لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

۲۰۰ نماينده مجلس: معاون احمدی نژاد صلاحیت ندارد


سخنان معاون احمدی نژاد در اظهار دوستی با مردم اسرائیل در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه بوده است.(عکس: EPA)
سخنان معاون احمدی نژاد در اظهار دوستی با مردم اسرائیل در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه بوده است.(عکس: EPA)

۲۰۰ نماينده مجلس شورای اسلامی با اعلام موضع عليه سخنان معاون محمود احمدی نژاد در باره «اظهار دوستی» با مردم اسرائيل وی را فاقد صلاحیت خوانده و خواستار برخورد با او شدند.


اسفنديار رحيم مشايی که علاوه بر رياست سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری، معاون رييس جمهوری ايران هم هست، در تاريخ های ۲۹ تير ماه و ۲۰ مرداد ماه در اظهارات بی سابقه ای ايران را «دوست مردم آمريکا و اسرائيل» خواند.


تاکيد مجدد اسفنديار مشايی بر مواضع خود در اظهار دوستی با مردم اسرائيل، واکنش برخی از نمايندگان مجلس را برانگيخت و وی برای ادای توضيح در اين زمينه به پارلمان ايران فراخوانده شد.


روز چهارشنبه اعلام شد که توضيحات آقای مشايی در باره سخنان خود قانع کننده نبوده است و بدنبال آن ۲۰۰ نماينده در بيانيه ای تند با اعلام اينکه « مردم اسرائيل دوست ايران نيستند» خواستار برخورد محمود احمدی نژاد با معاون خود شدند.


نمايندگان مجلس اظهارات معاون رييس جمهوری ايران را «زنگ خطر جدی» برای نظام خواندند که به گفته آنها، « نشان از يک انحراف غير قابل بخشش در زمينه يکی از مهمترين مسائل سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران است.»


  • « آقای مشايی ...حق ندارد از تريبون جايگاه معاونت رييس جمهوری اين موضع ذليلانه و حقيرانه را اتخاذ نمايد. او اصولا صلاحيت قرار داشتن در چنين مسئوليتی را ندارد.»
۲۰۰ نماينده مجلس

به گفته اين نمايندگان، « آقای مشايی ...حق ندارد از تريبون جايگاه معاونت رييس جمهوری اين موضع ذليلانه و حقيرانه را اتخاذ نمايد. او اصولا صلاحيت قرار داشتن در چنين مسئوليتی را ندارد.»


آقای مشايی اواخر تيرماه گفته بود:« ايران امروز با مردم آمريکا و اسرائيل دوست است. هيچ ملتی در دنيا دشمن ما نيست .اين افتخار است البته ما دشمن داريم و ناجوانمردانه ترين دشمنی ها در دنيا به ملت ايران صورت می گيرد. ما مردم آمريکا را از برترين ملت های دنيا می دانيم.»


اين سخنان با انتقاد گسترده جناح اصولگرا در جمهوری اسلامی روبرو شد و از جمله، علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی آن را محکوم کرد.


آقای لاريحانی گفت: «اين سخنان، سخن جمهوری اسلامی ايران نيست. اينکه ما با مردم اسرائيل دوست هستيم نادرست است. مردم اسرائيل يا فلسطينی هستند که بايد بگوييد فلسطينی، يا آنها که منطقه ای را غصب کرده اند که ما با آنها دوست نيستيم.»


معاون محمود احمدی نژاد در پاسخ به اين انتقادها گفت: «به نظر من، مردم ايران با مردم آمريکا و اسراييل فرقی ندارند. من از هيچ کسی نمی ترسم، چون اگر می ترسيدم، از اين حرف ها نمی زدم.»


وی بار ديگر در هفته جاری در سخنانی گفت: «برای هزارمين بار و قوی تر از گذشته اعلام می کنم که مردم ايران به هيچ وجه دشمن پذير نيستند و در ميان مردم دنيا، دشمنی ندارند. مردم ما با همه مردم دنيا دوست هستند، حتا با مردم اسراييل.»


پيش از اين مقامات ايران از دوستی مردم ايران و آمريکا سخن گفته بودند اما سخن از دوستی با «مردم اسرائيل» بی سابقه بوده است، چرا که ايران کشور اسرائيل را به رسميت نمی شناسد و از اين کشور با عنوان «رژيم اشغالگر قدس» نام می برد.


محمود احمدی نژاد بارها با نفی هالوکاست، کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم، خواستار محو اسرائیل از نقشه جهان شده بود.


مخالفان اظهارات آقای مشايی اعلام کرده اند که ابراز چنين سخنانی «مشروعيت بخشيدن» به اسرائيل است.


همزمان با واکنش تند مجلس ایران به اظهارات معاون رییس جمهوری، جمعی از افراد که خود را «دانشجويان عضو جنبش عدالت‌خواه دانشجويي» خواندند در مقابل سازمان میراث فرهنگی تجمع و به سر دادن شعار بر ضد اسفندیار رحیم مشایی پرداختند.


این افراد در تجمع خود شعارهایی چون «مشایی، استعفاء استعفاء» و «اسفنديار روئين‌تن، بصيرت ندارد» سر دادند.


XS
SM
MD
LG