لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

وعده جدید روسیه در مورد راه اندازی نیروگاه بوشهر


نيروگاه اتمی بوشهر بايد در تاريخ هشتم ژوئيه سال ١٩٩٩ تکميل مي شد، اما تاريخ بهره برداری از آن تا به حال بارها به تعويق افتاده است.(عکس: AFP)
نيروگاه اتمی بوشهر بايد در تاريخ هشتم ژوئيه سال ١٩٩٩ تکميل مي شد، اما تاريخ بهره برداری از آن تا به حال بارها به تعويق افتاده است.(عکس: AFP)

با اعلام خبر سفر رييس آژانس فدرال انرژی اتمی روسيه، به تهران، سفیر روسیه گفت که نیروگاه اتمی بوشهر در اوایل سال آینده میلادی وارد شبکه تولید برق ایران می شود.


خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، در مورد سفر رييس آژانس فدرال انرژی اتمی روسيه به تهران از قول يک مقام مسئول که نام او را ذکر نکرد، نوشت: زمان دقيق سفر آقای کرينکو تا پايان ماه اوت تعيين می شود، اما به احتمال قوی، اين سفر اواسط شهريورماه انجام خواهد شد.


وی هدف از اين سفر را بررسی پروژه نيروگاه اتمی بوشهر و مسايل مربوط به راه اندازی آن در موعد مقرر اعلام کرد.


بر اساس اين گزارش، قرار است رييس آژانس فدرال انرژی اتمی روسيه، روس اتم، در سفر به ايران، علاوه بر ديدار با مقامات سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی از نيروگاه بوشهر بازديد کند.


در این ارتباط، الکساندر سادوونيکوف، سفير روسيه در تهران گفته است که تا پايان سال جاری ميلادی، آزمايش کلی همه فازهای نيروگاه اتمی بوشهر انجام می شود و اين نيروگاه در اوايل سال آينده ميلادی وارد شبکه توليد برق ايران خواهد شد.


  • «تا پايان سال جاری ميلادی، آزمايش کلی همه فازهای نيروگاه اتمی بوشهر انجام می شود و اين نيروگاه در اوايل سال آينده ميلادی وارد شبکه توليد برق ايران خواهد شد.»
سفیر روسیه در تهران

روسيه کار تکميل نيروگاه اتمی بوشهر را از ۱۰ سال پيش آغاز کرده است و با توجه به اين مدت، منابع خبری ایران می گویند، تجربه سال های گذشته نشان داده است که چندان نمي توان به قول روس ها اميد داشت.


دلايل تاخير از نگاه سفير روسيه

سفير روسيه در تهران با اعلام اینکه مسکو برای تکميل و راه اندازی نيروگاه بوشهر، جدی و مصمم» است، افزود: روسيه خود را در قبال تکميل و راه اندازی اين پروژه مسئول می داند و به عنوان يک طرف ذينفع، مايل است در کوتاه ترين زمان ممکن، اين پروژه را به اتمام برساند.


آقای سادوونيکوف در خصوص دلايل تاخير در ساخت و راه اندازی نيروگاه بوشهر، موضوع تحريم ها عليه ايران و عدم همکاری مطلوب از سوی برخی کشورها را دخیل دانست که به گفته وی، قرار بود برخی تجهيزات نيروگاه از سوی اين کشورها تامين شود.


اشاره اين ديپلمات روس، به کشور اوکراين است که از انجام تعهد خود در قبال يک شرکت روسی طرف قرارداد در نيروگاه بوشهر سرباز زده بود.


الکساندر سادوونيکوف با اشاره به اينکه نيروگاه بوشهر به لحاظ منطقه جغرافيايی و استراتژيک در نقطه حساسی واقع شده است، افزود: لازم نيست همه جزئيات مربوط به پروژه بوشهر فاش شود، چون مطمئنا برخی در صدد سوء استفاده از آن هستند.


موضوع افشا نشدن جزییات مربوط به نیروگاه اتمی بوشهر در شرايطی عنوان شده است که تاکنون جمهوری اسلامی ايران می گفت شفاف سازی های لازم را در خصوص این نيروگاه انجام داده است.


يکی ديگر از دلايل تاخير در تکميل نيروگاه اتمی بوشهر، به گفته سفير روسيه، برخی نا هماهنگی های مربوط به طرف روس بوده است.


سخنان اين ديپلمات روسيه در مورد دلايل تاخير در تکميل نيروگاه اتمی بوشهر در حالی انتشار يافته است، که سرگی کرينکو، رييس آژانس فدرال اتمی آن کشور، در خرداد سال جاری گفته بود: « تمام امور، مطابق جدول زمانی پيش می رود و هيچ گونه مساله غيرمنتظره ای وجود ندارد.»


پيش از آن نيز، رضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران، نسبت به آغاز به کار مقدماتی نيروگاه بوشهر تا پايان سال جاری ابراز اميدواری کرده بود.



به رغم اين سخنان، منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران چند ماه پیش اعلام کرد که نخستين نيروگاه اتمی ايران در بوشهر، احتمالا اوايل ماه سپتامبر، اواسط شهريور، راه اندازی خواهد شد.


سه دهه ساختمان سازی


نيروگاه اتمی بوشهر که از سه دهه پيش کار ساختمان و آماده سازی آن همچنان ادامه دارد، قرار است نزديک به يک هزار مگاوات برق توليد کند.


قرارداد تکميل ساخت واحد اول نيروگاه اتمی در بوشهر، ژانويه ١٩٩٥ در تهران امضا شده بود.


نيروگاه اتمی بوشهر بايد در تاريخ هشتم ژوئيه سال ١٩٩٩ تکميل مي شد، اما تاريخ بهره برداری از آن تا به حال بارها به تعويق افتاده است.


اختلافات مالی ايران و «اتم استروی اکسپورت»، شرکت سازنده نيروگاه اتمی بوشهر، سبب شد تا طرف روسی با تعليق فعاليت های ساختمانی اين راکتور، اعلام کند که راه اندازی آن تا پايان سال ۲۰۰۸ ميسر نخواهد بود.


به دنبال حل و فصل مشکلات مالی دو کشور، روسيه موافقت کرد تا سوخت نيروگاه اتمی بوشهر را به ايران ارسال کند که آخرين محموله اين سوخت، اوايل بهمن ماه سال گذشته به بوشهر رسيد.


احمد فياض بخش، معاون نيروگاهی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران، بهمن ماه گذشته گفت که تاکنون ۹۳.۶۷ درصد از عمليات ساخت نيروگاه بوشهر به پايان رسيده است.


به گفته او، «کل مبلغ پروژه در ابتدا يک ميليارد و دويست ميليون دلار بوده که به تدريج پرداخت شده است و کمتر از ده درصد مبلغ اين قرارداد افزايش داشته است.»


در ارتباط با بد قولی مکرر روسيه، بسياری گمانه زنی می کردند که مسکو از طريق به تاخير انداختن اين پروژه به ايران فشار می آورد تا غنی سازی را متوقف کند.


جمهوری اسلامی ايران از زمان ارسال سوخت اتمی توسط روسيه از سوی کشورهای غربی بيشتر تحت فشار قرار گرفته است تا برنامه غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد.


ايران توافق کرده است که پس مانده سوخت مصرف شده را به روسيه بازگرداند تا ثابت کند که پلوتونيوم را برای ساخت بمب نمی خواهد.


مقامات دولت ايران اعلام کرده اند که قصد دارند طی دو دهه آتی ۲۰ هزار مگاوات الکتريسيته از انرژی هسته ای به دست بياورند.


شورای امنيت تاکنون با تصويب سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند، ولی تهران تاکنون از اين دستور سازمان ملل متحد سرپيچی کرده است.


XS
SM
MD
LG