لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

تظاهرات مخالفان در پایان سفر احمدی نژاد به نیویورک


محمود احمدی نژاد در طول پنج روز گذشته با چندین روزنامه، رادیو و تلویزیون گفت و گو کرد.(عکس: EPA)
محمود احمدی نژاد در طول پنج روز گذشته با چندین روزنامه، رادیو و تلویزیون گفت و گو کرد.(عکس: EPA)

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، در حالی روز پنجشنبه به سفر پنج روزه اش به نیویورک پایان داد که هتل محل اقامت او به صحنه تظاهرات مخالفانش تبدیل شد.


محمود احمدی نژاد غروب پنجشنبه در ضيافت افطاری با حضور ۲۰۰ تن از پيروان اديان مسيحى، يهودى و زرتشتى در هتل هايت شرکت کرد که همزمان با این نشست، دهها نفر در برابر هتل به نشانه اعتراض به وی دست به تظاهرات زدند.


معترضان در شعارهای خود و پلاکاردهایی که در دست داشتند خواستار توقف برنامه اتمی ايران شدند و احمدی نژاد را به يهود ستيزی متهم کردند.


در ميان ميهمانان احمدی نژاد، عبدالعلی موسی، روحانی سياه پوست آمريکايی و رابی لين گوتليب، بنيانگذار جنبش صلح طلب «شومر شالوم» حضور داشتند.


ميهمانان گفته اند: به دليل تمايلشان براى برقرارى صلح در جهان، دعوت محمود احمدى نژاد را پذيرفته اند .


احمدى نژاد، در سخنانى، با تكرار نظراتش درباره اسرائيل گفت: او با يهوديان مخالف نيست بلكه با « رژيم صهيونيستى» مخالف است.


يكى از مسيحيان حاضر در اين ميهمانى گفت به احمدى نژاد گوشزد كرده است كه سخنان او درباره «هالوكاست» سبب نگرانى عميق آنها شده و او از رييس جمهورى اسلامى خواسته است تا از به كاربردن چنين لحنى خوددارى كند.


او همچنين خواهان آزادى مذاهب و شفافيت برنامه هسته اى ايران شد.


يكى ديگر از حضار مسيحى نيز گفت: كاش محمود احمدى نژاد به جاى طرح مسائل تجريدى دينى، درباره مسائل عملى مانند حقوق زنان و كودكان در ايران صحبت مى كرد.




«عصبانیت» از طرح مسائل ایران


محمود احمدی نژاد در طول پنج روز گذشته با چندین روزنامه، رادیو و تلویزیون گفت و گو کرد. در مصاحبه رییس جمهوری ایران با روزنامه «نيويورک تايمز» که روز جمعه به چاپ رسيد وی سياست های آمريکا در جهان را به باد انتقاد گرفت.


نيويورک تایمز می نويسد: محمود احمدی نژاد در این مصاحبه چندان تمايلی به بحث کردن درباره مشکلات اقتصادی ايران نداشت و هنگامی که به دليل سئوال در مورد اين موضوع کمی برافروخته شد، يکی از مشاورانش به فارسی از وی خواست، که آرامش خود را حفظ کند.


به نوشته نيويورک تايمز، همانند بسياری از مصاحبه های محمود احمدی نژاد هنگامی که از وی درباره دشواری های اقتصادی ايران سئوالی پرسيده می شد رييس جمهوری ايران همين سئوال را درباره آمريکا مطرح می کرد و طرح ۷۰۰ ميليارد دلاری دولت بوش برای نجات بازارهای مالی را شاهدی بر گفته های خود می دانست.


نيويورک تایمز می نويسد: محمود احمدی نژاد در مصاحبه خود با این روزنامه چندان تمايلی به بحث کردن درباره مشکلات اقتصادی ايران نداشت و هنگامی که به دليل سئوال در مورد اين موضوع کمی برافروخته شد، يکی از مشاورانش به فارسی از وی خواست، که آرامش خود را حفظ کند.

از محمود احمدی نژاد درباره مواضعش «عليه» يهوديان پرسيده شد، و ریيس جمهوری ايران در پاسخ گفت: «مسئله بر سر صهيونيسم است. صهيونيسم يهوديت نيست، يک حزب سياسی است.»


خبرنگار نيويورک تايمز از محمود احمدی نژاد پرسيد که با توجه به اظهارات وی در مورد «سقوط امپراطوری آمريکا» و اسراييل چطور می توان سخنان وی درباره تمايل به روابط بهتر را تعبير کرد و احمدی نژاد در پاسخ گفت: «ما به آنها هشدار می دهيم. اين واقعا به آنها کمک می کند.»


رییس جمهوری اسلامی ایران در اين مصاحبه اذعان کرد که خشونت ها عراق کمتر شده است اما آن را نه ناشی از افزايش نيروهای آمريکايی، بلکه به دلیل تحويل بخش هایی از عراق به نيروهای این کشور دانست.


وی روز پنجشنبه و پيش از ترک نيويورک در مصاحبه ای با شبکه «پی بی اس» آمريکا نیز شرکت کرد و با دفاع از برنامه هسته ای ايران، خواستار خلع سلاح آمريکا شد.


آقای احمدی نژاد در اين مصاحبه، معيارهای آژانس را دوگانه ارزيابی کرد و گفت: «چرا بايد آمريکا به عنوان يک عضو آژانس مصونيت داشته باشد و اصلا بازرسی از فعاليت های آن صورت نگيرد. من امروز رسما اعلام می کنم که آمريکا بايد همه فعاليت های هسته ای خود را تعطيل کند و آژانس نيز گزارش خود را از فعاليت های اين کشور هر چه سريع تر منتشر کند.»



حمله به اسرائیل و دفاع از برنامه اتمی ایران


محور سخنرانی ها و مصاحبه های محمود احمدی نژاد که به مناسبت برگزاری شصت و سومين مجمع عمومی سازمان ملل به نيويورک رفته بود، حمله به اسراييل و دفاع از برنامه هسته ای ايران بود.


محمودی نژاد که با تشکيک درباره قتل عام يهوديان در جنگ دوم جهانی و نيز تهديد اسراييل بارها توجه رسانه های جهان را به خود معطوف کرده است، درست پيش از سفر به نيويورک در کنفرانس خبری خود در تهران هالوکاست را «دروغ» خواند و در سازمان ملل نيز گفت که اسراييل و آمريکا در آستانه سقوط هستند.


آقای احمدی نژاد که سخنانش درباره مسائل جهانی بارها با انتقاد مقام های ايرانی نيز مواجه شده، در سخنرانی مجمع عمومی مردم آمريکا و اروپا را «بازيچه» دست به گفته وی «صهيونيست ها» خواند.


وی در يکی از کنفرانس های مطبوعاتی خود ايران را «بسيار پيشرفته و قدرتمند» دانست و از همه خبرنگاران و رسانه ها دعوت کرد برای مشاهده اين دستاوردها به ايران سفر کنند.


رییس جمهوری اسلامی ایران که سال پيش در دانشگاه کلمبيا گفته بود در ايران «همجنس باز» وجود ندارد، امسال نيز هنگامی که از او درباره زندانيان سياسی و برخورد با دانشجويان سئوال شد، ضمن تکذيب اين اخبار آنها را به «صهيونيست ها و دولت آمريکا» نسبت داد.


محمود احمدی نژاد بار ديگر تاکيد کرد که در ايران «آزادی مطلق وجود دارد.»


سال گذشته پس از بازگشت رييس جمهوری اسلامی ايران از نيويورک، دولت و رسانه های طرفدار وی سفر محمود احمدی نژاد را «دستاوردی بزرگ» برای جمهوری اسلامی دانستند.


XS
SM
MD
LG