لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۱

مخالفت ایران با تاسیس دفتر تلویزیون فارسی بی بی سی


مقام های بی بی سی اعلام کرده بودند که درصدد تاسيس دفتر نمايندگی در تهران هستند.
مقام های بی بی سی اعلام کرده بودند که درصدد تاسيس دفتر نمايندگی در تهران هستند.

يک مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز شنبه گفت که اين وزارتخانه قصد صدور مجوز برای فعاليت شبکه تلويزيونی فارسی زبان «بی بی سی» در تهران را ندارد.


محسن مقدس زاده، مدير کل مطبوعات خارجی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد گفته است: «بحث تاسيس و راه اندازی دفتر نمايندگی بی بی سی در تهران از نظر ما اصلا موضوعيت نداشته و قابل بحث و طرح هم نيست.»


وی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، «ایرنا»، گفت: «اين بحث از نظر ما کاملا فاقد ارزش و پيگيری است و به هيچ عنوان قصد صدور چنين مجوزی برای فعاليت اين شبکه را در تهران نداريم.»


محسن مقدس زاده اشاره کرد که «پيش از اين، شبکه بی بی سی بحثی در خصوص تاسيس دفتر نمايندگی در تهران داشت که ما حتی مجوز ورود نماينده اين شبکه برای پيگيری اين بحث به تهران را هم صادر نکرديم.»


مسئولان بی بی سی هنوز در باره این خبر اظهار نظری نکرده اند.


پيش از اين و همزمان با طرح تلويزيون بی بی سی برای راه اندازی يک بخش فارسی زبان، مقام های اين رسانه خبری اعلام کرده بودند که درصدد تاسيس دفتر نمايندگی در تهران هستند.


بر اساس برخی گزارش ها، گفته می شود که قرار است اين شبکه تلويزيونی به زودی آغاز به کار کند.


  • «پيش از اين، شبکه بی بی سی بحثی در خصوص تاسيس دفتر نمايندگی در تهران داشت که ما حتی مجوز ورود نماينده اين شبکه برای پيگيری اين بحث به تهران را هم صادر نکرديم.»
مدیر کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد

به نوشته وب سايت فارسی بی بی سی، «از آنجا که اين تلويزيون به فارسی است، تمام کشورهای فارسی زبان از جمله افغانستان و تاجيکستان را نيز در بر می گيرد.»


در اين ميان، بحث تاسيس دفتر نمايندگی بی بی سی فارسی در تهران، واکنش انتقادی برخی از رسانه های جناح اصولگرا را در ايران به دنبال داشت. اما انتقادها و گزارش های مربوط به تلاش مقام های بی بی سی برای تاسيس چنين دفتری، همواره با سکوت مقام های ايرانی مواجه شده بود.


اين در شرايطی بود که بی بی سی در یکسال گذشته برای راه اندازی این شبکه تلویزیونی اقدام به استخدام شمار بيشتری روزنامه نگار از ایران و سایر کشورها کرده است.


مسئولان بی بی سی اعلام کرده بودند که قرار است شبکه جدید تلویزیونی فارسی زبان اصل بی طرفی را رعایت کند.


بهروز آفاق، مدير بخش آسيا و خاور دور در بی بی سی، در دی ماه سال گذشته گفت که «تلويزيون فارسی بر اساس اصل بی طرفی، نه به بلندگوی مخالفان حکومت بدل خواهد شد و نه به بلندگويی برای موافقان آن، بلکه سعی خواهد کرد مطابق استانداردهای سرويس جهانی بی بی سی، مطالبش را ارائه دهد.»


وی همچنين گفت: «برنامه های تفريحی و فرهنگی، نيمی از محتوای مطالب تلويزيون فارسی را تشکيل خواهند داد و نيمی ديگر مربوط به ارائه اخبار و گزارش های خبری روزانه خواهد بود.»


ريچارد سمبروک، مدير بخش اخبار سرويس جهانی شبکه بی بی سی، نيز که در بهار سال جاری برای شرکت در اجلاس اتحاديه راديو و تلويزيون های آسيا و اقيانوسيه (ای.بی.يو) و مذاکره با مسئولان صدا و سيمای جمهوری اسلامی به ايران سفر کرده بود، روز اول خرداد در مصاحبه ای با خبرگزاری « ايسنا» در مورد سياست اين رسانه بريتانيايی گفت: «شبکه بی.بی.سی خبرهای جامعی را از جامعه ايرانی برای جهان مخابره می کند.»


وی افزود: « ... ما درصدد هستيم در بخش راديو بی.بی.سی فارسی، افراد بيشتری را به کار گيريم تا بتوانيم گزارش های دقيق تری از ايران به جهان مخابره کنيم. ... ما در موضع گيری های خود برای ارايه گزارش ها و اخبار، عدل و انصاف را رعايت می کنيم.»


بخش فارسی شبکه جهانی بی بی سی بیش از شصت سال سابقه دارد و در حال حاضر رادیو و سایت خبری آن فعال است.


دراين حال، ابراز مخالفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران با تاسيس دفتر نمايندگی بی بی سی فارسی در تهران در شرايطی انجام می گيرد که همزمان با اعمال محدويت بر رسانه های منتقد داخلی، از فعاليت رسانه های فارسی زبان خارجی در ايران نيز ممانعت به عمل می آيد؛ موضوعی که به گفته صاحبنظران و فعالان رسانه ای، بر خلاف اصل آزادی بيان به شمار می رود.


XS
SM
MD
LG