لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

«تغییر ساختار» و برکناری گسترده فرماندهان ميانی سپاه


محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران هفته اول تیرماه در جمع فرماندهان ميانی اين نيرو از انجام تغييرات ساختاری جديدی در سپاه و تشکيل ۳۱ سپاه استانی خبر داد. (عکس: فارس)
محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران هفته اول تیرماه در جمع فرماندهان ميانی اين نيرو از انجام تغييرات ساختاری جديدی در سپاه و تشکيل ۳۱ سپاه استانی خبر داد. (عکس: فارس)

پس از اعلام تغييرات ساختاری در سپاه پاسداران از سوی محمد علی جعفری، اين نيرو در هفته اول تیرماه شاهد برکناری و تغييرات وسيع و کم سابقه فرماندهان ميانی بوده است.


در روزهای اخير فرماندهان لشکر سيدالشهدای تهران، تيپ جواد الائمه خراسان شمالی، لشکر ۳۱ عاشورای تبريز، لشکر ۱۶ قدس گيلان، لشکر صاحب الامر قزوين و لشکر علی بن ابيطالب قم از سمت های خود برکنار و فرماندهان جديدی جايگزين آنان شدند.


همزمان محمد حجازی، جانشين فرمانده کل سپاه منشاء اين تغييرات را «دستور رهبر جمهوری اسلامی» اعلام کرد، و از انجام اين تغييرات در سپاه و حوزه نمايندگی ولی فقيه سپاه پاسداران در ساير استان ها خبر داد.


به گفته آقای حجازی، «هم اکنون طبق برنامه ريزی انجام شده و دستور فرمانده سپاه پاسداران، مراکز فرماندهی ‪۳۱ گانه با مرکزيت سپاه در کشور فعاليت خود را آغاز کردند، و فرماندهان آنها در تمامی استان ها طی يک هفته آينده معرفی خواهند شد.»


تغييرات گسترده فرماندهان ميانی


کمتر از يک روز پس از اعلام خبر ايجاد تغييرات ساختاری در سپاه، خبرگزاری فارس از تشکيل نخستين سپاه استانی کشور با نام «سپاه عاشورايی» در استان آذربايجان شرقی خبر داد.


محمد جعفر اسدی، جانشين بازرسی فرماندهی کل سپاه که به عنوان «نماينده ويژه» فرمانده سپاه در اين مراسم حاضر بود محمد تقی اصانلو را به عنوان فرمانده سپاه عاشورايی استان آذربايجان شرقی معرفی کرد.


در تهران محمد حجازی طی مراسمی در کرج، علی فضلی، معاون سابق عمليات فرمانده کل سپاه پاسداران را به عنوان فرمانده سپاه سيدالشهدای استان تهران، و مرتضی شانه ساز زاده، فرمانده پيشين منطقه مقاومت بسيج استان تهران را نيز به سمت جانشين فرمانده سپاه سيدالشهدای استان تهران معرفی کرد.


تغييرات فرماندهان سپاه در استان های کشور به گفته محمد حجازی، قائم مقام فرماندهی سپاه پاسداران، در تمامی استان ها طی يک هفته انجام خواهد شد.

در استان گيلان حسين همدانی که خبرگزاری فارس از وی به عنوان «نماينده ويژه فرمانده کل سپاه» نام برد، در هشتم تيرماه، نظرعلی عليزاده را به عنوان جانشين فرمانده سپاه قدس گيلان معرفی کرد، و بدين ترتيب هامون محمدی، فرمانده قبلی اين لشکر از سمت خود برکنار شد.


وی هدف از تغييرات اخير در سپاه پاسداران را «حفظ وحدت و در يک صف حرکت کردن نيروها» عنوان کرد، و گفت: «بنا به سفارش مقام معظم رهبری مبنی بر تقويت سرپنجه های سپاه شامل پايگاه، حوزه، نواحی مقاومت، گردان های رزمی و تيپ ها، تدابير مهمی در داخل سازمان ساختار سپاه به وجود خواهد آمد.»


در خراسان شمالی به گزارش خبرگزاری ايرنا، سرتيپ پاسدار نورعلی شوشتری به نمايندگی از فرمانده سپاه در مراسم معارفه فرمانده جديد سپاه خراسان شمالی حاضر شد.


وی، علی ميرزاپور را به عنوان فرمانده جديد سپاه پاسداران خراسان شمالی معرفی کرد،و گفت که حسينعلی يوسف عليزاده، فرمانده پيشين لشکر جوادالائمه خراسان شمالی از اين پس به عنوان جانشين فرمانده جديد کار می کند.


در قم نيز حجت الاسلام حسن طائب، جانشين فرماندهی بسيج، «سردار نوری» را به عنوان فرمانده سپاه علی بن ابيطالب استان قم معرفی کرد و موسوی نسب فرمانده سابق اين لشکر از سمت خود برکنار شد.


همچنین در لرستان، تيمور سپهوند، فرمانده قبلی بسيج اين استان از سمت خود برکنار شد، و محمد شاهرخی به عنوان فرمانده جديد بسيج لرستان و حجت الاسلام عليرضا کرمی به عنوان نماينده ولی فقيه در اين بسيج معرفی شدند.


در قزوين نيز سرتيپ دوم پاسدار سالار آبنوش به عنوان فرمانده ارشد سپاه اين استان معرفی شد و و «سردار جباری» فرمانده سابق سپاه صاحب الامر قزوين از سمت خود بر کنار شده است.


تغييرات فرماندهان سپاه در استان های کشور به گفته محمد حجازی، قائم مقام فرماندهی سپاه پاسداران، در تمامی استان ها طی يک هفته انجام خواهد شد.


تغيير نمايندگان ولی فقيه در اغلب استان ها نيز به گفته حجازی در حال انجام است و در اولين مورد، حجت الاسلام محمد مقدسی به عنوان مسئول نمايندگی ولی فقيه در سپاه تهران بزرگ منصوب شد و جليل زاده، نماينده قبلی ولی فقيه در سپاه تهران از اين سمت برکنار شد.


تغييرات ساختاری در سپاه


محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران هفته اول تیرماه در جمع فرماندهان ميانی اين نيرو از انجام تغييرات ساختاری جديدی در سپاه و تشکيل ۳۱ سپاه استانی خبر داد.


آقای جعفری همان روز علت اين تغييرات را افزايش تعامل بين نيروی زمينی سپاه و نيروی بسيج عنوان کرد و گفت: «با فعال شدن ۳۱ سپاه در استان های کشور، تعامل بين نيروی زمينی و نيروی مقاومت بسيج تقويت شده و آمادگی و توانمندی های يگان های رزم و گردان های بسيج در صحنه مأموريت های سپاه بيش از پيش ارتقاء خواهد يافت.»


وی در خصوص ساير دلايل انجام تغييراتی که از آن به عنوان «تغييرات ساختاری» نام برد، به مواردی چون «ارتباط قويتر بسيج با بدنه رزم سپاه، ايجاد انسجام، يکپارچگی و هم افزايی تشکيلاتی سپاه در استان ها، تمرکز زدايی و توسعه اختيارات سپاه های استانی ، و تقويت رده های نيروی مقاومت در سراسر کشور» اشاره کرد.


بنا بر اعلام ساير فرماندهان سپاه و بر اساس طرح جديد، سپاه پاسداران از لشکرهای قبلی به سپاه های استانی تبديل می شوند.


«تشکيل فرماندهی مستقل موشکی» از ديگر تغیيراتی است که به گفته فرمانده کل سپاه، با ادغام يگان های موشکی مختلف سپاه در يکديگر، و تشکيل يک فرماندهی واحد تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی در حال انجام است.


به همين منظور با ادغام بسيج و لشکرهای نيروی زمينی سپاه، ۳۰ سپاه استانی برای ۳۰ استان کشور تشکيل می شود، و برای شهر تهران نيز سپاهی ويژه به نام «سپاه محمد رسول الله» در نظر گرفته شده است.


به گفته محمد حجازی، تغييرات تشکيلاتی اخير در سپاه به دستور رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته است. وی با اشاره به آنچه «هماهنگي های بيشتر يگان های سپاه در سازماندهی نوين» ناميد، گفت: «در حال حاضر برای ساماندهی بيشتر ميان واحدهای مختلف در سطح استان ها يک فرماندهی مشخص شده که تمامی امور زير نظر او اداره خواهد شد.»


به گفته آقای حجازی، در ۳۰ استان کشور مرکز فرماندهی تشکيل خواهد شد، اما به دليل گستره استان تهران در اين استان، دو مرکز فرماندهی يکی در شهرستان کرج و ديگری در تهران بزرگ ايجاد شده که در مجموع ۳۱ سپاه استانی در کشور تشکيل شده است.


وی همچنين افزود: «فرماندهان از اين پس می توانند با تفويض اختيارات که به آنها واگذار شده تمامی امورات اداری واجرايی مانند استخدام، بازنشستگی و انتصابات را انجام دهند.»


به گفته قائم مقام فرمانده سپاه پاسداران، «هم اکنون طبق برنامه ريزی انجام شده و دستور فرمانده سپاه پاسداران ، مراکز فرماندهی ‪۳۱ گانه با مرکزيت سپاه در کشور فعاليت خود را آغاز کردند و فرماندهان آنها در تمامی استان ها طی يک هفته آينده معرفی خواهند شد.»


حجازی تاکيد کرده که اين تغييرات غير از فرماندهان ميانی سپاه، در حوزه نمايندگی ولی فقيه در سپاه پاسداران در استان ها نيز انجام می شود.


آمادگی برای «جنگ نامتقارن»

غير از تغييرات اخير در سپاه پاسداران، از زمان انتصاب محمد علی جعفری به فرماندهی کل سپاه پاسداران در اواخر تابستان سال گذشته، وی با موافقت آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی که فرماندهی کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی را بر عهده دارد، تغييرات ديگری را نيز تحت عنوان «تغييرات ساختاری» به انجام رساند.


يکی از اين تغييرات، ادغام فرماندهی بسيج و سپاه در يکديگر و در دست گرفتن فرماندهی هر دوی آنان از سوی آقای جعفری است.


محمد علی جعفری از بنيانگذاران گردان های ضد شورش عاشورا و الزهرا است، و در گذشته بارها بر آمادگی دائمی برای «جنگ نامتقارن و نامنظم» تاکيد کرده است.

«تشکيل فرماندهی مستقل موشکی» از ديگر تغیيراتی است که به گفته فرمانده کل سپاه، با ادغام يگان های موشکی مختلف سپاه در يکديگر، و تشکيل يک فرماندهی واحد تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی در حال انجام است.


تغيير فرماندهان سپاه نواحی و لشکرها، و تغيير برخی از فرماندهان بسيج از جمله تغيير فرماندهان بسيج تهران و اصفهان نيز طی ماه های گذشته در سکوتی رسانه ای صورت گرفته است .


روزنامه جمهوری اسلامی نيز در شماره دوشنبه خود به نقل از قائم مقام فرمانده سپاه خبر داد که در ساختار جديد سپاه پاسداران هر استان، فرمانده سپاه مستقل خواهد داشت که تجميعی از فرماندهان مناطق مقاومت بسيج و فرماندهان لشکرها و تيپ های نيروی زمينی سپاه است.


اين روزنامه همچنين«افزايش اختيارات سپاه استانی و تقويت رده های نيروی مقاومت در سراسر کشور، جلوگيری از موازی کاری، و ايجاد هماهنگی بيشتر در مقابله با تهديدات خارجی» را از ديگر اهداف اجرای طرح تشکيل سپاه استانی اعلام کرد .


محمد علی جعفری از بنيانگذاران گردان های ضد شورش عاشورا و الزهرا است، و در گذشته بارها بر آمادگی دائمی برای «جنگ نامتقارن و نامنظم» تاکيد کرده است.


وی «مقاومت متحرک با استفاده از جغرافيای طبيعی کشور» را از فصل های مهم دکترين نظامی سپاه پاسداران می داند .


آقای جعفری طی ده ماه اخير اقدام به تشکيل و تجهيز هسته های مستقلی از بسيج و سپاه با نام گردان های «ذوالفقار» و «کربلا» در سطح کشور کرده است، گردان هايی که حسن طائب، جانشين فرماندهی بسيج از آنان به عنوان «سرپنجه های سپاه در مقابله با دشمن فرا منطقه ای» نام می برد .


به گفته ناظران، هدف از تشکيل ۳۱ سپاه استانی مستقل تحقق نظريه فرمانده فعلی سپاه در خصوص «مقاومت متحرک با استفاده از جغرافيای طبيعی هر منطقه» از کشور است .


سخنان آقای طائب نيز تا حدی اين نظرات را تقويت می کند. وی روز دوشنبه طی کنفرانسی خبری، ويژگی خاص برنامه های تابستان امسال بسيج را حضور پر رنگ بسيجيان گردان های عاشورا و الزهرا در عرصه های دفاعی و امنيتی عنوان کرد .


طائب همچنين گفت: «۲۵۰۰ گردان الزهرا و عاشورا که در طول سال تمرين های آمادگی رزمی و دفاعی داشته اند آمادگی خود را با اجرای رزمايش های صحرايی به نمايش خواهند گذاشت.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG