لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

احمدی نژاد: عقب‌نشينی نمی کنيم


محمود احمدی نژاد روز شنبه با بشار اسد دیدار کرد.
عکس از مهر
محمود احمدی نژاد روز شنبه با بشار اسد دیدار کرد. عکس از مهر

در روزی که ضرب الاجل غير رسمی کشورهای غربی به تهران برای پاسخ به بسته پيشنهادی به پايان رسید، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، گفت: ايران «سر سوزنی» از حقوق هسته ای خود عقب نشينی نخواهد کرد.


محمود احمدی نژاد روز شنبه در ديدار با بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، تاکيد کرد که ايران از هرگونه مذاکره استقبال می کند و هر موضوعی را که اين کشور مطرح می کند «در جهت تثبيت حق هسته‌ای ايران است».


به گزارش سایت اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، در اين ديدار بشار اسد نيز گفت:« آنچه در اين رابطه برای سوريه مهم است موافقتنامه‌های بين‌المللی ناظر در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران است و به کشورهای اروپايی نيز گفته‌ايم که از نظر سوريه براساس موافقتنامه‌های بين‌المللی هر کشوری از جمله ايران حق دارد غنی‌سازی کند و نيروگاه هسته‌ای داشته باشد».


کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی هسته ای در صدد توليد سلاح هسته ای است. ايران اين اتهام را رد می کند.


سفر اسد به تهران


بشار اسد برای یک سفر دو روزه شنبه و دقايقی پس از ورود به تهران مورد استقبال رسمی محمود احمدی نژاد قرار گرفت.


رييس جمهوری سوريه، عصر شنبه ۱۲ مرداد ماه به همراه وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه و چند مقام ديگر سوری وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال محمد سعيدی کيا، وزير مسکن و شهرسازی دولت ايران قرار گرفت.


اين سومين سفر رسمی بشار اسد به ايران در دوره رياست جمهوری محمود احمدی نژاد است.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، بشار اسد قرار است در جريان سفر خود به تهران با رييس جمهوری ايران و برخی مقامات بلند پايه حکومت ايران ملاقات کند، اما در گزارش ایرنا، اشاره ای به از ديدار او با علی خامنه ای رهبر ايران نشده است.


پیام اتحادیه اروپا


بشار اسد در حالی به ايران سفر می کند که ۲۵ تير ماه در جريان سفر به پاريس به شبکه خبری الجزيره گفته بود که نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، از وی خواسته است تا پيام اتحاديه اروپا در باره پرونده هسته ای ايران را به مقامات اين کشور منتقل کند.


او تاکيد کرده بود که برای کمک به حل بحران هسته ای ايران اين پيام را به مقامات ايران منتقل خواهد کرد.


اکنون بشار اسد در حالی وارد ایران شده است که ضرب الاجل ایران برای پاسخ به بسته پیشنهادی کشورهای ۱+۵ روز یکشنبه به پایان می رسد.


او اين سخنان را چند روز پيش از مذاکره ژنو ابراز کرد. سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران روز ۲۹ تير ماه به ژنو رفت و با نمايندگاه کشور های عضو گروه ۱+۵ گفت وگو کرد.


ايران قرار بود در اين جلسه، پاسخ رسمی خود را به بسته پيشنهادی غرب اعلام کند اما خاوير سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پايان اين نشست اعلام کرد که ايران پاسخ روشنی به بسته نداده است.


بسته پيشنهادی، فرانسه، بریتانیا، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان، کشور های موسوم به ۱+۵، شامل مشوق های سياسی و اقتصادی برای ايران است که در صورت موافقت ايران با توقف غنی سازی اورانيوم به اين کشور ارائه می شود.


مهلت دو هفته ای


اما رييس جمهوری و رهبر ايران طی هفته گذشته اعلام کردند که ایران حاضر به توقف غنی سازی نيست.


از سوی ديگر، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، يک روز پس از نشست ژنو اعلام کرد که در اين نشست برای پاسخ ايران به بسته پيشنهادی يک ضرب الاجل دو هفته ای تعيين شده است.


اما وزير امور خارجه ايران، تعيين هرگونه ضرب الاجلی را رد کرده است.


با اين حال کاخ سفيد، جمعه ۱۱ مرداد ماه اعلام کرد که ضرب الاجل ايران يکشنبه ۱۳ مرداد ماه به پايان می رسد و چنانچه ايران به بسته پيشنهادی پاسخ مثبت ندهد، با پيامدهای منفی مواجه خواهد شد.


همچنين روز جمعه خبرگزاری فرانسه، به نقل از يک دیپلمات اتحاديه اروپا که نامی از او برده نشد اعلام کرد که موضوع مهلت دو هفته ای به ايران در نشست ژنو و توسط خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا تعيين شده است، اما اتحاديه اروپا عجله ای برای دريافت پاسخ ندارد و پاسخ می تواند روز دوشنبه ۱۴ مرداد ماه هم ارسال شود.


بسته پيشنهادی کشور های ۱+۵ در پی سرپيچی ايران از خواست قطعنامه سوم شورای امنيت سازمان ملل عليه برنامه هسته ای ايران مطرح شد.


در اين قطعنامه از ايران خواسته شده بود که به دليل نگرانی های آژانس بين المللی انرژی اتمی از احتمال ارتباط برنامه هسته ای ايران و تحقيقات نظامی اين کشور، غنی سازی اورانيم را متوقف کند اما ايران اعلام کرد که زير بار خواست قطعنامه نمی رود.


پس از آن آمريکا، روسيه، فرانسه، آلمان، چين و بريتانيا موسوم به کشورهای عضو گروه ۱+۵ بسته مشوق های پيشنهادی خود را به منظور تلاش برای مجاب کردن ايران به تعليق غنی سازی به اين کشور رائه دادند.


محور بسته پيشنهادی هم همچنان توقف غنی سازی است و ايران تاکنون پاسخ روشنی به اين بسته نداده است.


XS
SM
MD
LG