، احمدی نژاد تا امروز به واسطه همين اظهاراتش، با انتقادهايی جدی رو به رو بوده است. از جمله اين منتقدان حسن روحانی، دبير اسبق شورای عالی امنيت ملی و نماينده آيت الله خامنه ای در اين شوراست.


صريح ترين انتقاد به اظهارات احمدی نژاد مبنی بر اينکه «امام زمان در همه امور دست دارد» را آقای روحانی در مراسم ختم آيت الله توسلی، رییس دفتر آيت الله خمينی مطرح کرد.


وی در آن مجلس گفت: « امام می گفت از خرافه بپرهيزيد. يکی از عصبانيت های لحظات آخر آيت الله توسلی بحث خرافه بود. گفته می شود آيت الله توسلی در حال دفاع از امام جان باخت. من می خواهم يک جمله ديگر اضافه کنم و آن اينکه آيت الله توسلی در حال دفاع از امام زمان بود که قلبش از حرکت ايستاد و اينکه عده ای دکان باز کرده اند و در مسير فريب مردم هستند.»


حسن روحانی در اين سخنرانی بدون اشاره به نام رییس جمهوری يا اطرافيانش گفت: «اين چه بازی است که ما اين قدر مردم را عوام فرض کرده ايم؟ می ترسم که فردا مهر امام زمان را هم درست کنند و به مردم نشان دهند.»


وی افزود: «اگر لازم باشد همه جزييات را برای مردم خواهيم گفت.عده ای وقتی نماز می خوانند، جلوی خود يک جانماز خالی پهن می کنند و می گويند اين را برای امام زمان گذاشته اند يا در سر سفره، يک بشقاب غذا برای امام زمان می کشند يا شنيده ام که می گويند فلان جلسه مهم را روز جمعه بياندازيد تا با حضور آقا تصميم بگيريم.»


حسن روحانی، اين حرکات را «بازی» ناميده و گفته بود: «اين چه بازی است و چه خرافاتی است که راه افتاده است. آيت الله توسلی برای اين مسائل سوخت و جان باخت. برای اين خرافه ها و اين بازی درآوردن ها و شيادی ها.»


وی همچنين يادآوری کرده بود که بنابر روايت مذهبی «در آخرين متنی که از ولی عصر در کتب تاريخی ما آمده فرموده است؛ هر کس ادعا کند که مرا ديده دروغگو و افترازننده است. دو - سه سال پيش بازی راه افتاد که در آن می گفتند در تهران برای امام زمان تريبون درست کنيم. يا کسی ديگر می گفت که امام زمان دو سال ديگر ظهور می کند و امروز چند سال از آن سخنان گذشته است و معلوم شد که آن فرد دروغ می گفت.»


هر چند که احمدی نژاد در برابر اين انتقادها، نقل قول های بسياری از آيت الله خمينی تکرار می کند، اما نه تنها از مرگ رهبر سابق جمهوری اسلامی، نزديک به دو دهه گذشته است، بلکه در ساختار قدرت در ايران، احمدی نژاد نه محبوبيت آيت الله خمينی را دارد و نه قدرت و اهميت او را تا بتواند مانند وی از انتقاد ديگر سياستمداران جمهوری اسلامی مصون بماند.


با اين وصف هر چند رییس جمهوری اسلامی ایران يادآوری کرده که بخش عمده اظهاراتش، به شکلی تکرار سخنان آيت الله خمينی است، اما دور از انتظار نخواهد بود اگر کماکان صف مخالفان سياسی وی در هر دو جناح محافظه کار و اصلاح طلب، ادعاهای وی را درباره تاثيرات عالم غيب بر عرصه سياست، به فرصتی برای ضربه زدن به او بدل کنند.


XS
SM
MD
LG