لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

اعتصاب بازاریان ایران گسترش یافت


عکس تزیینی است.(فارس)
عکس تزیینی است.(فارس)

با گسترش دامنه اعتراض ها و اعتصاب ها در شهرهای ايران، دولت محمود احمدی نژاد از مردم خواست تا نظرات خود در باره قانون جنجالی ماليات بر ارزش افزوده را اعلام کنند.


اين اعتراض ها و اعتصاب ها به ويژه در شهرهای تهران، اصفهان، شيراز، مشهد، کرمان، کرمانشاه و ... به وقوع پيوسته اند.


بشنوید:
مدیا-رئال

خبرگزاری کار، «ايلنا»، روز يکشنبه گزارش داد: پس از آنکه بازار طلا و جواهر در اصفهان در اعتراض به قانون ماليات بر ارزش افزوده تعطيل شد، از ديگر شهرها خبر می‏رسد که بازاريان، تعطيلی را به عنوان راه مقابله با قانون ماليات بر ارزش افزوده برگزيده‏اند.


به گزارش خبرگزاری های داخل کشور، در دو روز اخير، فروشندگان پارچه، فرش، بلور و لوازم خانگی و ديگر صنف‏ها به جمع اعتراض‏کنندگان اضافه شده اند.


« اغتشاش در بازار تهران»


بازار تهران روز يکشنبه در ادامه اعتراض به قانون ماليات بر ارزش افزوده به تعطيلی کشيده شد.


يکی از بازاريان که نخواست هويتش فاش شود در گفت و گويی با «راديو فردا» گفت که بازار تهران و حتی بانک های اين منطقه، روز يکشنبه، ۲۱ مهرماه تعطيل بودند.


وی افزود: روزهای شنبه و يکشنبه صنف های پوشاک، کفاشان، فرش فروشان و غيره در بازار تهران به حمايت از صنف های طلافروشان و پارچه فروشان که پيشتر اعتصاب کرده بودند، دست از کار کشيدند.


این بازاری همچنين گفت: فقط صنف خشکبار و مواد غذايی در بازار تهران روز يکشنبه مشغول کار بوده است.


او افزود: روز يکشنبه برخی از بازاری ها کرکره های مغازه ها رانيمه باز گذاشتند، ولی چند شيشه شکسته شد و بقيه مغازه داران از ترس مغازه های خود را تعطيل کردند.


اين بازاری همچنين در مورد قانون جديد ماليات به رادیو فردا گفت: اقتصاد مملکت ما مثل يک آدم ۹۰ ساله است و احتياج به جراحی دارد ولی دولت می خواهد پنج جراحی را همزمان انجام دهد. از يک طرف می گويند می خواهيم يارانه ها را قطع کنيم و يا هدفمند نماييم. چنين کاری تورم در کشور را صد در صد می کند.


به گزارش ايلنا، بازاريان تعليق اين قانون توسط رييس جمهور را کافی ندانسته و خواستار لغو اجرای اين قانون شده اند.


اين خبرگزاری همچنين اعلام کرد: « اغتشاش و شکسته شدن شيشه مغازه‏ها، کار را به دخالت پليس کشانده است.»


در همين ارتباط، محمد آزاد، رييس سابق شورای اصناف کشور و رييس اتحاديه آهن فروشان، در خصوص آنچه که خبرگزاری فارس، اغتشاش بوجود آمده توسط گروه های ناشناس در بازار تهران خواند، به اين خبرگزاری گفت: « اغتشاش و اعتصاب بوجود آمده توسط گروه های خارج از بازار و اراذل و اوباش است.»


وی افزود: « نيروی انتظامی وارد ماجرا شده و عده ای را هم دستگير کرده است و نيروی انتظامی اعلام خواهد کرد که اين گروه ها به کجا وابسته اند.»


همچنين به نوشته اين خبرگزاری، مأموران کلانتری ۱۱۳ بازار و سرکلانتری هفتم تهران با حضور در بازارهای بسته شده از« کسبه خواستند تا مغازه ها را باز کنند که با برخورد اعتراض آميز بازاريان مواجه شدند.»


علی اکبر عرب مازار، رييس کل سازمان امور مالياتی کشور، با صدور اعلاميه ای خطاب به اصناف کشور، توقف اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده و اقدامات مربوط به اخذ هر نوع در اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده را براساس دستور ريیس جمهور تا زمان تهيه و ابلاغ دستورالعمل های لازم اعلام کرد.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، با اين حال، اين دبيرخانه تاکيد کرد: با توجه به اين که قانون ماليات بر ارزش افزوده، گامی جدی و اساسی در اصلاح نظام مالياتی کشور و اخذ ماليات از مصرف است، دولت عزمی جدی در اجرای صحيح و دقيق اين قانون دارد.


علاوه بر این، مسعود ميرکاظمی، وزير بازرگانی دولت محمود احمدی نژاد، روز يکشنبه در حاشيه نشست صبحانه اتاق بازرگانی و صنايع و معادن تهران گفت: لغو قانون ماليات بر ارزش افزوده امکان پذير نيست و دولت نمی تواند اين قانون را ملغی اعلام کند.


XS
SM
MD
LG