لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

آمادگی آمریکا برای افزايش تماس با سوريه


کاندوليزا رايس در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک ۱۰ دقيقه با همتای سوری خود وليد المعلم ديدار و گفتگو کرده بود. (عکس: AFP)
کاندوليزا رايس در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک ۱۰ دقيقه با همتای سوری خود وليد المعلم ديدار و گفتگو کرده بود. (عکس: AFP)

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا می گويد: واشینگتن همزمان با کاهش تنش در خاورميانه ممکن است تماس های بیشتری با دمشق داشته باشد.


کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، روز چهارشنبه در مصاحبه با پایگاه خبری بلومبرگ گفت با توجه به اينکه دولت سوريه از ورود شورشيان مسلح به داخل عراق کاسته، مذاکرات غيرمستقيم با اسراييل را از سرگرفته و به يک توافق سياسی در لبنان کمک کرده است، دولت آمريکا امکان دارد با اين کشور تماس بیشتری برقرار کند.


سوريه در يکسال اخير با ميانجی گری ترکيه مشغول مذاکره غيرمستقيم با دولت اسراييل است. سوريه همچنين در سال ۲۰۰۵ ارتش خود را از خاک لبنان خارج کرد.


خانم رايس در اين مصاحبه افزوده است: «اين به معنای حل بن بست در مناسبات با سوريه نيست و مطمئن نيستم که چنين گشايشی روی دهد. اما زمان آن فرا رسيده که در مورد برخی تغييرات که در خاورميانه روی داده است، صحبت کرد.»


اين تازه ترين نشانه از نرمش دولت آمريکا در قبال سوريه است که آمريکا آن را در کنار ايران، جزو دولت های حامی تروريسم می داند. سوريه به تازگی راه رسيدن به يک توافق برای رياست جمهوری ميشل سليمان در لبنان را هموار ساخت و ماه گذشته نيز برای نخستين


  • «من معتقدم که هنوز افراد مسئول و معقولی در ايران هستند و گاهی اوقات نشانه هايی ديده می شود حاکی از آنکه آنها بهای سنگين دشمنی با ملل ديگر را دريافته اند.»
کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه امریکا

بار در ۶۰ سالی که از تاسيس دو کشور می گذرد دمشق در مورد برقراری مناسبات ديپلماتيک و تاسيس سفارت در لبنان توافق کرد.


در اين گفت وگوی تلويزيونی که مسائل مختلفی را دربر داشت خانم رايس گفت ساير کشورهای جهان منتظر هستند تا آمريکا در واکنش به تشديد بحران مالی بين المللی اقدامات سريعی انجام دهد. در مورد عراق نیز وزير خارجه آمريکا گفت با تعيين يک زمانبندی غير واقعی در مورد خروج نظاميان آمريکا ممکن است تمام دستاوردهای اخير در اين کشور به خطر بيافتند.


کاندوليزا رايس که هفته گذشته در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک ۱۰ دقيقه با همتای سوری خود وليد المعلم ديدار و گفت وگو کرده بود، گفت: «مقامات سوری به ما مراجعه کرده و گفتند که خواهان مذاکره هستند.»


کاندوليزا رايس هفته گذشته در حالی با همتای سوری خود ديدار کرد که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی خود در مجمع سازمان ملل متحد بار ديگر تاکيد کرده بود که ايران و سوريه در منطقه خاورميانه همچنان از حاميان تروريسم هستند.


در همين حال روزنامه وال استريت ژورنال در مقاله ای به نقل از يکی از مقام های وزارت خارجه آمريکا با مثبت ارزيابی کردن ديدار وزرای امور خارجه آمريکا و سوريه نوشت که واشينگتن از چنين ديدارهايی به منزله فرصتی برای مطرح کردن نگرانی هايشان از دمشق استفاده می کند.


خانم رايس در مصاحبه با بلومبرگ با اين حال تاکيد کرد که برای عادی شدن مناسبات آمريکا و سوريه هنوز راه درازی بايد طی شود. او در بخش دیگری از سخنان خود، سوریه را در زمينه حقوق بشر مورد سرزنش قرار داد و بار ديگر اين کشور را به حمايت از گروه هايی نظير حزب الله لبنان و حماس متهم کرد.


وزير خارجه آمريکا گفت :«به نظر من بهبود مناسبات با سوريه در آينده نزديک روی نخواهد داد ولی در برخی زمينه ها می توان اين تلاش را ادامه داد.»


در مورد بحران مالی آمريکا نيز خانم رايس گفت مقامات ديپلماتيک و اقتصادی آمريکا کوشيده اند کشورهای ديگر را قانع کنند که دولت آمريکا تمام تلاش خود را برای مقابله با اين بحران خواهد کرد. وی افزود هنوز هم کشورهای ديگر برای خلاقيت و ابتکارعمل آمريکا ارزش فراوانی قايل هستند.


پيش از رد طرح نجات مالی ۷۰۰ ميليارد دلاری پرزيدنت بوش توسط کنگره ، خانم رايس گفته بود: «آنچه که رهبران و مديران مالی در سطح جهان از ما انتطار دارند اقدام عملی مشخص است و نه صحبت در مورد آنچه که ممکن است انجام دهيم.»


خانم رايس در اين مصاحبه از دولت و رييس جمهوری آينده آمريکا خواست که به خاطر رعايت يک زمانبندی غير واقعی نيروهای آمريکا را از عراق خارج نکنند و تاکيد کرد که دستاوردها و پيشرفت های امنيتی اخير در اين کشور هنوز شکننده هستند.


وزير خارجه آمريکا افزود: «بعد از اين همه فداکاری و تلاش برای ايجاد و تثبيت يک حکومت دوست در عراق، در جهان عرب و فضای متحول خاورميانه، اين يک قمار غيرمسئولانه خواهد بود.»


مناسبات ايران و آمريکا


کاندوليزا رايس همچنين خبرهای تاييد نشده در مورد انجام مذاکرات غيرمستقيم با ايران را رد کرد و گفت آنچه که تاکنون در مورد تماس دو کشور علنا اعلام شده است مذاکرات رايان کروکر سفير آمريکا در بغداد با همتای ايرانی خود و حضور ويليام برنز، معاون وزير خارجه آمريکا در مذاکرات گروه ۱+۵ است که در ماه ژوييه در مورد پرونده هسته ای ايران در وين انجام شد.


خانم رايس گفت: «آنچه که شما می بينيد واقعا همان چيزی است که اتفاق افتاده است.» وی افزود:«من معتقدم که هنوز افراد مسئول و معقولی در ايران هستند و گاهی اوقات نشانه هايی ديده می شود حاکی از آنکه آنها بهای سنگين دشمنی با ملل ديگر را دريافته اند.»


خانم رايس گفت با وجود فضای تيره در مناسبات آمريکا و روسيه پس از بحران گرجستان او اخيرا مذاکرات سازنده ای با همتای روسی خود در شهر نيويورک داشته است .


خانم رايس با اشاره به اعزام برخی از واحدهای دريايی روسيه به آبهای آمريکای مرکزی گفت اين اقدامات تهديدی برای ما نيست و شايد روسيه با اين اقدامات می خواهد دوران ضعف خود درپايان جنگ سرد را تلافی کند.


وزير خارجه آمريکا در پايان گفت مدتهاست چنين شرايطی وجود داشته و روسيه بايد انتخاب نهايی خود را انجام دهد و موضع خود را در مورد مواردی مثل حقوق بشر، سرمايه گذاری خصوصی و دمکراسی روشن کند.


XS
SM
MD
LG