لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

قشقاوی: تهران منتظر عملی شدن شعارهای اوباما


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه گفت تهران منتظر است باراک اوباما، رییس جمهور منتخب آمریکا، شعار «بله، ما می‌توانیم» خود را عملی کند.


آقای قشقاوی گفت که «تهران به هر گونه تغییر سیاست واشینگتن در برابر ایران پاسخ مساعد خواهد داد.»



سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این سخنان را در حالی بیان می کند که برای اولین بار پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، رییس جمهوری ایران برای کاندیدای پیروز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیام تبریک فرستاد.


باراک اوباما نیز در کنفرانس خبری خود، در روز شنبه، اعلام کرد که به پیام محمود احمدی‌نژاد پاسخ مناسب خواهد داد.


سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکيد کرد که ايران هيچ درخواستی از سوی ايالات متحده آمريکا برای ايجاد دفتر حفاظت منافع در تهران دريافت نکرده است.


زمزمه‌های تاسيس دفتر حافظ منافع آمريکا در ايران و حضور ديپلمات‌های آمريکايی در اين کشور اوايل تيرماه از سوی روزنامه «نيويورک تايمز» مطرح شد که نوشته بود: وزارت امور خارجه آمريکا در حال برنامه‌ريزی برای گشايش دفتر حافظ منافع در تهران است.


مقامات آمریکایی گفته‌اند که تاسیس دفتر حافظ منافع را در دست بررسی دارند و ایران نیز اعلام کرده است در صورت دریافت درخواست رسمی از سوی واشینگتن این موضوع را بررسی خواهد کرد.


آقای قشقاوی همچنین اعلام کرد که «جمهوری اسلامی در حال بررسی پیشنهاد خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ برای دیداری دیگر با سعید جلیلی، مذاکره‌کننده اصلی در پرونده هسته‌ای ایران، ‌است.»


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به نشست روز یک‌شنبه شرم‌الشیخ چنین اظهار نظر کرد که نتیجه این نشست بیانگر آن است که سیاست آمریکا برای صلح در منطقه «ناکام بوده است». او همچنین این شکست را بیانگر «شکست آناپولیس» توصیف کرد.


شورای امنیت سازمان ملل تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، ولی تهران برخلاف دستور سازمان ملل غنی‌سازی را ادامه داده و این امر را «حق خود» اعلام کرده است.


دولت جرج بوش بارها اعلام کرده بود که در صورتی که ایران غنی‌سازی را متوقف کند حاضر به مذاکره با تهران است، ولی باراک اوباما در زمان تبلیغات انتخاباتی خود چند بار اعلام کرد که حاضر به گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با ایران است.


وی همچنین اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای ایران غیر قابل قبول است.


XS
SM
MD
LG