لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

فشار اقتصادی آلمان، راهگشای برنامه هسته ای ايران


بر اساس آمارهای ارائه شده، آلمان ۱۷۰۰ شرکت فعال در ايران دارد و دو سوم شرکت های ايرانی از تکنولوژی آلمانی استفاده می کنند.(عکس:RFE/RL)
بر اساس آمارهای ارائه شده، آلمان ۱۷۰۰ شرکت فعال در ايران دارد و دو سوم شرکت های ايرانی از تکنولوژی آلمانی استفاده می کنند.(عکس:RFE/RL)

ديتهارت پالاشکه، استاد دانشگاه در آلمان و مدير بخش آلمانی جامعه هواداران صلح برای خاورميانه، که بيش از ۱۹ هزار عضودر جهان دارد، می گويد: آلمان با استفاده از اهرم های فشاراقتصادی اش می تواند ايران را مجبور کند تا از کوشش برای دسترسی به سلاح هسته ای دست بردارد و برنامه غنی سازی اش را رها کند. اما در عمل، آلمان تمايل جدی برای اين کار ندارد.


بر اساس آمارهای ارائه شده، آلمان ۱۷۰۰ شرکت فعال در ايران دارد و دو سوم شرکت های ايرانی از تکنولوژی آلمانی استفاده می کنند. در همين ارتباط، اداره فدرال تجارت خارجی آلمان در شش ماه اول سال جاری ميلادی، ۱۹۲۶ معامله بازرگانی با ايران را تصويب کرده است.


ديتهارت پالاشکه در گفت و گو با « رادیو فردا» می گوید: اگر آلمان تحريم های جدی عليه ايران اعمال کند، رهبران ايران نظر خود را در رابطه با مسئلۀ غنی سازی تغيير خواهند داد.


راديو فردا: آلمان رابطه قوی بازرگانی با ايران دارد. بنا براين چه لزومی دارد که اين رابطه را خراب و يا احياناً قطع کند ؟


ديتهارت پالاشکه: نمی گويم که آلمان روابط بازرگانی خود با ايران را قطع کند. پيشنهاد من اين است که آلمان به روابط خود با ايران در بخش نفت و گاز و ديگر بخش هايی که می تواند به ساختن سلاح های هسته ای کمک کند٬ پايان دهد.


بهترين گزينه برای آلمان٬ اين است که با تصويب قانونی٬ رابطه در اين بخش ها را ممنوع کند.


با اين حساب٬ دامنۀ تحريم ها بايد تا چه اندازه باشد؟


به نظر من٬ تحريم ها بايد تمام عيار باشد. اين بهترين راه ممکن است و در اين صورت، می توان تمامی فعاليت های ايران را مختل کرد.


جامعه جهانی به هيچ وجه به دولت ايران اعتماد ندارد. با اين وجود٬ ما بايد واقع گرا باشيم و می دانيم که تحريم ها بطور کامل عليه ايران به اجرا در نخواهد آمد٬ اما حداقل کاری که آلمان می تواند بکند٬ اين است که به همکاری در زمينه هايی که می تواند ايران را برای رسيدن به سلاح هسته ای کمک کند٬ پايان دهد.


در دنيای سياست٬ کشورها عموما به دنبال منافع ملی خود هستند. آلمان هم٬ با توجه به روابط ديرينۀ اقتصادی با ايران٬ از اين قاعده مستثنی نيست. فکر می کنيد آلمان٬ تحريم های جدی تری را عليه ايران اعمال کند؟


اگر آلمان تحريم های جدی عليه ايران اعمال کند٬ رهبران ايران نظر خود را در رابطه با مسئلۀ غنی سازی تغيير خواهند داد. مطمئن هستم که اينطور خواهد شد.


بخش عمده ای از صنايع ايران٬ از تکنولوژی آلمانی استفاده می کنند و اگر آلمان از ارسال قطعات يدکی خود داری کند٬ صنايع ايران با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.


  • «بخش عمده ای از صنايع ايران٬ از تکنولوژی آلمانی استفاده می کنند و اگر آلمان از ارسال قطعات يدکی خود داری کند٬ صنايع ايران با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.»
ديتهارت پالاشکه، استاد دانشگاه در آلمان و مدير بخش آلمانی جامعه هواداران صلح برای خاورميانه

اين می تواند تصميم دولت ايران را در رابطه با غنی سازی عوض کند.


اگر آلمان دست به اين کار بزند٬ فکر نمی کنيد که کشورهای ديگر جای آلمان را بگيرند؟


بله، صحيح است. ساير کشورها می توانند جای آلمان را بگيرند٬ اما وقت دارد از دست می رود و هرگونه تأخير در اجرای تحريم های جدی٬ به ايران فرصت خواهد داد که برنامه هسته ای خود را گسترش دهد.


اما ايران می گويد ادامۀ برنامۀ غنی سازی٬ برای دسترسی به سوخت هسته ای است و چيزی را هم از آژانس مخفی نکرده است و دنبال سلاح هسته ای هم نيست. نظر شما چيست؟


ممکن است اينطور باشد، ولی رفتار دولت ايران صادقانه نيست. اگر ايران چيزی برای مخفی کردن ندارد٬ چرا نمی گذارد بازرسان آژانس از همه تأسيسات هسته ای بازرسی کنند؟


تا جايی که من می دانم٬ ايران برخی از فعاليت های خود را مخفی نگه داشته است و در اين رابطه چه در آلمان٬ چه در سطح بين المللی٬ سوء ظن وجود دارد.


سئوال آخر اينکه٬ فکر می کنيد آلمان با هماهنگی ساير کشورهای اروپايی بتواند تحريم های جدی تری عليه ايران اعمال کند؟


اين کار آسان نخواهد بود. اما آلمان می تواند٬ با يک استراتژی جديد٬ تحريم ها عليه ايران را گسترش دهد٬ به طوری که ايران را از ساختن تجهيزاتی که می تواند به توليد سلاح هسته ای کمک کند٬ باز دارد.


آلمان در قبال امنيت اسرائيل٬ مسئوليت هايی دارد و به باور من٬ ايران بزرگ ترين تهديد برای اسرائيل است.


بنا براين سياستمداران آلمانی بايد همۀ توان خود را برای جلوگيری از هر گونه رويارويی بين اسرائيل و ايران بکار بگيرند و حل مسئله هسته ای ايران را به تأخير نيندازند.


XS
SM
MD
LG