لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

«حماس مجری دستورات تهران است»


محود دحلان حماس را مجری سیاست های ایران می داند. (عکس: AFP)
محود دحلان حماس را مجری سیاست های ایران می داند. (عکس: AFP)

محمد دحلان، عضو مجلس شورای ملی فلسطین و عضو شورای انقلابی جنبش فتح می گويد که «سازمان اسلامگرای حماس به گروگانی در دست جمهوری اسلامی ايران تبديل شده است.»


این مقام سابق ارشد امنیتی فلسطینی می افزاید: «ايران کاری برای فلسطينی ها جزنفاق افکنی نکرده و حماس بدون اعتنا به منافع فلسطينی ها، مجری دستورات سران تهران است.»


محمد دحلان تاکيد می کند: «برخلاف ديگر کشورهای منطقه که به منافع ملی فلسطينی ها توجه دارند، جمهوری اسلامی ايران به فلسطينيان لطمه ميزند.»


محمد دحلان که مرد امنيتی و اطلاعاتی شماره يک فتح درغزه تا ژوئن ۲۰۰۷ بود، در مصاحبه ای با غسان شربل سردبير روزنامه عربی «الحيات» می گويد: «ياسرعرفات اولين فلسطينی بود که به ماهيت حماس پی برد و برنامه های آنرا مغاير با منافع ملی فلسطينی ها تشخيص داد.»


به اعتقاد محمد دحلان، اسماعيل هنيه تصميمات را برای غزه ويک ميليون و سيصد هزارنفر جمعيت آن، نه از روی حفظ منافع ملی بلکه تحت تاثير سران تهران اتخاذ و اجرا می کند.


محمد دحلان می گويد: «کشورهای ديگرمنطقه همواره منافع عالی فلسطينی ها را درنظر می گيرند ولی حکومت ايران بدترين ضربات را به فلسطينی ها زده است.»


محمد دحلان معتقد است که «حتی سوريه که پذيرای هيئت برون مرزی حماس و خالد مشعل و ديگرسران سازمان های مخالف صلح است، با برادرکشی های داخلی فلسطينی ها مخالف است و معتقد است که درهيچ حالتی فلسطينی ها نبايد بروی يکديگراسلحه بکشند، اما ايران در راستای پيشبرد منافع خود باکی ندارد که فلسطينی ها با يکديگر به جنگ داخلی بپردازند و تنها چيزی که جلوی چشم سران تهران است، منافع خودشان است و نه فلسطينی ها و اسماعيل هنيه نيز مجری دستورات آنها شده است.»


محمد دحلان گفت، «سوريه هرچند خانه گروه های مخالف پيمان های صلح اوسلو است، اما در بحران داخلی اخير فلسطينی ها نشان داد که با فروپاشی و تضعيف سازمان آزاديبخش فلسطين مخالف است اما داستان ايران ازنوع ديگر است.»


«برای سران ایران فلسطینی ها ابزار هستند»


محمد دحلان در روزهای اخير در مصاحبه با «صوت فلسطين» راديوی رسمی تشکيلات خودگردان فلسطينی نيز گفت: «برای سران ايران فلسطينی ها ابزار هستند. آنها فقط به منافع خود توجه دارند. ايران می کوشد در لبنان، عراق و سرزمين های فلسطينی نفوذ داشته باشد و اين نفوذ ممکن است با استفاده از رساندن پول و آموزش دادن گروه های مختلفی که به خدمت تهران درآيند و هر راه ديگری باشد.»



«شما تنها و تنها يک روز را يادآوری کنيد که رژيم ايران براستی درراستای منافع ملی فلسطينی ها عمل کرده باشد.»
محمد دحلان، عضو مجلس شورای ملی فلسطین و عضو شورای انقلابی جنبش فتح

محمد دحلان می پرسد: «شما تنها و تنها يک روز را يادآوری کنيد که رژيم ايران براستی درراستای منافع ملی فلسطينی ها عمل کرده باشد، و اگر راست می گويد که برای آزادی فلسطين تلاش می کند، چرا نمی آيد عملا اين هدف را انجام دهد؟ چه چيزی مانعش شده است؟»


محمد دحلان می گوید: «ايران تنها به حماس پول می رساند که با آن نيروهای جنبش ديرپای فتح را درغزه بکشند. آيا اين پول ها در راه بهداشت و درمان فلسطينی ها هزينه شده است؟ آيا ايران از حماس خواسته است که اين پول های ايرانی درعرصه آموزش و پرورش کودکان فلسطينی هزينه شوند؟»


محمد دحلان می گويد: «در مقابل ايران، می بينيم که عربستان سعودی هر پولی که به ملت فلسطينی داده درخواست کرده و نظارت نموده است که درعرصه زيربنایی و امور بهداشت و درمان فلسطينی هزينه شود. امارات متحده عربی پول هایی را که هديه کرده است که آن نيز در راه سازندگی و بهبود زندگی فلسطينيان هزينه می شود. الجزايرهم کمک کلانی کرده که نظارت شده تا در راه بهبود زندگی فلسطينی ها باشد. بيشتر کشورهای عرب و کشورهای غيرعرب نيز در راه خير و صلاح زندگی فلسطينی ها پول هديه کرده اند. اما پول های ايران برای قتل و خونريزی حتی برادرکشی داخلی فلسطينی هاست.»


محمد دحلان می گويد: «با قاطعيت بايد تعيين کرد که حماس خود را به مخمصه ای انداخته است که اهرم دست سران تهران است و درواقع، حماس گروگان ايران است و مخالفتش با روابط حکومت خودگردان فلسطينی با آمريکا نيز از همين سرسپردگی اش به ايران ناشی می شود.»


محمد دحلان می افزاید: «مناسبات فلسطينی ها با آمريکا درراستای منافع ملی فلسطينی هاست. زيرا ايالات متحده تنها عاملی است که می تواند بطور جدی دولت اسرائيل را زير فشار قرار دهد.»


محمد دحلان مشاور امنيت ملی محمود عباس درهمآيش بين المللی صلح آناپوليس از«دخالت آشکارحکومت دينی ايران درتوطئه حماس برای تسلط برغزه» سخن گفت.


او تاکيد کرد «ايران با قراردادن سلاح های بسيار در اختيار حماس، افراد آن سازمان را تجهيز کرد و صدها ميليون دلار در اختيار سران حماس قرارداد.»


توفيق طيراوی مسوول اموراطلاعاتی حکومت فلسطينی نيز تاکيد کرد که «کودتای خونين ژوئن ۲۰۰۷ سازمان حماس، با استفاده از پول هایی که جمهوری اسلامی ايران در اختيار سران حماس نهاد، عملی شد.»


سران حماس، ازجمله خالد مشعل ریيس دفترسياسی حماس مقيم سوريه در سه سال اخير بارها با سران جمهوری اسلامی ايران در سوريه يا ايران ديدار کرده اند.


دولت ايران دادن کمک مالی به حماس به مبلغ صدها ميليون دلار را رسما درسال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ اعلام کرد. سران حماس، از جمله مشيرالمصری، عزيزالدوبک و احمد باهر هنگام بازگشت از سفر به ايران با چمدانی حاوی دهها ميليون دلار در گذرگاه مصر با غزه دستگير شدند و در آن زمان که فتح در تسلط بر اين گذرگاه ها شريک بود، راز اين چمدان ها را فاش کرد.


در پی رخدادهای خونين ماه های ژوئن و ژوئيه درغزه، محمد دحلان که مرد امنيتی شماره يک در تشکيلات فلسطينی محسوب می شد، از مقام خود کنار رفت. سازمان حماس در جواب، او را به «فساد» متهم می کرد.


محمد دحلان ،۴۷ ساله، فرمانده کل نيروهای فتح و تشکيلات فلسطينی تا ژوئن ۲۰۰۷ بود.


او که درسال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۶ درزندان اسرائيل بود، درسال ۱۹۹۳ پس از برپایی حکومت فلسطينی از کشورهای عربی به سرزمين های فلسطينی بازگشت و بزودی به پست های مهم در کنار ياسرعرفات رسيد و سپس به حمايت از محمود عباس پرداخت.


فتح می گويد، حماس بارها درصدد قتل محمد دحلان بوده است.


XS
SM
MD
LG