لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

اوپک؛ احتمال کاهش روزانه یک میلیون بشکه نفت


سازمان اوپک روز سوم آبان ماه نشست فوق العاده تشکیل می دهد.(عکس: AFP)
سازمان اوپک روز سوم آبان ماه نشست فوق العاده تشکیل می دهد.(عکس: AFP)

وزير نفت قطر روز پنجشنبه پيش بينی کرد سازمان اوپک در نشست ۲۴ اکتبر(سوم آبان) دست کم يک ميليون بشکه از توليد نفت خود را کاهش می دهد.


عبدالله العطيه، به شبکه تلویزیونی « الجزيره» گفت: « بر اين باورم که اوپک در نشست ۲۴ اکتبر خود، حداقل روزانه يک ميليون بشکه از توليد خود می کاهد. اين تنها گمانه زنی شخصی من است.»


وزير نفت قطر گفت که هرگونه تصميم سازمان کشورهای توليدکننده نفت مبتنی بر مطالعه دقيق بازار خواهد بود.


سازمان اوپک روز پنجشنبه اعلام کرد که طی يک نشست فوق العاده در جمعه آينده که پيش از موعد برگزار می شود، به بررسی تاثیر بحران اقتصادی جهانی بر بازار نفت خواهد پرداخت.


آقای عطیه در پاسخ به اين پرسش که چرا نشست اوپک پيش از موعد برگزار می شود، گفت: چنين نشستی به معنای اين است که «پيش از اینکه راه حل ها دشوارتر شوند، اقدام کن... قيمت ها به طور چشمگيری سقوط کرده است.»


پیشتر، غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران، روز چهارشنبه با ابراز نارضايتی از کاهش شديد بهای نفت، ابراز اميدواری کرد که اوپک در نشست آتی خود سقف توليد را کاهش دهد.


محمدعلی خطيبی، نماينده ايران در اوپک، نيز پيش بينی کرده است که اوپک از توليد خود بکاهد.


پس از اينکه دولت ايالات متحده اعلام کرد که ذخاير نفت و بنزين دراين کشور بيش از برآوردهای قبلی بوده و تقاضا در بازار اين کشور نيز با کاهش روبرو شده است، بهای نفت برای نخستين بار از ماه اوت سال گذشته به زير ۷۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد.


برپايه گزارش دولت آمريکا، ذخاير نفت اين کشور هفته گذشته به ۵.۶ ميليون بشکه رسيده است که۱.۹ ميليون بشکه از پيش بينی ها بيشتر بود.


سازمان اوپک روز پنجشنبه اعلام کرد که طی يک نشست فوق العاده در جمعه آينده که پيش از موعد برگزار می شود، به بررسی تاثیر بحران اقتصادی جهانی بر بازار نفت خواهد پرداخت.

با اين حال، روز جمعه بهای نفت در بازارهای آسيا دو دلار افزايش پيدا کرد.


خبرگزاری « رويترز» گزارش داد که نشست اضطراری اوپک در جمعه آينده و احتمال کاهش توليد نفت از سوی اعضای این سازمان، در اين افزايش قيمت موثر بوده است.


بهای نفت بعد از ظهر روز پنجشنبه، در بازار بورس نيويورک برای تحويل در ماه نوامبر با ۲.۶۰ دلار افزايش، به ۷۲.۴۵ دلار در هر بشکه رسيد.


بهای نفت برنت خام دريای شمال برای تحويل در ماه دسامبر نيز با ۲.۱۶ دلار افزايش به ۷۰ دلار رسيد.


بهای نفت از ۱۴۷ دلار در ماه ژوئيه ۲۰۰۸ به دليل بحران اقتصادی جهانی و احتمال کاهش تقاضا به سطح کنونی سقوط کرده است.


XS
SM
MD
LG