لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

«آمريکا خود را روی مين‌های مجاهدين شهادت طلب نيندازد»


علی لاريجانی، رييس مجلس ايران روز چهارشنبه هشتم آبان ماه و در جریان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از حمله روز یکشنبه نيروهای آمريکايی به خاک سوريه انتقاد کرد و «پاسخ محکم و غيرقابل تصور» به ايالات متحده را تنها راه «جلوگيری» از اين حملات دانست.


رییس مجلس هشتم و مذاکره کننده سابق هسته ای ایران، همچنین با هشدار نسبت به تکرار اين گونه حمله‌ها گفت: «آمريکا تصور نکند که اين اقدامات يک بازيگوشی بي هزينه است. آمريکا بايد مراقب باشد که پيکر حجيم خود را روی مين‌های مجاهدين شهادت طلب نيندازد.»



علی لاریجانی همچنین در ادامه سخنان خود «نقطه ضعف» آمريکا و اسرايیل را نداشتن «نيروی مجاهد و شهادت طلب» خواند و گفت: «علاج اين حملات تروريستی در تذکرات سياسی و شکايات ديپلماتيک نيست و سبک و سياق رفتاری آمريکا در چنين تجاوزاتی صرفا با پاسخ محکم و غيرقابل تصور به آنان قابل جلوگيری است»


بنا بر اعلام دولت سوريه، و تصاوير ويدويی که دمشق آن را منتشر کرده است چهار هلی کوپتر آمريکايی روز يکشنبه با عبور از مرز عراق، وارد خاک سوریه شدند و به ساختمانی در روستای السکريه در نزدیکی خط مرزی حمله کردند.


سوریه اعلام کرده است که در جریان این حمله هشت غیر نظامی کشته شده اند. اما واشینگتن تاکنون حمله به خاک سوریه را به طور رسمی تاييد یا تکذيب نکرده است.


اما خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نقل از یک مقام امنیتی آمریکا و بدون ذکر نام او اعلام کرد که هدف این حمله را محل استقرار ابوقاضیه، رهبر یکی از گروه های مهم شبه نظامی فعال در عراق عنوان کرد.


آمریکا در یک سال گذشته چندین بار برای تعقیب و حمله به گروه های تروریستی وارد خاک پاکستان شده بود. اما عملیات روز یکشنبه، اولین اقدام نظامی آمریکا در خاک سوریه است.


علی لاريجانی در ادامه سخنان خود در مجلس ایران، حمله نيروهای آمريکايی در هفته ای اخير به پاکستان و سوريه را يک «ماجراجويی جديد» خوانده و گفته است: «در طی دو ماه اخير آمريکا چندين بار به کشور اسلامی پاکستان به بهانه مبارزه با تروريسم حمله کرده و زنان، کودکان و مردان بي دفاع اين کشور را به خاک و خون کشيده و امروز اين حرکت را در مورد کشور اسلامی سوريه نيز تکرار کرده است.»


پيش از اين وزارت امور خارجه ايران عمليات آمريکا در خاک سوريه را محکوم کرده بود.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز دوشنبه گفته بود: «هر گونه تجاوز و نقض حاکميت ملی کشورها که منجر به کشتار افراد بی گناه شود را محکوم می کنيم و اين موضوع برای ما قابل قبول نيست.»


درخواست سوریه از شورای امنیت


در همین حال دمشق روز سه شنبه از شورای امنيت سازمان ملل درخواست کرد که برای جلوگيری از تکرار عملیات نظامی آمریکا در خاک سوریه اقدام کند.


بشار جعفری، سفير سوريه در سازمان ملل در نامه ای به بان کی مون، دبير کل سازمان مل و ژانگ يسوئی، سفير چين، اين حمله را «اقدام شنيع تجاوز» خواند و آن را محکوم کرد.


در اين نامه آمده است: «[اين حمله] بيانگر آن است که دولت کنونی ايالات متحده مصمم به ادامه سياستی است که تنها مرگ و ويرانی به منطقه آورده است.»


بشار جعفری همچنين از دولت عراق خواسته است که در اين زمينه تحقيق و تفحص جامعی کند و اطمينان دهد که از قلمرو عراق برای حمله به خاک سوريه استفاده نخواهد شد.


انتقاد عراق و چین از حمله آمریکا


حمله نيروهای آمريکايی به خاک سوريه با انتقاد دولت عراق نيز مواجه شده است. علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق با صدور بيانيه ای اعلام کرد: «دولت عراق با حمله هلی کوپترهای آمريکايی به قلمرو سوريه مخالف است و قانون اساسی عراق اجازه نمی دهد سرزمينش پايگاهی برای حمله به کشورهای همسايه باشد.»


علی الدباغ افزود: «ما از نيروهای آمريکايی می خواهيم چنين اقداماتی را تکرار نکنند و بغداد نيز درباره اين حمله تحقيق و تقحص ترتيب داده است.» او همچنين از سوريه خواست مانع عبور شورشيان از خاک خود به عراق شود.


  • «ما از نيروهای آمريکايی می خواهيم چنين اقداماتی را تکرار نکنند و بغداد نيز درباره اين حمله تحقيق و تقحص ترتيب داده است.»
علی الدباغ سخنگوی دولت عراق

علی الدباغ روز دوشنبه گفته بود که نيروهای آمريکايی منطقه ای را که شورشيان از آن برای حمله به عراق استفاده می کردند، هدف قرار داده اند.


پارلمان عراق نيز با صدور بيانيه ای از اينکه اين حمله هنگامی صورت گرفت که روابط سوريه و عراق رو به بهبود است، ابراز تأسف کرد.


چين نيز حمله آمريکا به سوريه را محکوم کرده است. ژيانگ يو، سخنگوی وزارت امور خارجه چين به خبرنگاران در پکن گفت که پکن با «هر اقدامی که به ديگر حاکميت و يکپارچگی کشورها آسيب می رساند، مخالف است.»


XS
SM
MD
LG