لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

اوباما برای تشکیل دولت آینده آمریکا آماده می شود


يک روز پس از پيروزی تاريخی باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری ایالات متحده آمريکا، وی در جریان اقدامات اوليه برای انتقال قدرت قرار گرفت.


باراک اوباما روز چهارشنبه پس از رساندن دختران خود به مدرسه، کاری که طی تقريبا نزديک به دو سال از لذت آن محروم بود، به يک سالن ورزشی رفت.


اما باراک اوباما فرصتی برای رفع خستگی مبارزه طولانی انتخاباتی ندارد و می بايست ۲۰ ژانويه، ۷۶ روز ديگر، به عنوان نخستين رييس جمهور آفريقايی تبار در تاريخ آمريکا ادای سوگند کند.


مسئولان بلندپايه امنيتی آمريکا از روز پنج شنبه به طور روزانه باراک اوباما را در جريان امور قرار می دهند. در اين گزارش های روزانه، آقای اوباما در جريان اطلاعات حساس کشور قرار خواهد گرفت.


همچنين وی روز پنجشنبه و همزمان با نخستين ارائه گزارش مختصر خود به رسانه ها، کار رايزنی برای تشکيل کابينه را آغاز خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک مقام حزب دمکرات گفته است: باراک اوباما از رام امانوئل، مشاور سياسی بيل کلينتون، رييس جمهوری سابق آمريکا، خواسته است تا عهده دار مقام ریاست امور کاخ سفيد شود


طبق این گزارش، جان پودستا، رییس امور کاخ سفید در دوران بیل کلینتون، به پیتر رز و ولاری جارت خواهد پیوست تا هدایت تیم انتقال امور را برعهده بگیرد.


در همين حال، جرج بوش، رييس جمهوری فعلی آمريکا، نيز روز چهارشنبه گفته بود: در دوران انتقال، با باراک اوباما همکاری کامل خواهد کرد.


باراک اوباما در حالی در ژانويه سال ۲۰۰۹ زمام امور را در دست خواهد گرفت، که بايد با ميراث دولت گذشته آمريکا، يعنی دو جنگ و يک بحران بي سابقه مالی دست و پنجه نرم کند.


وی شامگاه روز سه شنبه در مراسم جشن پيروزی خود در «گرانت پارک» شيکاگو درباره حل چالش های پيش روی دولت آينده گفته بود:«ما شايد در سال اول و يا حتی دوره اول (رياست جمهوری) به آن مرحله نرسيم.»


با اين حال باراک اوباما خطاب به مردم آمريکا گفت: «هيچ وقت به اندازه امشب اميدوار نبوده ام. من به شما قول می دهم، ما مردم آمريکا به آنجا خواهيم رسيد.»


ويژگی های انتخابات چهارم نوامبر


حزب دمکرات علاوه بر پيروزی در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، توانست موقعيت خود را در سنا و مجلس نمايندگان اين کشور تحکيم کند. حزب دمکرات توانست برای نخستين بار پس از سال ۱۹۹۴، کنترل کامل کاخ سفيد و کنگره آمريکا را به دست آورد.


باراک اوباما در انتخابات روز چهارم نوامبر توانست رای ايالت هايی را که سال ها بود به جمهوريخواهان تعلق داشتند را به خود اختصاص دهد. ايالت هايی چون اينديانا و ويرجينيا طی ۴۴ سال گذشته از کانديدای دمکرات در انتخابات رياست جمهوری حمايت نکرده بودند.


در حالی که پیروزی آقای اوباما در انتخابات چهارم نوامبر با تغییر در آرایش سیاسی ایالت های آمریکا همراه بود، بسیاری از رهبران جهان از نتیجه انتخابات استقبال کردند.


جرج بوش روز چهارشنبه پیروزی باراک اوباما را تبریک گفت و تصریح کرد: «همه مردم آمریکا می توانند به اقدام تاریخی روز گذشته افتخار کنند.»


آقای بوش در اظهاراتی کوتاه در کاخ سفید همچنین اضافه کرد: شامگاه سه شنبه در گفت وگوی خود با باراک اوباما گفته است که تا زمان تفویض اختیارات، او را از تصمیم های مهم مطلع خواهد کرد.


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز با استقبال از پیروزی باراک اوباما گفت: به انتخاب آقای اوباما افتخار می کند


XS
SM
MD
LG