لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

الهام: اوباما چهره آمریکا را بازسازی کند


سخنگوی دولت ايران ابراز امیدواری کرده است باراک اوباما وعده‌اش برای تغيير را عملی کند و با ايجاد تغييرات اساسی در رويكرد آمريكا به مسایل جهانی نسبت به «بازسازی وجهه بين‌المللی آمريكا و رفع بی‌اعتمادی فزاينده جهانی به آن كشور» بكوشد.


به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران، غلامحسين الهام، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، گفت: «مشاركت بی‌سابقه مردم آمريكا در يک قرن اخير در انتخابات رياست ‌جمهوری آن كشور نشان دهنده اين بود كه سياست‌های جرج بوش نه تنها در عرصه بين‌المللی، بلكه در عرصه داخلی آمريكا نيز تنفر گسترده‌ای را ايجاد» کرده است.


گفته‌های غلامحسین الهام از جمله نخستین واکنش‌های مقامات رسمی جمهوری اسلامی نسبت به پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شمار می‌رود.


پیش از او، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، نیز پس از اعلام پیروزی باراک اوباما در انتخابات گفته بود: «ما اميدواريم دولت جديد آمريکا درعمل بتواند خواست مردم آن کشور را که فاصله گرفتن از رويکردهای غلط دولتمردان فعلی است، برآورده کند.»


به گزارش ايرنا، وزیر خارجه جمهوری اسلامی شامگاه چهارشنبه در پاسخ خبرنگاران در باره موضع ايران در قبال برگزیده شدن باراک اوباما گفته بود: «انتخاب باراک اوباما به رياست جمهوری آمريکا نشانه بارز خواست و تمايل مردم آن کشور به تغييرات اساسی در سياست داخلی و خارجی آمريکا است.»


پس از پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رهبران کشورهای مختلف جهان در پیام‌های تبریک خود، از شعار انتخاباتی او که ایجاد «تغییر» بود استقبال و ابراز امیدواری کردند دولت جدید آمریکا در رویارویی با چالش‌های کنونی، به ویژه چالش‌های جهانی و مرتبط با سیاست خارجی آمریکا، به موفقیت دست یابد.


چگونگی مواجهه با پرونده هسته‌ای ایران و همچنین موضوع پردامنه برقراری رابطه دیپلماتیک میان آمریکا و ایران از جمله موضوعات سیاست خارجی دولت باراک اوباما محسوب می‌شود.


غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ایران، در گفته‌های خود همچنین اشاره کرده است عزم جدی مردم آمريكا برای تغيير شرايط ناشی از دستاوردهای دولت جرج بوش است که «تحميل هزينه‌های گسترده جنگ‌های بيهوده و ظالمانه» را در پی داشته و منجر به شرايط وخيم اقتصادی شده است.


بجز سخنگو و وزیر خارجه جمهوری اسلامی، سه تن از نمایندگان مجلس ایران نیز به برگزیده شدن باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا واکنش نشان داده بودند.


غلامعلی حداد عادل، محمد حسن ابوترابی فرد و حميدرضا حاجی ‌بابايی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پیروزی باراک اوباما را به معنای شکست سیاست‌های جرج بوش تلقی کرده بودند. اما آقای حاجی بابایی از موقعیت پیش آمده به عنوان موقعیت «فرصت و آزمايش» نیز ياد کرده و گفته بود: ايران اکنون منتظر آن تغيير است.


XS
SM
MD
LG