لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۲

«وضع سلامت احمدی نژاد» و انتخابات ریاست جمهوری


عکس: فارس
عکس: فارس

روزنامه « گاردین» روز جمعه در گزارشی نوشت فشار کاری و فشردگی برنامه های رییس جمهوری ایران برکسی پوشيده نيست، اما گويا اين موضوع بر سلامت او تاثیر گذاشته است؛ تاثیری که می تواند آینده سیاسی او را به خطر اندازد.


به نوشته این روزنامه، حدس و گمان ها درمورد وضعيت جسمی ریيس جمهور پر کار ايران، زمانی مد نظرها قرار گرفت که روز چهارشنبه، در آخرين لحظه، سخنرانی او در « همايش روز آمار و برنامه ريزی» لغو شد و يکی از جلسات هيات دولت نيز بدون شرکت او برگزار شد.


همچنين سخنرانی ديگری که به مناسبت « مراسم بزرگداشت شهدای جهاد کشاورزی» پيش بينی شده بود، به هم خورد.


يکی از معاونانش، امير منصور برقعی، به خبرنگاران گفت: ریيس جمهور به علت « کسالت» نمی تواند در برنامه شرکت کند.


با اين توضيح، موج شايعات که ریيس جمهور ۵۲ ساله ایران به بيماری طولانی دچار است و شايد اين مانع شرکت دوباره او در انتخابات سال آينده شود، به اوج رسيد.


رابرت تيت، نویسنده این مقاله، به نقل از سايت خبری « شهاب نيوز» که از منتقدین دولت محمود احمدی نژاد به شمار می رود، نوشت: برنامه های لغو شده ریيس جمهور منحصر به آنچه تاکنون گفته شد، نبوده اند. در گذشته نيز مواردی از لغو برنامه های آقای احمدی نژاد به دليل « بی حالی ناشی از افت فشارخون» وجود داشته است. در ارديبهشت ماه، برنامه های اقای احمدی نژاد سه هفته پياپی لغو شد. ديدار چهره به چهره او با مردم استان گلستان از آن جمله بود. معاونانش علت را « بی حالی ناشی از فعاليت سنگين کاری» اعلام کردند.



  • « نگران کننده تر از همه شايعاتی است که حربه تازه ای برای حمله در اختيار منتقدان محمود احمدی نژاد می گذارد؛ اینکه ياران افراطی رییس جمهور در اردوگاه معروف به اصول گرايان، از او خواسته اند در صورت احتمال ابتلا به بيماری در انتخابات رياست جمهوری شرکت نکند.»
روزنامه گاردین

به نوشته خبرنگار گاردين، شهاب نيوز از قول آنچه « منابع نزديک به ریيس جمهور» ناميد، نوشت: پزشکان به محمود احمدی نژاد توصيه کرده اند که « با کاستن از فشار کار، احتمال بروز بيماری را کاهش دهد.»


به نوشته رابرت تيت، به نظر نمی رسد اين سخنان در ریيس جمهور تاثیری داشته باشد؛ هر چند که برنامه های روز چهارشنبه پس از بازگشت او از عسلويه، که برای بازديد از طرح نفت و گاز انجام گرفت، لغو شد.


امير منصور برقعی در این خصوص گفت: « آقای احمدی نژاد به دليل حجم بالای فعاليت هايش در سفر به عسلويه پس از ورود به تهران دچار کسالت شده است.»


گزارش های مربوط به وضع سلامت محمود احمدی نژاد در حالی است که او با مشکلات حاد سياسی در ایران درگیر است؛ مشکلاتی چون تورم نزديک به سی درصدی، افزايش بيکاری، افت قيمت نفت، اعتصاب بازاريان در اعتراض به طرح ماليات بر ارزش افزوده، و درخواست گروهی از نمایندگان مجلس برای استعفای وزير کشور او؛ علی کردان، به دليل اعلام مدرک تحصيلی تقلبی دکترای دانشگاه آکسفورد به نمايندگان مجلس.


اما به نوشته گاردین، نگران کننده تر از همه شايعاتی است که حربه تازه ای برای حمله در اختيار منتقدان محمود احمدی نژاد می گذارد؛ اینکه ياران افراطی رییس جمهور در اردوگاه معروف به اصول گرايان، از او خواسته اند در صورت احتمال ابتلا به بيماری در انتخابات رياست جمهوری شرکت نکند.


عيسی سحرخيز، تحليلگر سياسی در ايران، به گاردین گفت: اين گزارش ها ممکن است توسط رقبای انتخاباتی محمود احمدی نژاد و از جمله محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، بزرگنمايی شده باشد.


آقای سحرخيز گفت: « معلوم نيست اين کسالت ها جدی و مزمن هستند يا تنها از خستگی مفرط ناشی شده اند.»


XS
SM
MD
LG