لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۴

گزارش «فاکس نيوز» از يهوديان ايرانی با اجازه احمدی نژاد


نيايش های «يوم کيپور» ازغروب چهارشنبه درکنيسه های يهوديان ايران، آغاز شد و تا شامگاه پنجشنبه، ادامه داشت.(عکس: AFP)
نيايش های «يوم کيپور» ازغروب چهارشنبه درکنيسه های يهوديان ايران، آغاز شد و تا شامگاه پنجشنبه، ادامه داشت.(عکس: AFP)

شبکه تلويزيونی «فاکس نيوز» که در اقدامی کم سابقه توانسته است موافقت دولت محمود احمدی نژاد را برای اعزام يک تيم خبری به ايران بدست آورد، برنامه مستقيمی ازتهران در مورد مراسم مقدس ترين روز سال برای يهوديان ايران و جهان، پخش کرد.


نيايش های «يوم کيپور» ازغروب چهارشنبه درکنيسه های يهوديان ايران، همانند ديگر نقاط جهان آغاز شد و تا شامگاه پنجشنبه، در حالی که يهوديان بيش از ۲۶ ساعت روزه می گيرند، ادامه داشت.


در اين گزارش خبری ازتهران، يهوديان زن و مرد درحال آماده کردن خود برای نيايش های روز مقدس «يوم کيپور» ديده می شدند. این در حالی بود که شمار جوانان در میان آنها کم بود.


گزارشگر فاکس نيوز گفت: دراين سفر توانسته است به اصفهان نيز برود و با يهوديان اصفهان ملاقات کند.
به گفته او، سيزده کنيسه يهوديان اصفهان هنوز در آن شهر فعال هستند.


اين گزارشگر افزود: يهوديانی که او از آن ها دراصفهان و تهران پرسش و جو کرد، بر «آزادی خود در انجام نيايش های خود» تاکيد و در مجموع، از زندگی خود در جامعه ايران ابراز رضايت می کردند.


بر اساس اين گزارش، يهوديانی که او با آنها ملاقات کرده است، گفته اند: دولت ايران را حامی خود می دانند.


اين گزارش فاکس نيوز بر «رفتارمثبت دولت ايران و نهادهای آن با اقليت يهودی ايرانی» تاکيد داشت.


اين در حالی است که در برخی گزارش های توسط نهاد های بين المللی يا سازمان های فعال در زمينه حقوق بشر، به مشکلاتی اشاره شده است که يهوديان و ديگر اقليت های مذهبی و قومی ايران، با آنها مواجه هستند.


برخی رسانه های ايران نوشته بودند: دولت ايران در جريان هنگام سفر محمود احمدی نژاد به نيويورک، با آغاز به کار دفتر خبری فاکس نيوز درايران موافقت کرده است. اما دولت ايران اعلام کرد که تنها با يک سفر موقت تيم خبری فاکس نيوز موافقت شده است.


در اين ميان، دادن اجازه به شبکه تلويزيونی فاکس نيوز برای اعزام تيم خبری به ايران و تهيه گزارش از زندگی يهوديان ايران، توجه بسياری را به خود جلب کرده است.


اين توجه به ويژه به خاطر ديدگاه های نزديک فاکس نيوز به نو محافظه کاران و جمهوری خواهان آمريکا بوده است.


XS
SM
MD
LG