لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

افزایش شمار مبتلایان به ایدز در ایران


انتقال بيمارى ايدز در ايران كه بيشتر در ميان معتادان به مواد مخدر به چشم مى خورد نگرانى هايى را در ميان مقام هاى وزارت بهداشت بر انگيخته است. (عکس: EPA)
انتقال بيمارى ايدز در ايران كه بيشتر در ميان معتادان به مواد مخدر به چشم مى خورد نگرانى هايى را در ميان مقام هاى وزارت بهداشت بر انگيخته است. (عکس: EPA)

وزارت بهداشت مى گويد كه تعداد مبتلايان به بيمارى ايدز در ايران كه تا ابتداى مهرماه سال جارى شناسايى شده اند بالغ بر ۱۸ هزار و ۳۲۰ نفر است.


این در حالی است که به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وزارت بهداشت ایران این آمار را تا اول تیرماه سال جاری، مجموعا ۱۷ هزار و ۸۱۵ نفر اعلام کرده بود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، این آمار در مقایسه با آمارهای قبلی ۳۰ درصد افزايش نشان مى دهد.


سايت واحد مركزى خبر وابسته به راديو و تلويزيون دولتى ايران در همين زمينه به نقل از وزارت بهداشت، گزارش داده است كه در سال ۱۳۸۶ تعداد يك هزار و ۵۹۲ نفر به ايدز مبتلا شدند.


طبق این گزارش تاکنون دو هزار و ۸۰۰ نفر نيز در اثر این بيمارى جان خود را از دست داده اند.


وزارت بهداشت ايران مى گويد: تزريق مواد مخدر از طريق سرنگ علت اصلى افزايش ميزان مبتلايان به ايدز در ايران است كه ۶۹ درصد بيماران را تشكيل مى دهند. ۷.۹ درصد مبتلايان نيز از طريق ارتباط جنسى به ايدز مبتلا شده اند. اين در حالى است كه علت ابتلاى ۲۱.۲ درصد از بيماران به ايدز نامشخص است.


اين وزارتخانه مى افزايد: در مقايسه اين آمار با مواردى كه ابتلا آنان در سال ۱۳۸۷ گزارش شده است، اعتياد تزريقى ۸۰.۸ درصد، برقرارى روابط جنسى ۱۱.۹ درصد و انتقال از مادر مبتلا به كودك هفت دهم درصد را تشكيل داده است.


انتقال بيمارى ايدز در ايران كه بيشتر در ميان معتادان به مواد مخدر به چشم مى خورد نگرانى هايى را در ميان مقام هاى وزارت بهداشت بر انگيخته است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حال حاضر و بر اساس آمار غير رسمى، از جمعيت ۷۱ ميليون نفرى ايران بيش از دو ميليون نفر مواد مخدر مصرف مى كنند.


  • «تزريق مواد مخدر از طريق سرنگ علت اصلى افزايش ميزان مبتلايان به ايدز در ايران است كه ۶۹ درصد بيماران را تشكيل مى دهند. ۷.۹ درصد مبتلايان نيز از طريق ارتباط جنسى به ايدز مبتلا شده اند. اين در حالى است كه علت ابتلاى ۲۱.۲ درصد از بيماران به ايدز نامشخص است.»
وزارت بهداشت ایران

گزارش وزارت بهداشت ایران حاكى است كه ۹۳.۷ درصد از مبتلايان به بيمارى ايدز را مردان تشكيل مى دهند. ۳۹.۳ درصد از مبتلايان به ايدز در گروه سنى ۳۴ - ۳۵ سال قرار دارند كه بالاترين نسبت در بين گروه هاى سنى را به خود اختصاص مى دهند.


عباس صداقت، رييس اداره ايدز وزارت بهداشت اوايل شهريوراعلام كرده بود كه آمار تخمينى رسمى از شمار افراد مبتلا به اچ آى وى و ايدز در ايران ۶۰ الى ۷۰ هزار نفر است. اين آمار نسبت به سه سال گذشته رشدى ۵۰ درصدى داشته است.


حميدرضا ستايش، هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل متحد در ايران در مسئله ايدز، در مصاحبه اى با «راديو فردا» نيز گفته بود: «درباره مبتلايان به اين بيمارى آمار واقعى وجود ندارد بلكه يك آمار ثبت شده و يك آمار برآوردى وجود دارد.»


او مى گويد: آمار ثبتى شامل مبتلايانى است كه به شكلى در سيستم نظام ثبتى كشور وارد شده اند و آمار برآوردى، شمار دقيق ترى از مبتلايان را نشان مى دهد.


آقاى ستايش مى گويد: «در كشورهاى پيشرفته معمولا بيش از ۸۰ درصد مبتلايان در نظام بهداشتى ثبت شده اند در حالى كه موارد ثبت شده در ايران تقريبا ۲۰ الى ۳۰ درصد شمار كلى است.»


بر اساس گزارش تازه سازمان ملل متحد كه مردادماه گذشته و در آستانه هفدهمين نشست بين المللى ايدز در مكزيكو سيتی اعلام شد، در حال حاضر ۳۳ ميليون نفر در سراسر جهان به ايدز مبتلا هستند.


با اين حال، سازمان ملل متحد مى گويد: پس از ۲۷ سال مبارزه با ايدز و مرگ ۲۵ ميليون انسان بر اثر ابتلا به اين بيمارى، شيوع فزاينده ايدز در جهان متوقف شده است.


در سال ۲۰۰۷ حدود دو ميليون نفر بر اثر ابتلا به ايدز جان خود را از دست دادند كه اين ميزان نسبت به سال ۲۰۰۵، حدود ۲۰۰ هزار مورد كاهش داشته است.


ويروس « اچ آى وى» كه عامل بروز بيمارى ايدز در افراد است، سيستم ايمنى فرد مبتلا را تضعيف كرده و در نهايت به دليل فقدان درمان قطعى، سبب مرگ ناقل آن مى شود.


XS
SM
MD
LG