لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

هشت ماه حبس برای یک دانشجوی چپ گرا


عابد توانچه، دانشجوی وبلاگ نويس و مدير مسئول نشريه دانشجويی «عصيان»، سرانجام در دادگاه تجديد نظر نيز به به هشت ماه حبس قطعی محکوم شد.
عابد توانچه، دانشجوی وبلاگ نويس و مدير مسئول نشريه دانشجويی «عصيان»، سرانجام در دادگاه تجديد نظر نيز به به هشت ماه حبس قطعی محکوم شد.

عابد توانچه، دانشجوی وبلاگ نويس و مدير مسئول نشريه دانشجويی «عصيان»، سرانجام در دادگاه تجديد نظر نيز به به هشت ماه حبس قطعی محکوم شد.


اين دانشجو، از جمله بيش از بيست نفری است که تحت عنوان دانشجويان آزادی خواه و برابری طلب و با گرايش چپ دستگير شده اند.


رمضان حاجی مشهدی، وکيل او، در مصاحبه ای با راديو فردا از آخرين تحولات عابد توانچه می گويد:


راديو فردا: آيا آقای توانچه يا شما به عنوان وکيل او اجازه داشتيد که در دادگاه تجديد نظر حاضر شويد و لايحه ای برای دفاع ارائه کنيد؟


رمضان حاجی مشهدی: متأسفانه من وکيلی هستم که در مرحله اول دادگاه موکلم، حضور نداشتم. يعنی دادگاه پشت درهای بسته و بدون حضور وکيل تشکيل شد.


ولی در مرحله تجديد نظرخواهی، با مشکلات فراوان دو بار لايحه نوشتيم و به آقايان قبولانديم که لايحه ما را به عنوان اعتراض و تجديد نظرخواهی بپذيرند.


اما اين حکم تجديد نظرخواهی نيز بر خلاف اصل ۱۶۸ قانون اساسی، بدون حضور هيئت منصفه، علنی و بدون حضور رسانه ها صادر شد.


ما به هيچ عنوان صلاحيت اين دادگاه را قبول نداريم و معتقديم که دادگاه دادگستری، يک مفهوم عام است.


شما به ماده ۱۶۸ قانون اساسی اشاره کرديد. توضيح دهيد که اين ماده قانونی چيست؟


اين اصل می گويد که محاکمات مطبوعاتی و سياسی، بايد علنی و با حضور هيئت منصفه در دادگاه های دادگستری صورت گيرد.


به جز دادگاه های مطبوعاتی که تقريبا از زمان دولت اصلاحات آقای خاتمی برگزار می شد، متأسفانه هيچ محکمه سياسی تاکنون به عذر عدم تثبيت جرم سياسی، مطابق اصل ۱۶۸ تشکيل نشده است.


با اين وصف، بر اساس خود قوانين ايران نيز حکم صادر شده برای آقای عابد توانچه، غير قانونی است؟


بله، ما معتقديم طبق اصل ۱۶۸ اين حکم عادلانه نيست. دليلی نداشت در مرحله تجديد نظرخواهی، ما را به عنوان وکيل دعوت نکنند که حداقل بتوانيم، توضيحات لازم را از باب روشنگری و دفاع ارائه دهيم. ولی متأسفانه اينها توجهی نمی کنند.


آقای عابد توانچه علاوه بر اين که وبلاگ نويس بود، دانشجو و مدير مسئول نشريه دانشجويی «عصيان» نيز بوده است. دقيقا چه مواردی به عنوان اتهام آقای توانچه، از طرف دادگاه اعلام شده است؟


در حکم بدوی، بعضی از اتهامات او مفتوح مانده است. از جمله توهين به مقام رهبری و مسائلی در رابطه با وبلاگ شخصی او.


در اين زمينه به نظر می رسد قرار است پرونده ديگری برای او تشکيل و مجددا محاکمه شود.


اتهامات وارد شده شامل اقدام عليه امنيت ملی، شرکت در تظاهرات و نشر عقايد کمونيستی است.


شما علاوه بر آقای عابد توانچه، وکيل ۲۰ دانشجوی فعال حوزه مدنی و سياسی درايران هستيد. وضعيت عمومی سايرين چگونه است؟


من وکالت دانشجويان موسوم به «طيف چپ» يا دانشجويان «آزادی خواه، برابری طلب» را با افتخار پذيرفته ام و وکالت بيش از ۲۰ نفر از آنها را به عهده دارم.


اولين گروه آنها که شامل بيژن صباغ و انوش آزادفر است، به من اطلاع دادند که قرار است در تاريخ ۱۳ و ۲۳ شهريور، دادگاه شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، محاکمه برگزار کند و قرار شد که آنها به من وکالت دهند که در آن جا به عنوان وکيلشان شرکت کنم.


اميدوارم شعبه مربوطه با انعطاف و عقلانيت با ما برخورد کند، وکالت را بپذيرد، فرصت کافی برای مطالعه و يادداشت برداری بدهد و دادگاه را به صورت قانونی برگزار کند.


XS
SM
MD
LG