لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

خامنه ای: دوستی با مردم اسرائیل حرف غلطی است


رهبر ایران مباحث مربوط به سخنان معاون رييس جمهوری ايران را کم اهمیت دانست.(عکس: مهر)
رهبر ایران مباحث مربوط به سخنان معاون رييس جمهوری ايران را کم اهمیت دانست.(عکس: مهر)

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، با رد سخنان معاون محمود احمدی نژاد در باره اظهار دوستی با مردم اسرائیل گفت: دوستی با مردم اسرائیل حرف غلطی است.


رهبر ایران بدون نام بردن مستقیم از اسفندیار رحیم مشایی، اظهارات ماه گذشته او در باره مردم اسرائیل را «غیر منطقی» خواند و گفت: «يک نفر پيدا مي شود درباره مردمی که در اسرائيل زندگی مي کنند، اظهار نظر مي کند. البته اين اظهار نظر غلطی است. اينکه گفته شود ما با مردم اسرائيل هم مثل مردم ديگر دنيا دوستيم، اين حرف درستی نيست، حرف غير منطقی است.»


آیت الله علی خامنه ای با کوچک و کم اهميت دانستن مباحث مربوط به سخنان معاون رييس جمهوری ايران که به گفته او سعی می شود از آن برای «التهاب» استفاده شود، خواستار «بسته شدن در گفت و گوها» در اين خصوص شد.


اسفنديار رحيم مشايی تیر ماه از اظهار دوستی با مردم اسرائیل سخن گفت و اظهار داشت: «ايران امروز با مردم آمريكا و اسرائيل دوست است. هيچ ملتى در دنيا دشمن ما نيست اين افتخار است.»


اين سخنان معاون احمدى نژاد با واكنش اصولگرايان روبرو شد و آقاى رحیم مشايى ناچار شد كه اظهارات خود را تكذيب كند و خبرنگاران را در اين زمينه متهم كرد.


با اين حال، وى در روز ۲۰ مردادماه بار ديگر از «دوستى با مردم اسرائيل» سخن گفت و اعلام كرد: «براى هزارمين بار اعلام مى كنم كه ما با مردم دنيا دوست هستيم، حتا با مردم آمريكا و اسراييل.»


تاکيد معاون محمود احمدی نژاد بر اين موضوع باعث آغاز انتقادهای پر دامنه ای از وی، به ويژه از سوی روحانيون بلندپايه و حتی جریان های مدافع دولت شد.


منتقدين از جمله ۲۰۰ نماينده مجلس، برخی از روحانيون بلندپايه محافظه کار در قم و گروه های تندرو با اعمال فشار بر محمود احمدی نژاد خواستار برکناری وی شدند.


با اين حال، آقای احمدی نژاد روز پنجشنبه به رغم تهديد به احضار به صحن علنی مجلس برای ارائه توضيح در اين زمينه، در برابر فشارها برای برکناری معاونش مقاومت کرد.


  • « يک نفر پيدا مي شود درباره مردمی که در اسرائيل زندگی مي کنند، اظهار نظر مي کند. البته اين اظهار نظر غلطی است. اينکه گفته شود ما با مردم اسرائيل هم مثل مردم ديگر دنيا دوستيم، اين حرف درستی نيست، حرف غيرمنطقی است.»
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران

محمود احمدی نژاد در واکنش به جنجال اخير بر سر اظهارات اسفنديار رحيم مشايی، در باره «اظهار دوستی با مردم اسرائيل» گفت که وی واژه «ملت اسرائيل» را در سخنان خود به کار نبرده است.


وی افزود: تصور می کنم آقای مشايی در اين زمينه مظلوم واقع شد و در عين حال، اعلام کرد که معاونش «بيش از ۳۰ سال به انقلاب خدمات صادقانه و پاک داشته است. موضع او موضع دولت است.»


حمله به مخالفان رییس جمهوری ایران


آيت الله خامنه ای در ادامه به عکس العمل ها در قبال سخنان اسفنديار رحيم مشايی واکنش نشان داد و گفت: «مسئله را بايد تمام کرد. اينکه يک روز يک نفر از اين طرف بگويد، يکی از آن طرف بگويد، يکی اين جور استدلال کند، يکی از آن طرف حرف بزند، اين درست نيست، اين التهاب آفرينی است. حرفی بود گفته شد و اشتباه بود و تمام. موضع جمهوری اسلامی و موضع دولت جمهوری اسلامی هم اين نيست.»


او افزود: «من خواهش مي کنم از همه، اين جور مسائل کوچک و مسائل جزيی را، حرفی بر زبان کسی جاری مي شود، مطلبی گفته مي شود، اين را وسيله ای قرار ندهند برای اينکه مدتی جريان سازی و مساله آفرينی بشود در سرتا سر کشور، يک عده موافق يک عده مخالف سر قضيه ای پوچ، خوب موضع نظام مشخص است، تمام شد.»


آيت الله خامنه ای همچنين با حمایت از دولت محمود احمدی نژاد، منتقدین برنامه و سیاست های وی را مورد حمله قرار داد و آنها را به «التهاب آفرينی» متهم کرد.


وی گفت: «اشاره هايی در مورد دولت و مسايل دولت می شود که اين از آثار نزديک شدن دوره انتخابات است» و اضافه کرد: « انسان احساس می کند که در باره آنچه که امروز گفته می شود، بی انصافی هايی صورت می گيرد.»


آيت الله خامنه ای در ادامه سخنان خود گفت: «آنچه که در زمينه مسايل اقتصادی و غير اقتصادی گفته می شود، بايد در محافل کارشناسی گفته شود، نه در منبرها و تريبون های عمومی.»


در ماه های گذشته طيف وسيعی از جناح های سياسی، حتی گروه هايی از «اصولگرايان» به انتقاد از سياست های دولت محمود احمدی نژاد، به ويژه سياست های اقتصادی، پرداخته اند.


انتقاد آنان متوجه افزايش لجام گسيخته تورم، گرانی، بيکاری و ديگر مشکلات اقتصادی در سه سال رياست جمهوری محمود احمدی نژاد بوده است. این انتقادها عمدتا با توجه به آمارهای ارائه شده توسط مراکز دولتی و مجلس شورای اسلامی ابراز شده اند.


در همين خصوص، می توان به انتقادهای گسترده اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان، محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، و حسن روحانی، نماينده رهبری در شورای امنيت ملی ايران، اشاره کرد.


آيت الله خامنه ای گفت که «مردم از فضای تخريب خوششان نمی آيد.»


XS
SM
MD
LG