لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

افت شاخص سهام در پی نگرانی از رکود جهانی


شاخص سهام در بازار های مالی با سقوط ارزش مواجه شد.
عکس از: EPA
شاخص سهام در بازار های مالی با سقوط ارزش مواجه شد. عکس از: EPA

به دنبال نگرانی و ترس از تنزل درآمد موسسات مالی و بروز رکود جهانی، شاخص سهام در بازارهای جهانی روز چهارشنبه افت کرد و در وال استریت بیش از پنج درصد کاهش یافت.


پس از سه روز آرامش نسبی در بازار سهام در نیویورک،«وال استریت»، شاخص سهام صنعتی داو جونز با هفت در صد کاهش بيش از ۵۱۴ واحد از ارزش خود را از دست داد.


آمار سه ماهه سوم سال مالی شرکت های بزرگ از کاهش در آمدهای اين موسسات حکايت داشت. درآمد کم شرکت های بزرگی چون موسسه « واکوويا»، «بوئينگ» و «مرک اند کو» نشان از گستردگی روند نزولی در بازارها است.


به رغم اقدامات کمکی دولت آمريکا در طرح نجات مالی، هنری پالسون، وزير خزانه داری آمريکا، روز چهارشنبه، گفت:«واضح است که ماه های سختی را در پيش خواهيم داشت.»


در همين حال، بهای نفت در بازارهای جهانی به پایین ترین بهای خود نسبت به تابستان سال ۲۰۰۷ رسيد و هر بشکه ۶۷ دلار معامله شد. افت تقاضا یکی از دلایل کاهش بهای نفت معرفی شده است.


  • موسسه مالی «واکوويا» که به بهای ۱۴ ميليارد دلار توسط «والز فارگو» خريداری شده است، در سه ماهه سوم سال جاری نزديک به ۲۴ ميليارد دلار زيان کرده است.

بازارهای آسيايی نيز شاهد تنزل شاخص سهام بود. نيکی، شاخص سهام در بورس توکيو، نزديک به هفت درصد تنزل کرد، و هنگ سنگ، شاخص سهام در بورس هنگ کنگ، و کاسپی، شاخص سهام در سئول، هر يک بيش از پنج درصد کاهش داشتند.


اين در حالی است که شاخص سهام مطرح در بازارهای اروپا نيز حداقل با چهار درصد کاهش مواجه شدند.


رهبران بیست قدرت اقتصادی جهان در ۱۵ نوامبر در واشينگتن تشکيل جلسه می دهند تا به رايزنی درباره بحران مالی در جهان بپردازند. يک مقام بلندپايه دولت آمريکا روز چهارشنبه گفت: اجلاس واشينگتن نخستين سری از نشست هايی خواهد بود که در خصوص بحران مالی اخير تشکيل خواهد شد.


گزارش مالی سه ماهه سوم


بسياری از موسسات مالی آمريکا تاکنون با زيان های بزرگ مواجه شده اند. موسسه مالی «واکوويا» که به بهای ۱۴ ميليارد دلار توسط «والز فارگو» خريداری شده است، در سه ماهه سوم سال جاری نزديک به ۲۴ ميليارد دلار زيان کرده است.


اين در حالی است که در سه ماهه سوم سال ۲۰۰۷، «واکوويا» يک ميليارد و ۶۲ ميليون دلار سود داشت.


«مرک اند کو» اعلام کرده است در راستای باسازی، بیش از هفت هزار نفر از کارکنان این شرکت دارویی شغل خود را ازدست خواهند داد.


«مرک اند کو» همچنین اعلام کرده است به دلیل عدم رشد در فروش در سه ماه سوم سال مالی جاری، سود این شرکت ۲۸ درصد تنزل داشته است.


صندوق بين المللی پول روز سه شنبه نسبت به ورشکستگی تعداد بيشتری از بانک های اروپایی هشدار داده بود، ولی با اين حالی تاکيد کرد که برنامه های بين المللی نجات به احتمال قوی از بروز عواقبی وخيم جلوگيری خواهد کرد.


بحران مالی آمريکا که از ۱۳ماه پيش کليد خورده، در ماه های اخير وارد مرحله تازه ای شده و اميدها برای اين که اين بحران تنها به چند موسسه وام مسکن محدود شود به نااميدی تبديل شده بود.


اکنون دولت آمریکا می کوشد با طرح نجات مالی آرامش را به بازار های مالی بر گرداند.


XS
SM
MD
LG