لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

«بـِرنز رهسپار نشست ۱+۵ در باره ایران»


خبرگزاری‌ها غربی گزارش کرده‌اند در نشست گروه پنج به علاوه یک، که قرار است روز پنج‌شنبه در پاریس در باره پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران برگزار شود، ويليام برنز، ديپلمات بلندپايه آمريکايی، نیز حضور دارد.


خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از مقام‌های آمريکايی که نامی از آنها نبرده است گزارش می‌دهد ويليام برنز، که هم اکنون در مسکو به سر می برد، به نشست پاريس ملحق خواهد شد.



ديپلمات‌های ارشد آمریکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه (پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل) به علاوه آلمان روز پنج‌شنبه با رايزنی در باره پرونده هسته‌ای ايران، به بررسی تحريم‌های بيشتر عليه تهران می‌پردازند.


ويليام برنز، که نفر سوم وزارت خارجه ايالات متحده است، در مسکو نیز با مقام‌های روسی در باره پرونده هسته‌ای ايران، مناقشه گرجستان و روسيه و همچنین سامانه دفاع ضدموشکی آمريکا رايزنی می‌کند.


ويليام برنز، معاون وزير خارجه آمریکا، چهار ماه پیش نخستين مقام آمريکايی بود که در گفتگوهای پنج به علاوه یک حضور یافت. در آن ديدار، که با حضور سعيد جليلی، دبير شورای‌عالی امنيت ملی ايران، در سوييس برگزار شد، دو طرف درباره بسته پيشنهادی اين گروه به تهران بحث و گفت‌وگو کردند.


گروه پنج به علاوه یک در طول گفت‌وگوهای پيشين خود، بسته‌ای از مشوق‌ها را در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم به جمهوری اسلامی پيشنهاد کرده بود. مقام‌های ايرانی تاکنون به اين بسته پيشنهادی پاسخ روشنی نداده‌اند.


در ماه‌های پايانی دولت جورج بوش، ايالات متحده فشارها عليه ايران را به ويژه در بخش بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی افزايش داده است.


واشینگتن و متحدان غربی‌اش تهران را متهم می‌کنند که از برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند و خواستار توقف غنی‌سازی اورانيوم در ایران شده‌اند.


تهران با رد اين ادعا، غنی‌سازی اورانيوم را در چارچوب «پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» دانسته است.


با اصرار ایران به ادامه روند غنی‌سازی اورانيوم، شورای امنيت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحريمی به تصويب رسانده اما مذاکره‌ها بر سر تصويب قطعنامه تحريمی چهارم با مقاومت روسيه و چين روبه‌رو شده است.


ماه گذشته محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ايران در مسير راست‌آزمايی اين آژانس مانع‌تراشی می‌کند.


محمد البرادعی در گزارش‌های خود، در باره برنامه هسته‌ای ايران، همچنین اعلام کرده است که آژانس هنوز نمی‌تواند صلح‌آميز بودن اين برنامه را تاييد کند.



گزارش ویلیام برنز به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درباره ایران


ویليام برنز، که انتظار می‌رود در نشست پاريس شرکت کند، در ماه ژوييه سال ۲۰۰۸ در برابر کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمریکا گزارشی در باره ايران ارائه کرد.


ويليام برنز در گزارشی که به کمیته روابط خارجی ارائه کرد نمایندگان آمریکایی را به ملاحظه «آسيب پذيری ها» و «پيچيدگی های» جامعه ايران فرا خواند و گفت که رهبران ایران قدرت این کشور را «بزرگنمایی» می کنند.

وی در آن گزارش، رهبران کنونی ايران را منشأ «چالش‌های گسترده» برای منافع آمريکا و دوستانش در خاورميانه، جنوب آسيا و جامعه جهانی برشمرد.


ويليام برنز در گزارش خود به نمايندگان آمريکايی گفت که سران ايران قدرت خود را «بزرگنمايی» می‌کنند و نمایندگان آمریکا باید «آسيب پذيری‌ها» و «پيچيدگی‌های» جامعه ايران را از یاد نبرند.


در گزارش یادشده همچنین آمده بود: «افزون بر آسيب پذيری‌های سياسی و ديپلماتيک که سران ايران برای خود آفريده‌اند، رهبران کنونی ايران با چالش‌های داخلی [...] نیز روبه‌رویند؛ از جمله مديريت فوق‌العاده بد اقتصادی.»


ویلیام برنز با بيان اينکه هدف واشينگتن متقاعد ساختن ايران به دست کشيدن از «بلندپروازی» در مورد دستيابی به سلاح هسته‌ای است، با اشاره به سخن رييس جمهوری ايالات متحده گفته بود: «همه گزينه‌ها بر روی ميز است. اما نخستين گزينه ايالات متحده حل اين مسأله از راه ديپلماتيک است.»


XS
SM
MD
LG