لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

آمریکا رادار ضد موشکی به اسرائیل تحویل داد


این رادار که در صحرای نقبف استقرار یافته است، مستقیما از سوی کارشناسان آمریکایی اداره می شود. (عکس: epa)
این رادار که در صحرای نقبف استقرار یافته است، مستقیما از سوی کارشناسان آمریکایی اداره می شود. (عکس: epa)

راديو دولتی اسرائيل روز يکشنبه اعلام کرد: آمريکا اخیرا برای مقابله با خطر موشکی ايران به اسرائيل يک رادار ضد موشکی به این کشور تحویل داده است.


به گزارش راديو اسرائیل، اين رادار آمريکايی تا شعاع دوهزار کيلومتری را پوشش می دهد و در جنوب اسرائيل کار گذاشته شده است.


اين گزارش می افزايد ۱۲۰ نفر از ارتش آمريکا، هفته گذشته اين رادار را در پايگاه هوايی «نواتيم» در صحرای نقب کار گذاشته اند.


يک مقام بلندپايه آمريکايی در ماه ژوئيه گفته بود که رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده، با تحويل يک سامانه قدرتمند ضد موشکی به اسرائيل موافقت کرده است.


خبرگزاری فرانسه به نقل از اين مقام پنتاگون که خواسته نامش فاش نشود، نوشت: هدف اين است که به اسرائيل برای ايجاد ظرفيت دفاع موشکی و محافظت از هرگونه تهديد دور و نزديک در منطقه ياری رسانده شود.



به نوشته روزنامه هاآرتص، اين رادار گرچه آسمان اسرائيل را از حملات موشکی مصون می سازد، اما نکته لحاظ شده در توافق آمريکا اين است که حمله به ايران و سوريه بايد با مجوز واشنگتن باشد.

پیشتر روزنامه «هاآرتص» ششم سپتامبر گزارش داده بود مقام های آمريکايی توافق کرده اند که يک سامانه هشدار دهنده در صحرای نقب مستقر سازند که مستقیما از سوی نيروهای آمريکايی اداره می شود.


برپايه گزارش روزنامه هاآرتص، اين سامانه هشدار دهنده، همچنين با نيروهای آمريکايی مستقر در اروپا در ارتباط خواهد بود و با آنها تبادل اطلاعات خواهد داشت.


هاآرتص همچنين نوشته بود که تحويل اين سامانه هشدار دهنده در نگاه بسياری به عنوان هديه جورج بوش به اسرائيل پيش از به پايان رسيده دوره رياست جمهوری اش تلقی می شود.


به نوشته این روزنامه، اين رادار گرچه آسمان اسرائيل را از حملات موشکی مصون می سازد، اما نکته لحاظ شده در توافق آمريکا اين است که حمله به ايران و سوريه بايد با مجوز واشنگتن باشد.


هارآرتص همچنين به نقل از مقام های بلندپايه اسرائيلی نوشته بود: تحويل اين سامانه هشدار دهنده به اسرائيل نشانه مخالفت ايالات متحده با حمله اسراييل به تاسيسات هسته ای ايران است.


از سوی ديگر، روزنامه بريتانيايی « گاردين» نيز در گزارش مفصلی که روز جمعه در صفحه نخست خود منتشر کرد، نوشت که اسرائيل در بهار سال جاری برای حمله به تاسيسات اتمی ايران از جورج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده آمريکا، چراغ سبز خواست و در مقابل با پاسخ منفی و عدم حمايت از طرح حمله به ايران مواجه شد.


روزنامه گاردين که گزارش خود را بر پايه اظهارات چند منبع بلندپايه اروپايی به چاپ رساند، نوشت که اهود المرت، نخست وزير وقت اسرائيل، در جلسه ای که روز ۱۴ماه مه بين آن دو برگزار شد، درباره حمله به ايران با پاسخ منفی رو به رو شد.


XS
SM
MD
LG